• malmen

Vår 1-åring är så orolig om nätterna.....

Senaste veckorna har vår dotter varit så orolig om nätterna. Vi lägger henne vid 19.30-20 och då somnar hon oftast på en gång och vi behöver bara lägga henne, natta och gå ut. Men efter 1 timme vaknar hon nästan jämt och är jätte ledsen. Vi går in och lägger ner henne, ibland somnar hon ibland inte....sen vaknar hon till många ggr och gråter den närmaste timmen. Sen kan hon vakna och gråta vid 00, 00.30, 01.30 o.s.v. Sista tiden har vi bara inte orkat att springa upp till hennes rum och lägga ner henne hela tiden utan till slut har hon hamnat i vår säng......Ibland är hon inte ens lugn då utan snurrar och gnäller och verkar orolig. Är det här nått typsikt för hennes ålder?? Nån som känner igen sig? Det är så frusterarande när hon inte kan sova ordentligt på nätterna. Svara gärna och dela med er!!

• Svar på tråden Vår 1-åring är så orolig om nätterna.....
  • Lilladu

Vår lillkille är 14 månader han har oxå börjat vakna å vara ledsen, ibland helt hysteriskt ledsen. Pratade med min bvc tant, hon såg lugn ut å sa att han drömmer mardrömmar.
    när han vaknar å jag lugnat honom sticker jag in handen mellan spjälorna å sover vidare. fungerar oftast bra.

• Sofia 80

Känner igen det där. Just nu är det lite lugnare (vår son är strax 14 mån). Han vaknade/vaknar med ett ryck och börjar gallskrika. Antingen sätter han sig upp eller så sparkar han som en vilding.

Oftast hyssar (stavas det så? ) jag bara honom lite och stoppar in nappen en stund, så somnar han om. Vi har i och för sig spälsängen brevid vår säng, så jag behöver inte springa i några trappor.

• Bruden1
    Känner exakt igen mig!

Så här skrev jag i en tråd för några dagar sedan:
    Min dotter blir 1 år den 13/10.

Mitt problem är att hon har så svårt att sova både på nätterna och på dagarna!!

Förut sov hon antingen 2 ggr/dag en timmer/gång eller 1 gång/dag och då 2 timmar. Men nu vaknar hon ca 9 på morgonen och vid klockan 16 har hon inte sovit en blund på hela dagen!! men väldigt gnällig är hon till och från under dagen, jag försöker då få henne att sova i vagnen eller i mitt knä som jag brukar men hon kan inte komma till ro!
    Det hela slutar med att jag får ge henne en flaska välling vid 16-tiden för att hon ska somna och komma till ro den vägen. Då somnar hon men sover oroligt och MAX en timme, sedan är hon vaken till ca 21 på kvällen!
    På natten sover hon oxå väldigt oroligt, efter att hon somnat i mitt knä i tv-soffan som vanligt så när vi ska lägga henne i spjälsängen vaknar hon direkt och då lägger vi henne i vår säng och då somnar hon bra bredvid mig! sedan ligger hon tätt tätt intill mig i sängen hela natten och pillar mig i ansiktet och drar i mitt hår jobbigt för mig, jag sover inte speciellt bra av det. + att det är ju jobbigt för henne oxå att inte komma till ro! Så fort jag flyttar henne lite längre bort från mig i sängen så vaknar hon och vill ligga intill mig igen och dra i mitt hår.

Vad gör man åt detta??

Är det speciellt för just barn kring året??

Nån som varit med om samma??
  • Tant Green

Jag känner igen det precis! Min tjej är snart 14 månader och när hon var ca 10-11 månader började hon sova oroligt och det blir bara värre. Det är inga problem att få henne att somna vid 18.30-19-tiden (vi har nyligen börjat med att hon bara sover middag 1 gång/dag så hon är jättetrött på kvällen).

Men sen börjar det... med i bästa fall en timmes mellanrum vaknar hon med ett gallskrik. Oftast somnar hon om direkt om man klappar lite på henne, men ibland kan det ta en stund (som värst var det 2,5 timmar stökande...). När vi tröttnat på att springa upp flyttar vi över henne till vår säng, men det blir nästan värre där. Alltså hon vaknar oftare om hon ligger i vår säng, men då slipper vi ju å andra sidan gå upp, så det är ju en liten fördel ändå.

Jag är så trött!!! Även om hon somnar om direkt så gör inte jag det, och nu jobbar jag heltid så det funkar inte i längden med så här lite sömn. Hoppas det går över snart!!!

• malmen

Tack för era svar. Såklart lider med er men det känns skönt att höra att man inte är ensam...... :)
    Önskar det fanns ett mirakelsvar.

• mer kaffe

Känner också igen mig precis! Min dotter väckte mig ca varannan timme fram till hon var 8 mån, sen provade vi med 5 min metoden och efter 4 dar sov hon hela nätterna (12-13 timmar!) fram till hon var ett år. Nu är hon 14 månader och vaknar nästan varje timme sedan 2 mån tillbaka och skriker till. Oftast somnar hon om av sig själv efter någon minut, men det gör inte jag. Tacksam för tips!!!

• Suneboll

Yes, strax innan han blev 1år så sov han jätteoroligt i en period...men det gick över :0)

• Moomin

Vi har det likadant. Min son har alltid sovit gott men nu vid drygt ett år har han börjat vakna ett par gånger varje natt, han gnäller och gråter också en del i sömnen.

