• Eliin

Ska hundens tänder verkligen se ut så vid 10 månader?

Min kompis va hos mig för ett tag sedan med sin yorkshireterriervalp på 10 månader. Eller unghund om man nu ska vara rätt och riktig. Han lekte med min JRT hane och helt plötsligt ser jag att han ser helkonstig ut i munnen. MIn kompis visar då och flinar och skämtar att han är en haj, men han har alla valptänder kvar PLUS att han fått de permanenta tänderna så de sitter helt zick-zack i munnen. Så de permanenta tänderna har kommit samtidigt.

Är detta verkligen normalt?? Min JRT hade det absolut inte så när han va valp utan han tappade sina tänder innan det kom upp nya.

• Svar på tråden Ska hundens tänder verkligen se ut så vid 10 månader?
  • Grus grus

Hon behöver ta hunden till veterinären för rådgivning. Om de sitter väldigt löst kanske han tappar de så småningom, men på ditt inlägg verkar det mer som att hunden behöver hjälp med att ta bort dem. Hon måste till veterinären med den.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Dollars matte

En del hundar tappar inte alla valptänderna, men ibland trillar de bort efter ett tag även när de sitter dubbelt. Säg till henne att hålla koll och har de inte ramlat ur om ett par veckor-en månad får hon gå till veterinären och dra ut dem. Bettet kan ju bli helt snett annars och kan ställa till problem för hunden.

• Eliin

ja bettet såg inte alls logiskt ut och vi pratar inte om några enstaka tänder utan ALLA satt dubbelt och huller om buller.. tyvärr är hon inte så hundkunnig (morrar), men jag ska skicka i väg henne till veterinären med hunden om det inte blir bättre.

• Grus grus

Vänta inte för länge. Bättre att gå relativt snart. Det kan ju spänna och göra ont i munnen på hunden även om han inte visar något.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Eliin

Jennie81: nej aboslut inte...jag ska säga till henne direkt, men sen är det ju upp till henne att ta hunden till veterinären. Själv är jag en sån som går till veterinären 7583 ggr för mkt än en gång för lite..

• Euphorbia

Det är ganska vanligt på dvärghundar, nosen är helt enkelt för liten för alla tänder, då går man till vet. och drar ut mjölktänderna INNAN de permanenta tänderna har hamnat alltför snett.

• Toxxic

vid 10 månader bör alla mjölktänder vara tappade, med råge. Våran tappade sin sista vid ca 4,5 månad. Nu är hon ju ingen dvärghund men..

Svar på tråden Ska hundens tänder verkligen se ut så vid 10 månader?