• Katie

Nån annan med hjärtklappning/extra slag ?

Nån annan här som har problem med extra slag eller hjärtklappning? Har ni fått behandlig och vad isåfall?

Själv har jag haft problem med extraslag i snart 3 år. Har undersökt hjärtat men man hittar inget fel. Såklart hamnar man i ett "fack" där man blir klassad som att "det är psykiskt".

Mina hjärtklappningar kommer oftast på kvällarna efter att jag tex har tränat, joggat eller liknande. Börjar bli trött på detta! Ringde VC och läkaren ville inte ens träffa mig utan skrev remiss för struma blodprover.. Bara för att man utrett mig tidigare en gång för 3 år sen!!

Kan man inte få testa tex Seloken?

• Svar på tråden Nån annan med hjärtklappning/extra slag ?
  • Vintrar

JAg har det o innan jag blev gravid så åt jag metoprolol hette dem. Nu har jag några andra pga att jag är gravid.
    HAr du snabb puls också?

• Katie

Har vilopuls på kring 90. Så den är ganska hög.

Hur känns dina extra slag? Mina extraslg känns som först ETT kraftigt slag..liten paus..dunk, dunk...och så kommer pulsen igång.

• eisa

Hur ofta känner du av extraslagen?

Den här hjärtklappningen som du skriver om, är det att hjärtat slår fort?

• NinaFina

Det du känner av är så kallade extraslag som alla människor har i varierande grad. Många känner av det, andra inte. Det går till som så att hjärtat slår ett "vanligt slag" sedan kommer det där extraslaget som i regel INTE känns av. Det kommer lite "tidigare" än vad ett normalt slag skulle ha gjort, och då kompenserar hjärtat det med att ta en liten paus, "kompensatorisk paus" kallas det. Under den pausen hinner hjärtats kammare fyllas med lite mer blod än vanligt och när det vanliga slaget sedan kommer igång så tar hjärtast i lite extra för att pumpa ut den extra mängden blod, och det är det som känns som det kraftiga slaget. Inget farligt med andra ord, men kan kännas som ytterst obehagligt. Utlöses ofta vid stress, kaffedrickande od.  Man kan be att få prova en sk betablockerare (tex Seloken/Metoprolol) för atts e om det har någon effekt. Sen kan det ju vara bra att som du kolla med sköldkörtelprover också, men de ger inte så mycket dessa symtom utan mer snabb vilopuls som du ju hade.

Lycka till hursom helst och stå på dig. Tjata lite på läkaren, och om det inte hjälper: byt läkare.

/NinaFina (hjärtsjuksköterska)

• eisa

Jaja, hur som helst.

Att ha extraslag kan vara psykiskt. Alltså att de utlöses när man är stressad. Men de kan ju komma ändå också.

Jag har ganska mycket extraslag, i alla fall i vissa perioder. Men det är inget att oroa sig för.

Strumaprover är bra att ta.

• Katie

Har hjärtklappning i perioder. Hjärtklappningen börjar ca 1 timme efter att jag har tränat. Precis som att hjärtat inte kan varva ner. Hjärtat slår inte fort utan ojämnt.

• Vintrar

Katie: Känner lika dant. SEn ibland så känns det som om jag är jätte nervös när hjärtat börja slå också (fast jag inte är det). (Har en vilo puls på 116 ibland lägre. Som lägst har jag haft 98.)

• NinaFina

Hoppas mitt inlägg gick att förstå... Inte så lätt att förklara...

• Katie

NinaFina: Tck, det var intressant!! Har aldrig hört den förklarningen tidigare.

Blev lite rädd häromdagen när min kompis som jobbar på ambulansen hade hämtat en ung man som tränat och råkat ut för liknande extraslag. Hans EKG kurva såg nästan ut som ST-höjningar men han mådde bra och fick åka hem efter lite kontroller på sjukan. Lät ju skrämmande att extraslag skulle kunna likan ST-höjningar utan hjärtinfarkt.. Tänk om hjärtat lägger av..usch..

Just nu är jag rätt så stressad..så din teori låter ju bra!! När jag var gravid hade jag massor av extraslag fram till v. 21. Då hade jag lågt kalium, trodde det var därför..

• NinaFina

Katie: Unga vältränade män kan ha ST-förändringar på EKG utan att det behöver betyda någonting. Även vältränade kvinnor, men det är vanligare med ST-förändringar hos män av någon anledning. Så därför brukar man kolla infarktprover och lite andra kontroller på dem, och visar de ingenting så får man antaga att det är ett "normaltillstånd" hos just den killen/mannen.

Lågt kalium kan också ge extraslag eftersom kalium behövs för hjärtats sammandragningar.

• Katie

NinaFina: Jisses vad du är smart!!! Hoppas jag också blir en så där bra som syrra som du om några år. Har jobbat med akut kirurgi nu i snart 5 år.. Men hjärtan är jag inget vidare bra på.. Vet var jag ska trycka på deffen

Det är nog troligen dom extraslagen du beskrev tidigare som jag har problem med. Gjorde Holter undersökning 24 timmar för 3 år sen. Då såg man extraslag men att dom inte var farliga.

Är SVES samma som denna kompensatoriska paus?

Det är som sagt värst när jag tränar och skall coola ner efteråt. Men det kan ju höra ihop med att jag ofta känner mig lite uppjagad av all adrenalin efteråt att jag har svårt att slappna av.

