• Anonym (hårbotten)

knölar i hårbotten...

Hej! har någon varit med om något liknande dvs knölar i hårbotten?

en av knölarna som jag kan se finns precis på höger sida i närheten av ansiktet. det känns som en upphöjning(typ en stor finne) den är röd/brun i färgen och vit i mitten.

har ni någon anning om vad det kan vara?

• Svar på tråden knölar i hårbotten...
  • markattan

har du nyss färgat håret?

Kan det inte vara en finne/blämma då?!...det uppstår i hårbotten med...

• Anonym (hårbotten)

Jag har aldrig färgat håret, jag har flera stycken knölar i håret och jag har varit hos en läkare men jag vet inte om jag köper hans teori.

Han sa: Att myggar har landat i mitt hår och börjat suga blod och när jag har slagit bort dem så har deras "snabel" fastnat i min hud och då har det bildats ett hölje runt den "snabeln"

• Anonym

Jag har fått lite knölar i hårbotten på senaste tiden och det
    är fettknölar

• Anonym

Det låter som om du har finnar i hårbotten enligt mig.

• Anonym (mee)

Jag har likadant.Det har jag haft i flera år.Håller med om att läkarens förklaring låter konstig.Om det skulle vara så som han säger så bor det myggor i mitt hår jämt...

• Anonym

Jag tycker också det låter som någon typ av finnar, det där som läkaren sa är ju bara svammel! jisses. Kan hända att det är en typ av hårbotten exem också, kanske kan det bero på schampot?

• Anonym

Jag har också haft knölar i hårbotten för ett par år sedan, några är kvar. Det känns inte som finnar eller exem utan är bara som en liten knöl i ärtstorlek. Vet inte vad det är men de flesta av mina har försvunnit. Hade nog 5-6st och nu när jag känner hittar jag två. Men det har ju tagit tid, vet att jag upptäckte dem för ca 2 år sedan och jag kan ju ha haft dem ännu längre.

• Anonym (hårbotten)

Ni som har likadant. Har era vuxit någonting eller har de försvunnit?

I fall de har försvunnit hur fick ni bort dem?
    Läkaren jag var hos sa att de kan börja växa och i så fall skulle jag få utföra en operation och ta bort de om jag ville, så jag undrar har era vuxit eller har ni fått operera bort dem?

Tack för era svar.

• Anonym

Får också likadant, men det beror på allergi mot schampon. Byter jag schampo så försvinner det ganska fort.

• Anonym

När jag upptäckte mina var de i ärtstorlek och de två som är kvar nu är fortfarande samma storlek. Vet inte säkert om det är samma knölar som jag hade från början eller om det är nya. De andra är borta och jag vet inte när de försvann. När jag upptäckte dem gick jag runt och kände på dem varje dag men sedan glömde jag bort dem så jag vet inte riktigt hur de försvann. Har inte haft ont i dem eller märkt av dem förutom att jag kunde känna dem med hårborsten ibland när jag borstade håret.

• Anonym (jag med)

Jag hade också en massa knölar i hårbotten som retade mig till vansinne för några år sedan! Fast jag hade dem överallt, kliade och såg allmänt otrevliga ut.

Det som läkaren sa till dig köper jag inte för fem öre.

Om det är samma som jag hade så fick jag bort dem med hjälp av ett schampoojag köpte på apoteket, Sevorex heter det. Luktar skit och ser vidrigt ut, men oj vad bra det var! Håret luktar dock inte äckligt när man tvättat det, bara schampot i sig.

• Anonym (En till)

Jag har oxo knölar i hårbotten, det är s.k fettknölar
    enligt min läkare, det din sa tycker jag låter väldigt
    konstigt ?!?

Hade dock en likadan knöl på höften, och den var en
    ärtas storlek i flera år...och så över en natt så växte
    den, blev stor som en pingisboll, röd och gjorde oooont!
    Fick söka akut...då var det en talgkörtel som blivit
    inflammerad...dom fick skära upp den och trycka ut all
    gojja...blääääääh.
    Tog ca 4 veckor innan "hålet" läkt ihop, och jag var
    tvungen att gå till vårdcentralen varje dag de första
    två veckorna för att byta kompress och allt vad det nu
    var...

Så håll koll på dom !!

• Anonym (mee)

Mina minskar ibland och försvinner nästan,sedan kommet dom tillbaka.Oftast på samma ställe.Lider inte det minsta av dom.

Svar på tråden knölar i hårbotten...