Flytt tips?
Vi funderar på att flytta rätt snart. Inget är dock klart ännu. Nu undrar jag om ni har några bra flytt tips som underlättar allt från planering, packning, flytt, upp packning, städning m.m.
Vi funderar på att flytta rätt snart. Inget är dock klart ännu. Nu undrar jag om ni har några bra flytt tips som underlättar allt från planering, packning, flytt, upp packning, städning m.m.
Vi gillar banankartonger! Samma storlek på alla kartonger, handtag och så är dom oftast gratis
Lycka till med flytten!
Flyttfirma!
På Ikeas hemsida finns massa tips
http://www.ikea.family.ikea.se/ikeafamily/jsp/polopoly.jsp?d=133
Skriv namn på rummet dit kartongen (banankartongen) ska. Samt vad du har i - lätt att hitta när ni kommer till er nya bostad. Samt ett ställe lådorna ska stå i väntan på att packas upp.
Vilket ni behöver framtill flytt dagen. Flyttar ni inom samma ort kan ni en vecka innan komma till den nya bostaden med både porslin och linne/handdukar samt kläder. Då vet ni alla fall var ni har plockat in i garderober.
Samt låt en rad böcker stoppas in så det står i bokhylla - annars är det svårt att bära kartongen. Ovanpå böckerna kan ni lägga en kudde eller något annat som inte väger något.
Så linda in porslinet och glas i silkespapper alt. tidningspapper samt fina grejer i smutstvätten eller bland handdukarna. Man ska givetvis disk allting innan det stoppas i skåpen.
Det sista som packas ner och det första som packas upp är kaffebryggaren
Oj, vad snabba ni var! Tack för alla bra tips!
Kläder och andra textilier och sånt i sopsäckar, de blir lätta att stuva in mellan kartonger och möbler då
En flyttrelaterad fråga tille er insatta (borde jag också vara, har flyttat 8 ggr de senaste 6 åren *pust*)
Ett allmänt tips tycks vara att man ska "stapla" tallrikar på högkant, med silkespapper emmellan. Varför ska man göra det? Det känns ju nästan ännu osäkrare att placera tallrikarna på det viset? Eller? Plus att man antagligen ändå måste fylla ut i kanterna.
Nähä, den till synes aktiva tråden dog iom mitt inlägg. Sorry TS
Kejo: För att då blir det lika belastning på alla tallrikar. Annars blir det supermkt belastning på den understa och den riskerar att paja
Nifelheim;
He he, logiskt iofs. Tänk att jag har klarat mig genom 8 flyttar utan att ha pajjat en enda tallrik.
Hehe ja jag har aldrig packat tallrikar så. Alltså på högkant, tycker det är svinkrångligt men det sägs vara bättre.
Nej, jag grunnar på hur man ska få till det.
Packa en tallrik, ställa den på högkant, hålla den där och sträcka sig efter nästa bara för att upptäcka att den inte är ordentligt inslagen. Man släpper tallriken för att slå in nästa ordentligt med båda händerna och KRAS så har tallrikarna tippat och gått i tusen bitar. Så går det när man följer experternas flyttips!
Kejo: exakt....det verkar ju helt omöjligt...om man inte ska ordna en bunt innan man ställer ner dem, sen hålla fast med ena handen o ta nästa bunt med andra handen.....hmm krångligt iaf....
btw så har du min gamla presbild fast i tjejformat..
Ja, vi har väl alla en liten jävel i oss, hi hi