Enligt vad jag hört så är det så att barn i 1-årsåldern har börjar drömma en hel del eftersom de utvecklas så  mycket.  Ofta mardrömmar. Detta kallas nattskräck och går nästan alltid över i sinom tid...så det är bara att stå ut skulle jag gissa....

Moomin + Trollet Suriki = Kärlek
  • Tant Green

I natt vaknade dottern bara två gånger första gången var hon vaken 30 minuter och andra gången 2,5 timme

Till slut (när hon hade legat i vår säng och stökat runt i 2 timmar) lade jag henne i spjälsängen och lade mig själv på golvet så att hon såg mig, och sen fick hon stå där i sängen och gnälla tills hon blev trött och lade sig ner och somnade... äntligen! Då var det en halvtimme kvar tills jag skulle upp och jobba

• smulan77

Tror det är en ganska orolig tid, just ettårsåldern, läste om det på pampers nyhetsbrev. Barnen börjar gå och förstår att mamma och pappa kan försvinna, de drömmer mardrömmar och är allmänt orolig..

• Jensan23

hej min dotter är visserligen lite äldre än era barn, snart 19månader, men hon gör precis så här, det är jättejobbigt både för henne o oss. För vår del handlar det nog om att hon nyss börjat på daigs o bearbetar dagen, samt kanske drömmer mardrömmar. Hoppas verklgein det går över snart!! Hur länge har denna period håll i sig för er andra?

• thea15

Hej!
    känner igen mig också. Min dotter är 17 månader och är så orolig när hon sover vaknar hela tiden efter hon har sovit 1-2 timmar ..ibland kan hon sova 4 timmar men sen vill hon inte sova i sin säng längre..detta började när hon började på dagis ..det är som hon sepretationsångest.. Vi låter henne sova i våran säng för då sover hon lugnt. Hörde att barn måste känna sig trygga och till slut så känner de sig det och då kommer dom sova hela natten igen i sin säng.. undrar när det kommer ske??

• Isabelles morsa

Usch känner igen mig med alla.
    Man blir som en zombie.
    När ska detta gå över???

♥Mi Corazón Isabelle♥
  • mysocla

Här är en nattvakande zomie till.
    Hon har hållt på nu i 4 månader (med uppehåll på 2-3 veckor)
    Blir snart tokig. Vet inte vad jag ska ta mej till.
    Jag har inte heller förmågan att lägga mej på dagen när hon sover middag.

• Tant Green

I natt har vi äntligen sovit! Annars har hon sovit ungefär varannan natt, men nu har det varit stökigt tre nätter i rad så jag började bli orolig att det skulle fortsätta så Men nu hoppas jag att hon åtminstone är tillbaks i varannan-natts-stöket...

Idag ska vi köpa en ny säng åt Maja En 90x200 resårsäng att lägga på golvet, så att man kan ligga bredvid henne när det behövs, istället för att flytta över henne till vår säng. På så sätt kan vi ju turas om, och en av oss får sova åtminstone.

• MamaKarin

Här är en till som verkligen känner igen sig! Min son är 13 månader och har i ca 1 månad sovit jättedåligt på nätterna, vaknar och gallskriker. Det enda som får honom att sluta är att man ger honom vatten, inte ens nappen vill han ha... Tyvärr gör ju vattnet under natten att blöjan blir överfull. Jag hoppas verkligen att detta går över snart, jag håller mer och mer på att förvandlas till en folkskygg zombie som bara vill sova!

• EmmaMatilda

Åh vad härligt att höra att jag inte är ensam, vår 1 åring somnar duktigt vid 19.-19.30.
    Vaknar och vill ha välling vid 24 sen håller hon på och tappar nappen 50 ggr, och vid 4 vill hon inte sova mer vad gör man???

Kan tillägga att vår 2, 1/2 åring nu sover ganska bra sedan vi slutade med nappen i somras.
    Kanske det som behövs??

• lishe

Det kan vara en utvecklingskris. Har det varit några förändringar runt henne på senare tid? Har hon gjort snabba framsteg i utvecklingen? I den åldern brukar det handla om att växla mellan tillit och misstro. Hon upptäcker att hon klarar av mer på egen hand (tex ta sig fram på sina egna ben) och nyfikenheten driver henne framåt. Samtidigt som känslan av oberoende får mer plats så kan den ge upphov till stark separationsångest. "Om jag går iväg en bit, finns mamma och pappa kvar när jag kommer tillbaka?"  
    Att vara extra noga med rutiner (t ex middag, bad, ev babymassage, pyjamas, bok/sång etc) kan vara viktigt för tryggheten. Om ni väljer att inte ha henne sovandes i ert rum så kan det vara viktigt att vara snabb med att låta henne veta att ni finns i närheten när hon vaknar. Undvik barnvakt (om hon inte har någon som hon känner sig lika trygg hos som hos er) osv osv

• Kadorran

Åhhhhh Jag trodde jag var ensam om detta...Är så TRÖTTT  Jonathan blev 1 år nu i sep...han somnar gott men vaknar lite olika tider på natten och är JÄtte lesssen....man är som en sombie....Gäsp...

Älskar mina Barn ni e mitt allt....*L*
  • MammaMuuuh

En till som känner igen sig...
    Vår son fyller ett år nästa vecka och vaknar ett antal gånger varje natt (har aldrig sovit en hel natt) och sparkar HÅRT (sover i vår säng), gnäller och ålar sig, skriker/gråter ibland. Jag ammar fortfarande och det verkar vara det enda som hjälper, att ge bröstet. Väntar fortfarande på att jag ska få en hel natts sömn.

Svar på tråden Vår 1-åring är så orolig om nätterna.....