• Soph

Skoltrött och tonårsdeppig

Tycker så hemskt synd om min bonusson, 14år. Han går igenom en tid med tonårsdepression (har fått hjälp från BUP bl a eftersom hans mamma har ganska allvarliga psykiska problem) och är skoltrött till TUSEN...
    Vet inte vad man ska göra. Har försökt allt, varit arg för att han inte gör skolarbetet och skrikit på honom, hotat med straff... Varit snäll och mesig och låtit honom komma undan utan att göra skolarbete (så funkar tyvärr båda bioföräldrarna)... Försökt hjälpa till ÖVERmycket med alla läxor och allt och pluggat i timme efter timme.... Ja det går inte att räkna upp alla sätt, men tyvärr fungerar det inte nå vidare

Någon som har några tips?! Vill ju att han ska ha det bra och klara skolan ju...

• Svar på tråden Skoltrött och tonårsdeppig
  • Anna 84

hej .. han kan vell få ta ledigt några månader med ev skolarbete å ha prkatik så han får tänka på nå annat ,,, ett tag typ fram till jul eller nått så gjorde vi med min älsta bonus dotter ...

å det fungerade jätte bra hon var i skolan en dag å sen praktik så fick hon ta hem det som skulle vara gjort under än vecka ..

tänk över d iallafall kan ju vara ett altenativ

• Soph

Förra terminen var han på ett bageri 1 dag i veckan och det gick bra, men hn var inte mer engagerad i skolan för det. Dock hjälpte det en hel del mot depressionen...

• vickan84

Hej! Av egen erfarenhet kan ja nog säga att skolarbetet kommer att bli påverkat av pojkens deppression,tänk själv om du fick diagnosen utbrändhet? Då skulle du nog iaf till viss grad bli sjukskriven. Ja blev faktiskt sjukskriven från skolan av en läkare för att pressen va för hög under omständigheterna. Jag va sjuk åren 98 till 99.. Åt antideppresiva medel och gick hos många psykologer. Innan folk tog mig på allvar hade ja både självmordstankar o praktiskt taget slutat att prata, Året i sig är bara en dimma pga av att när ja väl blev sjukskriven så va de enda ja orkade med va att sova o äta.. Han går igenom en jobbig tid pga av hans mammas ohälsa, Han börjar förstå allvaret i det hela. Vad är viktigast för er? Att pojken har bra betyg eller att han mår bra? tror knappast de e möjligt att få båda i de här fallet. Han har möjlighet att läsa ikapp sina betyg senare. Tror knappast att han inte fixar skolan för att han är lat. Prata med skolpsykologen o hans lärare. förklara situationen o be om hjälp för att tillsammans kunna arbeta fram ett lämpligare sätt än tjat o fjäsk för inget av det kommer hjälpa honom.Mvh Victoria

Svar på tråden Skoltrött och tonårsdeppig