• Anonym (dement)

trött, hängig och tappar ord

Jag har den senaste tiden känt mig jättetrött, hängig men det allra konstigaste och underligaste är att jag för ca 2 månader sedan börjat tappa ord när jag pratar. Jag pratar halva meningar och kommer inte på vanliga enkla ord. Ex satt jag, min sambo och några kompisar och pratade och jag skulle fråga var en av kompisarna hade köpt sin byrå. Men så kommer jag inte ihåg vad byrå heter utan säger låda. Så är det hela tiden! Helskumt!! Frågade om min sambo hade märkt nåt och det hade han men han sa att jag nog mest är virrig.

Kollade lite trådar om detta och såg att det fanns fler men det var i samband med amningen. Men jag har inte ens fått barn.

Jag har fått jättedåligt ordförråd, trots att jag läser på universitet och läser jättemycket böcker och vetenskapliga artiklar.

Håller jag på och blir dement vid 23 års ålder? Kan det vara stress??

• Svar på tråden trött, hängig och tappar ord
  • elegi

Vore jag du skulle jag ta kontakt med en vårdcentral eller liknande för att kolla läget, det är ju inte bra att man går runt och är orolig för nåt som kanske inte är aktuellt, om det nu skulle vara nåt som är tokigt nånstans så är det ju bättre om man får hjälp tidigt.

• Karpet

Gå och kolla dina värden. T ex lågt järnvärde kan få dig att bli sådär.

• Kamikazee

Det låter som stress, enligt min mening. Jag började gå in i väggen efter jul förra året (stressade alldeles för mycket - är sjukskriven för depression nu) och en sak som jag plötsligt insåg var att jag började tappa ord, svårigheter att komma ihåg saker och allmänt känna mig totalt korkad. Det var som att gå från en ganska intelligent person som alltid haft läshjärna till att bli "dum". Detta var ett av de värsta symptomen - kände mig totalt värdelös.

Dra ned på kraven på dig själv och försök stressa mindre. Dessa symptom är ett av de första som kommer innan man smäller.

• tokfia

Det kan bero på stress, men kan även vara ME (en neurologisk sjukdom..). Jag har ME och känner igen det där, trött, tappar ord, kommer inte på vad saker heter. Kolla in www.rme.nu/diagnoskriterier1.htm och kolla om det stämmer!

• Anonym (dement)

Tokfia: Det som passade in var koncentrationssvårigheter och tappar ord.

Jag ska ändå gå till VC för en annan sak så då ska jag ta upp detta. Läst lite och symtomen stämmer in på stress, underproduktion av skölskörtel och ev det Tokfia sa om ME m.m.

Jag märker att mina kompisar reagerar när jag pratar, det är stor skillnad mot hur jag pratat tidigare. De hajjar till liksom. Det känns verkligen som om jag skulle vara dum i huvudet.

Jag kan säga till min sambo t.ex att jag hinner inte med cykeln när jag egentligen menar bussen. Helknäppt!

• Anonym (dement)

Tokfia: och även utmattning

• Anonym

Så där har jag också varit till och från i perioder hela mitt vuxna liv. Är 27 nu och har känt så sen jag var typ 15. skitjobbigt!! Ibland börjar jag en mening för att tappa bort orden och sluta mitt i, min man är jättefrustrerad på mig!

Känner så väl igen det där med bussen. Har sagt alla möjliga varianter som att "äta med tallrik och gaffel" (kniv) blandar på han och hon med mera.

Tror att det är stress och trötthet..

• Anonym (dement)

Puffar upp lite nu när det är så många på formet, kanske är det någon mer som känner igen sig??

• Flygfotogen

Det kan vara lite av varje men det låter som stress i första hand. Se till att komma iväg till läkare och beskriv din oro. Be dem ta prover och kanske en MRT hjärna.

Svar på tråden trött, hängig och tappar ord