• Hannamia

Tips på kalaslekar! (8 år)

Min älskade lilla (?) flicka fyller 8 år, och ska ha kalas på lördag! Hon har sagt att hon vill ha massa roliga lekar. Kan ni hjälpa mig! Förslag på lekar för 8-åriga tjejer på kalas??

Vi har bestämt oss för "Hela havet stormar" och så ska de ha skattjakt och leta efter godiset. Men jag behöver FLER idéer!

• Svar på tråden Tips på kalaslekar! (8 år)
  • Sofie1979

Dansstopp tycker våran 8-åring var roligt på sitt kalas.

• Hannamia
    Sofie1979 skrev 2006-10-10 11:02:39 följande:
    Dansstopp tycker våran 8-åring var roligt på sitt kalas.
    Vad är det?
  • Sofie1979

Ni sätter på musik så ska barnen dansa själva eller tillsamman med någon, när ni stoppar musiken så ska de sluta och dansa och stå still, den som rör sig åker ut.
    Hoppas du förstod vad jag menar

• Hannamia

Ja, då förstår jag! Jättebra tips! Tack!

• Speldosan

Vår favorit-lek på lågstadiet var "Ska vi gifta oss?"
    Flickorna (eller pojkarna) går in i ett rum, pojkarna (eller flickorna) sätter sig i en halvcirkel på stolar och bestämmer varsin flicka. Sen får flickorna komma in en i taget och fråga EN pojke "Ska vi gifta oss?" Är svaret nej får flickan gå ut, ställa sig sist i kön och testa en annan pojke nästa gång. Är svaret ja så får man en kram och sen ställa sig åt sidan (i samma rum som pojkarna är i). Pojken sitter kvar på sin stol. Kommer den sen en flicka och frågar den som redan är gift så ska frun "jaga ut" (lekfullt) den som frågat då pojken sagt nej.
    Man får inte berätta för de andra vem man frågat.
    Leken är slut när alla har blivit gifta.

Är det inte jämna par så kan man ha 2 flickor/pojkar att gifta sig med.

• Flerbarnmamma

Ställ upp stolar det antalet stolar som barnen är minus en med ryggarna mot varandra. Sätt på musik och när du stoppar musiken så ska barnen sätta sig ner. Den som blir utan stol åker ut. Ta bort en stol innan nästa musikstund börjar igen. Kör så till det bara är ett barn kvar.

Att barnen får ha skattjakt. Köp en liten påse med godis eller liknande var till barnen som du gömmer i lägenheten. De får leta sig fram med kanske hjälp av en varsin skattkarta eller liknande.

Fågel, fisk eller mittemellan.

• Hannamia

Speldosan, hon har bara bjudit flickor... Men jag fick en idé, man kanske kan byta ut frasen mot: Ska vi bli bästisar? Tack för tipset!

Flerbarnsmamman, den leken du beskriver är den som jag menade när jag skrev "Hela havet stormar", så den hade jag redan. Men den är jätterolig, så den ska vi ha med! Tack!

Svar på tråden Tips på kalaslekar! (8 år)