• Novus

Blir barn mobbade för sina namn?

Vi har för tillfället namndiskussioner så det står härliga till! Alla, och då menar jag alla är inblandade i namnet på kommande barn.
    Vad jag fått höra ett par gånger vid några namnförslag är "Men snälla, barnet kommer ju bli mobbat om ni ger honom det namnet" "Vill ni att han ska bli mobbad i skolan?" osvosv

Blir så irriterad på sånna kommentarer! Blir barn mobbade, så är det ju knappast pga deras namn! Blir man mobbad så hittar mobbarna saker precis överallt! De kommer på smeknamn och andra saker till precis varenda namn om de så vill!
    Så tror iaf jag.

Så om det är någon här inne som tror att barn blir mobbade pga namnvalet föräldrarna gör, vad ska barnen heta? Varför skulle mobbing bero på ett namn?

Och vad säger man när folk klagar över ett namnförslag och ger denna anledning? Har nämligen börjat tröttna på det!

• Svar på tråden Blir barn mobbade för sina namn?
  • Bonanza

"Men oj, om du oroar dig så mycket för mobbning kan ju inte du skaffa barn/ borde du vara orolig för dina barn, eftersom fulhet är ärftligt och man mobbas för fulhet"

Så ska du svara!

Självklart mobbas barn inte pga sina namn. Är du populär och heter Sven-Åke blir det typ Sventa och du är forfarande cool. Är du opopulär och heter Emma blir det Emma-Slemma eller liknande. Eller om du är mobbad och heter något som inte går att rimma på eller mobba för, så blir du mobbad för att dina tänder är fel eller liknande.

Visst kanske man kan bli retad någon enstaka gång för sitt namn, men mobbad? Nej. Och retas några någon gång är det bättre att lära sina barn att säga ifrån, än att backa på namnvalet.

I'm back in the game!
  • turia

idag ska man ju heta som en gammal farbror som levde för typ 100 år sen- då e man hipp
    Det lär krylla av underliga namn i framtiden(tycker dock det borde sättas gränser för vad folk döper)

ett namn ska vara::: LÄTTSTAVAT, LÄTTSAGT,
    MAN SKA INTE VARA ENSAM I VÄRLDEN EL ENSAM I SVERIGE MED ETT NAMN(DÅ ÄR MAN KONSTIG

• gumman 00

Nja jag vet inte om man blir mobbad för sitt namn.

Men jag vet att sonen är ganska trött på att få höra Linus på linjen. Oftast från vuxna som tycker att dom är SÅ fyndiga och kommit på något nytt...Fast mobbad blir han ju inte..

• magnus07

Mobbad kanske man inte blir men däremot så tror jag definitivt att namnet kan ställa till med problem. Att konstant höra vänner och släkt skämta om namnet tror jag kan bli väldigt tröttsamt efter några år, t.ex. som "gumman 00" skrev ovanför.

• Miss Cee

Nej man blir inte mobbad på grund av sitt namn. Däremot så är det ju givetvis en enkel sak för mobbare att ta fasta på. Dessutom är det en sådan sak man kan bli retad för av andra som egentligen är dina vänner, utan att det på något sätt gränsar till mobbing. Men det kan ju vara trist ändå att heta något som du blir tråkad för varje vecka (även om det är av sådana som eg är dina vänner och som bara tycker att de är "roliga"...)

Visst, man ska inte låta mobbare styra namnvalen, men ärligt talat: Vem är det man tillfredställer genom att döpa sina barn till Månfare, Ikea och Lingon?

Föräldrarna tycker att det är sååå gulligt, och fint och speciellt och struntar gärna i att barnet faktiskt ska heta detta hela livet. I de lägena tycker jag att föräldrar faktiskt kan skaffa en hund att ge sina spännande namn och låta barnet vara lite mera tråkig och normal...

• ReRant

Man kan väl säga som så. Jag har ännu inte träffat någon som heter Kajsa som inte blev retad i barndomen.

Sedan tror jag faktiskt att det här med namnet är värre för tjejer än för killar. Killar kan få i princip vilket smeknamn som helst utan att det gör något. Det verkar vara lite känsligare för små tjejer.

För att sammanfatta. Oavsett hur många som säger "Barn blir inte mobbade på grund av sina namn", jag kommer ändå aldrig döpa min unge till Blerta. Jag tar den säkra vägen.

• snillis

Men självklart kan man väl bli mobbad för sitt namn om man heter nåt konstigt. Barn retas ju för alla möjliga saker så visst fan är ett konstigt namn ibland "öppet mål".

• Bonanza

Jag heter Ellen.

På smällen
    Karamellen
    Ligger på fällen
    Fjällen
    Knullar på kvällen

osv osv... Ellen är nog världens enklaste namn att rimma på. Och jag har varit mobbad. Trots det har jag aldrig blivit mobbad pga mitt namn. Jag antar att mina mobbare kanske var mer intelligenta än så.

Som sagt, mobbad blir man inte pga namn. Retad kanske. Men lär barnen att säga ifrån/bita tillbaka då istället.

I'm back in the game!
  • snillis

Bonanza: fast Ellen är ju inget "konstigt" namn.
    Heter du Lingon (som jag vet en som heter) känns det som inte så konsigt om den personen blir retad. Eller Månfare eller nåt annat mer udda.

MEN det rättfärdigar eller ursäktar ju inte mobbing.

Och det kan ju också vara så att om det är en riktig "cooling" som heter något knasigt så blir ju den personen än mer speciell.

• Bonanza

snillis - jo, men om Lingon eller Månfare är coola, populära ungar så kommer de andra barnen gå hem och säga "varför fick jag heta William, Lingon är ju såå mkt coolare". Det hänger inte på namnet.

Pär-Johan är ju ett klassiskt namn för att bli mobbad. Men nej, i det här fallet var Pär-Johan mobbaren. Det har ingenting med namnet att göra!

I'm back in the game!
Svar på tråden Blir barn mobbade för sina namn?