• lindasve

Pitbull+barnfamilj? Någon med erfarenhet?

??

• Svar på tråden Pitbull+barnfamilj? Någon med erfarenhet?
  • Jasusu

japp..funkar väldigt bra i vår familj i allafall!

• Birgitta2

Pitbullen är en jättetrevlig hund i rätt händer. Men jag skulle inte våga ha en hund, som har kampgener i sig. Framförallt när barn ibland är oförutsägbara i sitt handlande.

• Jasusu

tillägger att jag aldrig lämnar barn själva med hundar..oavsett ras

• kidA

varför skaffa en pitbull när man har barn?

satsa på en familjehund istället som inte är så lynnig i humöret vet jag...

den vackraste stunden i livet var den när du kom
  • RosFlickan

Birgitta2 & kidA

vilken hund som helst kan ha det ni kallar "kampgener" till och med hederliga "familjehundar".

Självklart bör man ha uppsikt över både hund och barnet, oavsett ras, och det är ägaren som gör hunden till vad den blir !

till TS
    om du känner att du har det som krävs som ägare så skulle jag inte tveka

• Nilla2005

jag brukar inte försvara så kallade kamphundar med kidA: kan du ge exempel på några enligt dig bra familjehundar?

• kidA
    nilla

jag har haft en bror som har ägt en pitbull o den var på min dotter när hon var bebis JÄMT. nafsade o slet i blöjan o hade sig. man fick vakta henne JÄMT. mina föräldrars cavalier king charles spaniel har det däremot aldrig varit några problem med. o ja jag vet att kampgener finns i de flesta hundarna. cavaliern är dock en fågelhund så den användes till en början bara till jakt.

jag har inget emot pitbullen som hund. tycker det är otroligt vackra djur. men de kräver MYCKET mer jobb än många andra hundar. o om man redan är en barnfamilj så anser jag inte att man har den tiden o orken att lägga på att dressera en hund.
    den vackraste stunden i livet var den när du kom
  • RosFlickan

kidA

precis, cavaliern är en jakthund. Jakt innebär iaf för mig samma sak som att jaga/fälla ett byte, ex ett mindre barn eller annat djur....
    är inte det samma sak då?

oavsett vilken hund man än har så bör den dresseras. finns mindre hundraser som kröver mycket träning också för att inte bli odrägliga skällande ullbollar.

Svar på tråden Pitbull+barnfamilj? Någon med erfarenhet?