När jag blev akut snittad fick jag kraftiga extraslag när man tog ut tösen. Kan blodtrycksfall orsaka dessa extraslag också..vad tror du? Narkosläkaren sa att det var helt ok och jagade mig med syrmasken. Själv var jag övertygad om att jag skulle dö

• NinaFina
    Katie: Tack för berömmet, *rodnar* men det är erfarenhet av 10 år som hjärtsyrra som talar. Inte så mycket "smarthet"... Bra att du vet var du ska trycka på deffen iallafall, inte många som vet det tyvärr trots att man jobbar inom vården.

Jag jag skulle oxå tro att det är just extraslag du känner, just med tanke på det du säger om Holter oxå. Hade det varit något annat hade det troligen visat något där.

Nej SVES är inte samma sak. SVES= Supra Ventrikulära Extra Systole/Slag. Alltså extraslag som utlöses i förmaken. De känner man i regel inte av heller, och är oftast ofarliga de med så länge de inte börjar uppträda "kopplade" dvs att de kommer flera på varandra. Men det är ju ganska ovanligt. De du känner av är ju VES (Ventrikulära Extra Systole) dvs extra slag utlösta från kammaren.

Kompensatorisk paus är alltså den paus som hjärtat gör efter ett extraslag för att den normala rytmen ska komma i "takt" igen. Det är den som känns som den där pausen efter hjärtslaget som är VES'et (dvs extraslaget).

Jag vet inte om blodtrycksfall i sig kan utlösa VES, men jag tror att stressen som kroppen utsätts för vid ett akutsnitt kan orsaka detta.

Jag har också massor med extraslag och vet precis hur det känns. Det är verkligen jätteotäckt ibland när de kommer så ofta. Hade också mycket i början av graviditeten som du. Men det känns ju bättre när man vet vad det är och att det är ofarligt. Så slappna av du, men prata ändå med en läkare om att få Seloken/metoprolol för det hjälper. Jag käkade Inderal ett tag, men nu är den ganska ovanlig så prata med läkaren du. Kan du inte be att få ett snack med någon av medicin-läkarna där du jobbar? Det gjorde jag och fick göra både ett arbetsprov (cykel-EKG) och ett ultraljud av hjärtat. Prova att fråga, det skadar inte.
  • Katie

Min mamma har haft samm grej hela sitt liv. När hon fick högt blodtryck fick hon även Seloken utskrivet och hon tycker detta har hjälp mot extraslagen. Funderar därför på att själv testa Seloken.

Jodu..jag har nog konsulterat med medicindoktorerna. Det var därför jag gjorde utredningen för 3 år sen. Fick UL på hjärtat. Men eftersom man inte hittade nåt ville man inte skriva ut nån medicin. Jag hade för få extraslag den dagen Holter togs..typiskt..men bra ändå!

Man är ju kopplad till EKG under ett snitt så jag tycker att skulle det ha varit nåt fel skulle dom ju ha sett det. Hade puls på 180-200 det minns jag, för monitorn pep hela tiden då pulsen var för hög. Hade shivering efter op.

Nu måste jag ut med lillan innan hon river lägenheten

TACK för hjälpen!!!!

• NinaFina

Precis, Seloken hjälper både mot högt blodtryck och mot extraslag. (en bra medicin... )

Jamen det var väl typiskt att du inte skulle ha så mycket VES den dagen du hade Holtern på dig. Jag hade också samma sak när jag hade min Holter på mig, ovanligt få känningar naturligtvis!

Men återigen, tjata lite på din husläkare att få testa det svagaste Selokenet eftersom du upplever att det är så jobbigt med dessa extraslag. Nån gång får han/hon väl ge med sig.

Precis som du säger, hade det visat något konstigt på EKG-monitorn under snittet hade de gjort något åt det. En så hög puls visar ju att man är stressad och då är det inte konstigt att man får VES!

Lycka till och hoppas du får komma till en läkare som förstår och kan skriva ut medicin till dig så du mår bättre och får komma ur den här negativa spiralen som det trots allt blir. Stressad => mer extraslag =>ännu mer stress pga oro =>ännu mer extraslag...

• Mira26

Så skönt att läsa om fler som lever med dessa jäv**** extraslag, Har haft mina sedan -02, de kom under min första graviditet och givetvis för att stanna. Är också utredd med otaliga ekg, ulrtaljud, 24 timmars ekg, arbetsprov, blodprover mm. På mig har de dock aldrig lyckats fånga något extraslag. Fick dock seloken zoc pga mitt lite förhöjda bt och min höga puls. Ett par år kunde jag inte leva utan tabletterna, försökte sluta men det gick bara inte. Blev gravid igen 05 och började då trappa ned låååångsamt. Lyckades nu sluta helt för ett par månadersedan och det har gått bra. Seloken räddade verkligen mig när det var som värst så jag tycker absolut du ska stå på dig och få prova. Jag försöker nu leva så normalt som möjligt, motionerar, försöker att inte stressa, dricker inget kaffe längre, andas lungt och med magen. Lycka till !!

• Max mamma

Har inte extraslag på hjärtat men hjärtklappning varje dag i stort sett.
    Äter en betablockerare(Proranolol) för det.
    oftast räcker 2 tabl/dag.

Har haft det jättelänge.

Svar på tråden Nån annan med hjärtklappning/extra slag ?