Katie: Tack för berömmet, *rodnar* men det är erfarenhet av 10 år som hjärtsyrra som talar.

Inte så mycket "smarthet"...

Bra att du vet var du ska trycka på deffen iallafall, inte många som vet det tyvärr trots att man jobbar inom vården.
Jag jag skulle oxå tro att det är just extraslag du känner, just med tanke på det du säger om Holter oxå. Hade det varit något annat hade det troligen visat något där.
Nej SVES är inte samma sak. SVES= Supra Ventrikulära Extra Systole/Slag. Alltså extraslag som utlöses i förmaken. De känner man i regel inte av heller, och är oftast ofarliga de med så länge de inte börjar uppträda "kopplade" dvs att de kommer flera på varandra. Men det är ju ganska ovanligt. De du känner av är ju VES (Ventrikulära Extra Systole) dvs extra slag utlösta från kammaren.
Kompensatorisk paus är alltså den paus som hjärtat gör efter ett extraslag för att den normala rytmen ska komma i "takt" igen. Det är den som känns som den där pausen efter hjärtslaget som är VES'et (dvs extraslaget).
Jag vet inte om blodtrycksfall i sig kan utlösa VES, men jag tror att stressen som kroppen utsätts för vid ett akutsnitt kan orsaka detta.
Jag har också massor med extraslag och vet precis hur det känns. Det är verkligen jätteotäckt ibland när de kommer så ofta. Hade också mycket i början av graviditeten som du. Men det känns ju bättre när man vet vad det är och att det är ofarligt. Så slappna av du, men prata ändå med en läkare om att få Seloken/metoprolol för det hjälper. Jag käkade Inderal ett tag, men nu är den ganska ovanlig så prata med läkaren du. Kan du inte be att få ett snack med någon av medicin-läkarna där du jobbar? Det gjorde jag och fick göra både ett arbetsprov (cykel-EKG) och ett ultraljud av hjärtat.

Prova att fråga, det skadar inte.