• Vera 74

Renovera badrum - vad kostar det?

Vi ska renovera vårt badrum - vi ska göra om allt. Kakla, ersätta badkaret med dusch, ny toalettstol, nytt handfat, sätta in något skåp etc. Badrummet är på andravåningen, snedtak och golvytan är ca 5 kvadratmeter. Vi kommer inte att göra något själv utan vi ska anlita hantverkare. Någon som gjort något liknande, och i så fall vad kostade hela kalaset? Min man blir chockad när han hör vad det kostar enligt  byggfirman, medans att jag inser att det kostar så här mycket. Skulle vara intressant att få veta vad det har och kan kosta på andra platser så att min man kan se att det inte är helt orimliga priser vi fått!

• Svar på tråden Renovera badrum - vad kostar det?
  • Jessica24

Det är DYRT att göra om badrum, toaletter osv. Men hur dyrt det blir beror ju helt på vad man väljer för märke, material osv. Men en 50.000 kr är nog rätt vanligt. Kan väl tillägga att det kan röra sig om några 10.000 kr till.

• Lundby87

Mina föräldrar tänkte helränovera bara kaklandet om nån skulle komma och göra arbetet skulle kosta runt 40000

• limmelime

vi har hittat betydligt billigare alternativ! tack o lov!
    för här måste det göras...snart!
    tapeten har gått sönder på ett par ställen vid badkaret...inte så bra alltså.

men vi har iallafall kollat runt typ "överallt" och fått olika prisuppgifter på arbetet, kollat olika kakel o klinkers mm...
    det billigaste alternativet vi kom fram till skulle hamna under 20000. och då ingår ändå nytt badkar, ny toalett, helkaklat från golv till tak och en fackman som gör jobbet.

det dyraste alternativet vill jag inte ens prata om, men det stannade inte vid några 50000 iallafall... huh!!!

hur högt e det till taket? du måste räkna ut alla väggytorna som om det vore golvyta det oxå, sen är det lätt att räkna på hur mycket kakel det går åt.

• Vera 74

Här handlar det om att stärka väggar och golv, bygga någon form av duschlösning. Det är ett svårmöblerat badrum då det är mycket snedtak och vinklar och vrår.

• Marie IE B

Vi började riva ut vårt badrum, ca 5 kvm, igår kväll och har budgeterat så här:
    kakel till golv och väggar: ca 9000,-
    arbete kakelsättare: ca 9500,-
    ny duschhörna: ca 6000,-
    ny WC: ca 2500,-
    pelare till befintligt handfat: ca 750,-
    nya blandare & duschset: ca 4500,-
    = ca 32 0000,-
    Se'n tillkommer ju alltid grejer efterhand. Vi måste t ex börja med ett extra lager gipsskivor så vi räknar med att det slutar på ca 35 000,- innan vi är klara.

• Puffalina

Badrum är dyrt, men det lönar sig oxå....

Det kan ju kosta allt från nästan ingenting till hur mkt som helst beroende på vilka material och hantverkare å så man väljer. "Normalt" om man nu kan säga att det finns något sådant för ett badrum på ca. 5m2 är mellan 25.000:--40.000:-
    Om ni gör en budget innan (vilket rekomenderas) lägg till 10-20% för oförutsedda utgifter....

Tänk på att alltid kolla upp att hantverkaren är godkänd att göra våtutrymmen och att han skriver garanti på arbetet!

Jag jobbar inom branchen å har varit med om det mesta...

Hanna BF 17/10
  • Vera 74

Jag är imponerad över att era badrum är så billiga!!! De helentreprenörer vi har varit i kontakt med har gett oss en offert på allt mellan 100 0ch 150 tusen kronor. Och då pratar vi inte om någon super exkusiv kakel och ingen ultra lyxig inredning. 

• sommarsmurf

Vi har "gjort" vårt badrum och det kostade ca 50000. Vi gjorde allt utom elen själva. Vi räknade med en golvyta på ca 7-8 kvadratmeter. Jag blev förvånad över att det som måste till innan kakel och klinkers var så attans dyrt. Tror att era offerter är rätt så rimliga. Det är trevligt när det är färdigt

Svar på tråden Renovera badrum - vad kostar det?