• lilis74

Etiska dilemman

Hej!

Jag ska skriva om ett etiskt dilemma och då oxå koppla det till etiska teorier och begrepp. Jag hajar ingenting....
    Någon som vet?

• Svar på tråden Etiska dilemman
  • sockerflicka

Vad läser du för något?

Får du plocka vilket etiskt dilemma du vill och skriva utifrån? Hmmm..... teorier och begrepp borde finnas i din kurslitteraratur. Annars fråga din lärare/handledare om tips..

• Nattalina

Ett klassiskt dilemma är den med flygplanet. Säg att du har ett flygplan som håller på att störta och bara en fallskärm. Ombord sitter en gravid kvinna, en medicinforskare, en fembarnsfar, en sjuåring, en gravt handikappad m.fl. Vem ska få fallskärmen?

Enligt en nyttoprincip kan man argumentera för att forskaren borde få fallskärmen eftersom hon/han kan hjälpa många med sin forsknig eller den gravida som är 2in1 eller...

Slå upp utilitarism, dygdetik, pliktetik m.fl så har du några begrepp!

• lilis74

Jag läser till lärare och har ett dilemma färdigt:

Du arbetar i en förskola med 3-5 åringar. I ditt arbetslag har ni ett par gånger diskuterat hur ni ska hantera ett av barnen, Lisa, som tenderar att vara utanför när de andra barnen leker. Lisa står oftast ett par meter ifrån gruppen som leker och efter en stund går hon därifrån. En av dina kollegor, Kerstin, talar om farorna med utanförskapet och att det i förlängningen kan leda till mobbing. Kerstin menar också att det är hennes skyldighet som vuxen att hjälpa Lisa in i gruppen och tala om för de andra barnen att Lisa också ska få vara med och leka.

En annan kollega, Susanne, protesterar och menar att det är att visa bristande förtroende för både Lisa och barnen i gruppen när vuxna "klampar in och styr" på det sättet. Susanne anser att om Lisa måste ha en vuxen som hjälper henne in i gruppen sa kan det få till följd att de andra barnens respekt för Lisa minskar och hon får inte heller träna sin egen sociala kompetens. Susanne säger också att det påverkar de andra barnens rätt att bestämma över sin egen lek.

• Nattalina

Jaha, förlåt jag missförstod helt! Vad är uppgiften då?

• lilis74

Att koppla till etiska teorier och begrepp. Att hitta ett eller fler dilemman och argumentera för olika "lösningar"

Svar på tråden Etiska dilemman