• copycat

Fragmin

Hej alla

Undrar lite om fragmin! Tar 10 000 IE och ska göra de 3 första månaderna...därefter tror jag att de ska gå upp till 20 000 IE! Ska tilläggas att jag inte är gravid ännu men hoppas snart bli det

Mina frågor är följande:

* Är här någon annan som tar så hög dos?

* Är ni i så fall lättblödande?

* Någon som vet om risken för missfall är högre när man tar fragmin?

* Har ni upplevt någon annan komplikation?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Fragmin
  • Hemmabäst

Hej!

Jag har tagit som högst 12 500 ie två gånger om dagen, det är väldigt högt sa läkarna

Nu har jag gått ner så nu tar jag 7 500ie två gånger om dagen.

Jag vet inte om jag är lättblödande, men mitt blod koagulerar ju inte som det ska därav anledningen till dessa sprutor, det är ju skillnad om man har bra blodkoagulation och tar blodförtunnande.......jag tar det ju för att få ett normalvärde som alla andra "normala" har.

Barnet ska inte påverkas överhuvudtaget av fragminet säger min läkare.

Komplikationen jag har i samband med fragmin är trötthet men det kan ju lika gärna bero på att jag är så långt gången i graviditetet och en är en vanlig graviditets åkomma..

varför tar du sprutorna?

• Börnen

Jag tar 7500 E/dag (en spruta på kvällen). Har haft det sedan v15 och ska ha det till 6 veckor efter förlossningen. Detta pga att jag tidigare har haft blodproppar i ben och lungor. Jag är lite mer lättblödande (får blåmärken på magen efter sprutorna), men inte så mycket att jag få extra blåmärken eller så. Blödde lite mer än vanligt under förlossningen bara.

När jag hade mina proppar fick jag 25000 E/dag + 5 tabletter Waran. DÅ var jag lättblödande kan jag säga!!! Men det är ju verkligen hästdoser...

När jag närmar mig förlossningen så ska jag ev ta 5000E fast 2 gånger per dag (för att inte få så hög koncentration i blodet efter sprutan så att de kan lägga ryggbedövning om det behövs).

Men doseringen är ju alltid individuell och beror på varför man tar sprutorna.

Börnen v. 35
  • copycat

Tack för era svar!

Ni har inte fått några mensblödningar under graviditeten pga av detta?

• Börnen

Jag hade en blödning i v13 och sedan några små stänk efter mys med maken. Men det kan ju lika gärna bara ha varit känsliga slemhinnor som ju är vanliga vid graviditet.

Börnen v. 35
  • copycat

Någon mer med erfarenhet?

Tacksam för all information

• SF 76

Hej Copycat, här är en till med Fragmin. Förstår din oro, men det är ingenting att vara orolig över. Fragminet gör visserligen att du inte koagulerar blodet så snabbt men bebisen påverkas inte alls i någon grad av det. Du får tjusiga blåmärken från sprutorna, blöder kanske lite mer än andra gravida och man ska ALLTID upplysa läkare/ambulans osv om att du står på Fragmin, men det är väl saker du kan stå ut med?! TIPS: Ha gärna koll på vilken blodgrupp du har, skriv ner på en lapp samt vilken dos Fragmin du står på och att du är gravid och lägg lappen i din plånbok nära ditt ID/körkort, just in case om olyckan är framme. Då har du hjälpt både dig och sjukvårdare och gjort halva jobbet om olyckan skulle vara framme. Det kan rädda ditt och bebisens liv (kan även med fördel göras av andra som inte står på Fragmin)!

Många har problem med torra slemhinnor vid en graviditet vilket kan göra att tandköttet blöder vid tandborstning, man får lättare näsblödning, man kan blöda efter ett samlag etc men det är ju inte så att man förblöder! Har själv inte blött en droppe, är just nu i v24 och har bara färggranna blåmärken på min växande mage. Missfallsrisken är varken lägre eller högre vid Fragmin, däremot är det faktiskt "lite" bättre att stå på det eftersom Fragmin även är lite antiinflammatoriskt, dvs du har en lägre risk att drabbas av inflammation. Jag lovar dig att jag har kollat upp om det verkligen inte finns något negativt. Jag har nämligen själv letat och lusläst vetenskapliga artiklar och kurslitteratur på höjden och på tvären och det enda jag kan hitta för komplikation som bara en (!) studie nämner är att det inte skadar om man tar extra kalcium om man använder Fragmin en längre tid (>3 månader) eftersom det kan påverka ens skelett (osteoporos = benskörhet). Men man tar ju redan extra vitaminer så något mer behövs ju inte, så överdosera inte vitaminer. Det kan skada både dig och bebisen mer än göra nytta vid för hög dos!

Är själv APC-resistens, vilket lätt förklarat innebär att mitt blod koagulerar mycket snabbare och på så vis gärna bildar proppar. Har haft flera djupa ventromboser i höger ben, och har varit nära att mista benet ett antal gånger men har klarat mig. Behandlas annars med Waran, en starkt blodförtunnande medel där den vanligaste biverkan är döden (!) så jag är bara glad att stå på Fragmin istället nu, eftersom Waran på ren svenska är ett råttgift.
    Jag hoppas att du har blivit något lugnare eller klokare, ber om ursäkt för att det blev så lååångt! Kram på dig!

• copycat

SF 76: Tack för ditt svar Står ju själv på waran annars och har gjort i i snart i 13 år Har också haft ett antal djupa benproppar och även i lungorna!

Anledning till att jag var lite undrande var pga att jag nyss gjort ett IVF-försök (som tyvärr misslyckades) och den läkaren verkade lite orolig över min höga dos Hon sa aldrig varför och där av blev jag lite orolig att missfallsrisken blev högre pga detta!

Själv tar jag faktiskt Ideos (kalktabletter) som min "proppläkare" skrev ut när jag började med fragmin!

Tusen tack för ditt utförliga svar

Svar på tråden Fragmin