• Frågvisa

Hjälp! Billiga, lättlagade & goda snittar!

På lördag kommer runt 45 personer hit för att fira min pappas födelsedag. Börjar bli dags att fixa maten nu..Stress! Har ni tips på vad jag ska servera? Det kommer att vara öppet hus så jag tänkte bara ha lite kall plockmat - typ två olika sallader, bröd ost och ca fem olika snittar. Låter det okej? Saknar erfarenhet av liknande tillställningar - har hittills lagt allt krut på att få det se acceptabelt ut hemma i renoveringshuset...

• Svar på tråden Hjälp! Billiga, lättlagade & goda snittar!
  • Chilimon

Tonfisksnittar blir ju kalas
    Tonfisk, creme fraiche, lite majonäs, hårdkokta ägg, lite chilisås och dill eller gräslök. Mixa ihop allt och bre bara

• jingyang

goda snittar är jag ingen expert på men varför inte göra smörgåstårta?? det brukar Alltid gå hem

annars kan man kanske göra snittar på:
    Tonfisk
    skinka

Som sagt snittar e jag sååå dålig på=)..men smörgåstårta är ett förslag!

• pyttanopysen

Gör tillräckligt många snittar bara. Annars är chil corn corne bra, enkelt o uppskattat.

• innana

-Tunnbröd rullade med pepparrot och renkött/skinka
    -små små pizzor på pizzamix med tomatpure, salami och ost på
    -tomat och mozzarella-tandpetare med basilika
    -avocado och hummus på hårt tunnbröd, lite cyannepeppar på.

till exempel?

• Frågvisa

JA, jag har funderat på smörgåstårta men fått för mig att det kanskse blir lite meckigt att göra...Men det kanske det inte är vid närmare eftertanke. Kanske jag ska göra det istället för sallader? Eller kanske en sallad, en smörgåstårta och sedan lite snittar på det...Tänkte att det ska vara lite mingelvänlig mat.
    Och tack för tonfisktipset, Chilimon - lät riktigt gott...
    Jingyang - vet du någon riktigt smaskig smörgåstårta jag kan göra? Hur lång tid tar det egentligen att få ihop en sådan? Ursäkta mina korkade frågor, men jag är en novis när det gäller denna typ av matlagning...

• Annelie78

Tandpetare med fetaost och oliver
    Helt vanligt formbröd med champinjonstuvning och riven ost på som man skär på tvären och gratinerar i ugnen. Jättegott!
    Skär någon god ost i stora kuber, rulla ihop skinka, en coctailtomat och kör i tandpetare

• Frågvisa

oj, såg fler tips nu efter att jag postat mitt förra svar. Tack så jättemycket! Innana - dina tips är jättebra. Satt just och funderade på den typen av snittar :)

• Frågvisa

Vad bra alla tips är, nu känner jag mig inspirerad i mitt shoppinglistskrivande! Tack!

• mammapåheltid

du kan göra snittar av tunnbröd som du rullar ihop o har följande i melan:
    *rostbiff,remulad,rostad lök (jätte gott blev popis här)
    *skina med frukssallad som e lite mosade.

bröd snitt med:
    *leverpastaj med ättiks gurka på
    *ost med vindruva
    *ägg med en klick majonäs o räka ovan på
    *ägg med kaviar o en dillkvist

• Mor till solsken

Hacka kallrökt lax väldigt smått, rulla till små "köttbullar" och rulla dem i finhackad gräslök.

Gubbröra på kavring

Krustader med romröra och räkor

• jingyang

min smörgåstårta:

rostbröd (orostat) som jag skär bort kanterna på

beskrivning:
    Bröd
    tonfiskröra (tonfisk creme Frache majonäs)
    bröd
    skink röra (fint tärnad eller mixad skinka creme frache och majonäs
    bröd
    ägg röra ( 2-3 kokta skalade ägg lite gul rom crame frache och majonäs
    Bröd

Blanda majonäs och crame frache och smeta över hela tårtan så Toppingen fastnar

sen är det bara att ha på det man gillar
    Tex: räkor, skinka ;citron, gurka, tomat, ägg, vindruvor,Gul/svart rom

Svar på tråden Hjälp! Billiga, lättlagade & goda snittar!