• PrincessOfIce

Växasäng från Jysk...

När jag var nere och hälsade på min mamma nere i hennes hus nere i Skåne så var vi på Jysk vid ett tillfälle och då fick jag syn på 2 olika sorters växasängar som kostade 1.300 någonting och 1.400 någonting..
    Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av dem och vet om de är bra..
    Den ena var ganska enkel utan några som helst utsmyckningar medans den andra hade nallar eller något liknande på sänggaveln..
    Det är den med utsmyckning som jag gillade..
    Är det någon som har någon erfarenhet av dessa..
    Är de bra eller är de ingenting att ha?
    Tänkte byta till växasäng till sonen runt syskonets ankomst om inte innan..
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Växasäng från Jysk...
  • PrincessOfIce

Flyttar upp då jag gärna vill veta om det är någon som vet något om denna säng...

• twinmom

Att köpa en växasäng med utsmyckning (antar att det är den med nalla på du sett) tycker inte jag är så smart eftersom man kan ju använda sängen väldigt länge men det kanske inte är så roligt att ha olika mönster på ju äldre man blir. Jysks sänhar är dessutom ganska smala 10 cm smalare i bäddmått än Ikeas växa säng och detta tycker jag också är lite negativt. Ju bredare säng=kan ha den längre. Vi tittade också på växasäng hos jysk men bestämde oss sedan för ikeas växasäng eftersom den var bredare och inte hade någon utsmyckning. Hade nog tänkt att ha dessa sängar ett tag framöver så vi tyckte det var bättre att satsa på en outsmyckad bred säng till flickorna. Skillde inte så mycket i pris mot för jysk. Vi har sängen som heter 'Ateles' och vi är jättenöjda!

• PrincessOfIce

Hur mycket kostar den växasängen som ni har???
    Jag tänkte försöka introducera växasäng för sonen lagom tills syskonet kommer men den får inte kosta för mycket...

• twinmom

Vår säng kostar 1295:- men då måste man köpa till madrass och ribbotten jag tror att det totalt blev strax under 2000:- för allt. Så den är lite dyrare men den räcker ju längre så ni behöver ju inte köpa en nya säng på flera flera år! Det finns en säng som heter 'Vikare' på ikea som bara kostar 795:- + madrass och ribbotten, den är lika bred, personligen tycker jag inte den är lika fin men lite billigare iaf.

• Insan

hejsan.

Min son hade växasängen i från jysk, vilket vi tyckte fungerade alldeles ypperligt. Den var smal, men min son kände sig trygg i den. Väldigt hållbar ända till morfar satte sig i den. (en väldigt stor man). ett tips för att kolla om det är "dax" att byta.. Ta bort några spjälor längst ned i spjälsängen, så att barnet kan krypa i och ur själv. på så sätt kan man lätt kolla om barnet är redo. Så gjorde vi och det fungerade väldans bra! Kram till er

• puttris

Vi köpte växa säng på ikea. MIn dotter som blir tre år nu valde en säng som börjar på f Fabulera?? Nånting så- Vi valde istället att dra ut sängen och lägga en tjock madrass i så att man kan lägga sig brevid och läsa sagor och dylikt.
    Sängen kostade 995kr utan madrass.

• isabell22

jag har aldrig föstått varför man köper en växa säng... inte lika tjocka och sköna madrasser som en resår.... man måste endå byta till resår annats får man ont i ryggen osv... varför måste ma köpa en växa säng ? Har inget barn så jag har ingen erfarenhet men när det blir dags för min lilla tjej att få rikig säng tänkte jag köpa en riktig somhon kan ha till hon blir stor? Kommer inte det funka? Min fråga är alltså varför man ska behöva köpa 2 sängar och varför växa sängarna är så poppis... själv sov jag i spjälsäng och sen direkt i på resår madrass...

• isabell22

jag har aldrig föstått varför man köper en växa säng... inte lika tjocka och sköna madrasser som en resår.... man måste endå byta till resår annats får man ont i ryggen osv... varför måste ma köpa en växa säng ? Har inget barn så jag har ingen erfarenhet men när det blir dags för min lilla tjej att få rikig säng tänkte jag köpa en riktig somhon kan ha till hon blir stor? Kommer inte det funka? Min fråga är alltså varför man ska behöva köpa 2 sängar och varför växa sängarna är så poppis... själv sov jag i spjälsäng och sen direkt i på resår madrass...

• isabell22

• Tin o Trolls mamma

Min dotter har Ateles växasäng från IKEA och den är toppen tycker både hon och jag. Hon är bara hos mig ibland så det är himla praktiskt att kunna trycka ihop sängen så att den inte tar så mycket plats. Snygg är den också.

Vet du Isabell, det finns folk som sover gott i sängar med ribbotten utan problem. Om det är nån gång jag får ont i ryggen så är det när jag sover i en säng med resårmadrass. Jag slängde ut min resårmadrass och köpte Tromsö loftsäng från IKEA. Sedan dess har jag sovit toppen och inte haft ont i ryggen en enda gång!!

T&Ts mamma//Ekorren

• Madeluttan

Jag har läst och har mest och bäst erfarenhet av ribbotten! Ribbotten är bäst för ryggen, resårmadrasser har en förmåga att bli fort utliggen eller hur jag ska uttrycka mig! När mina svärföräldrar är hos oss så vill min svärfar alltid sova i min gamla säng, med ribbotten, för att det ger mer "motstånd" mot ryggen!
    Men men, alla gör som dom vill och vad man själv tycker är bäst!
    Ha en trevlig kväll allihopa!

• Mamma på heltid

Vi har den växa sängen med nallar och det enda som inte är bra är att den håller inte för så mycket vikt. Du kan exempelvis inte ligga i barnets säng och läsa en saga för då brakar den.

• Dodisens mamma

Min son hade den från jysk i furu med nallen på... den var INTE någon höjdare botten var en enkel spånskiva som sprack ganska fort.

• Zazzie

Jag har ingen erfarenhet av växasängarna från jysk....men från ikea!
    Dom har en som e ganska billig men jättebra!Den e lite bredare än de vanliga sängarna och sänggavlarna fäller man ner allt eftersom barnet växer.....tycker att den e jätte fiffig!!

• Anne Yone

Jag håller med isabell22, varför måste man ha en växasäng egentligen?
    Barnen mår väl inte dåligt av att sova i en stor säng på en gång? Oavsett om man väljer resår eller ribbotten så kan man ju köpa en stor på en gång..
    Tycker jag iaf.

Svar på tråden Växasäng från Jysk...