• Multa

operation av tårkanaler?

Min son är 20 månader, och hans ögon rinner speciellt det vänstra, han blir hemringd från dagis för att dom tror han har ögoninflammation, nu läste jag på en hemsida att det kan vara trånga tårkanaler o att man kan operera detta på 5 minuter. har någon varit med om detta?
    det låter läskigt.
    tacksam för svar

• Svar på tråden operation av tårkanaler?
  • Stikkan

Jag blev erbjuden operation av mitt öga, för trång tårkanal som blockerades av kristaller. Fick förklarat att man satte ett LITET silikonrör i kanalen. Skulle vara väldigt lätt och behändigt. Nu blev jag bra efter några regelbundna spolningar så jag får kontakta sjukan om det blir sämre igen.

• Multa

varför ville du inte opereras då?

• Verdana

Min son på drygt 2 år har gjort detta mycket enkla ingrepp. Det tog ca 5 min under lätt narkos. De tar en typ piprensare och rensar bort ev. hinder i tårkanalen. Gick hur smidigt som helst. Dock tog det ca 2 mån efter operationen innan det slutade rinna, så vi hade nästan gett upp och tänkt kontakta sjukhuset igen, men nu är rinnandet helt borta.

• izza29

Min dotter föddes med för trånga tårkanaler.
    Hennes ögon varar o rinner mest när hon är sjuk.
    Ena ögat är så varigt att hon inte ens får upp det på morgonen.
    Hon är nu 16 månader o dom på BvC sa att det brukar växa till sig när dom fyllt året.
    Har övervägt en operasion flera gånger.

Ni som har opererat, blev dom bra?
    Ska jag vänta ett tag till eller är det värt att operara?

• Verdana

På BVC sa dom till oss också att det brukar växa till sig, men när sonen närmade sig två fick vi en remiss till st Eriks Ögonsjukhus. Läkaren där tyckte att vi kunde ha kommit tidigare. På St Eriks har de vissa dar reserverade bara för såna här ingrepp. Det var fullt av ungar och rullande-band pricipen :)

Nu är det iallafall bra. Operationen var mycket snabb och enkel och med lyckad resultat.

• LeWi

Ella hade trång tårkanal på ena ögat - när hon var knappt 2 år var vi inne för operation men de gjorde bara en sköljning... Det blev iaf lite bättre - ögat rinner fortfarande mer än det andra och blir geggigt så fort hon blir förkyld.
    Vi har pratat med dagispersonalen så de vet hur det ligger till. Vi har även gett dem tillåtelse att informera andra föräldrar så att de inte tror att vi skickar dottern till dagis med ögoninflammation - det hade tydligen blivit en del diskussioner *suck*

Nu är hon snart 3,5 och det är mycket bättre - visst ögat rinner om hon är förkyld eller om det tex blåser mycket ute. Men inte alls så som det var förr...

• charmtroll

Jag hade det problemet som liten (3-4 år) och minns att de fick vara fem personer som höll mig nere. Minns också den svarta gasmasken... *ryser*

• Gune

Kliade era barn sig mycket i det ögat som hade trång tårkanal? Min 4-månaders gnuggar sig jättemycket där trots att rinnandet blivit mycket bättre och hon blir röd och ful i och runt ögat.

• Nelly78

Åh, en tråd om detta!
    Min dotter, 1 år snart, har haft problem med sitt vänstra öga sedan hon föddes. Både BVC och barnläkaren har sagt att det kan vara trånga tårkanaler men jag har trott att dom "bara sa så". Har sett nu att många fler har det så!

Ibland är ögat bra, ibland jättejobbigt, rinner massa och mycket kladd. Dom sa att det kunde vara såhär det första året...funderar på att ta kontakt med barnläkaren igen och se om vi kan få en tid för sköljning och operation.

• anne h

min minsting hade mkt rinnande ögon pga trånga tårkanaler tills han var 4 år, då först slutade det rinna och klegga ur ögonen. Så det kan ta några år och rätta till sig utan op.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • lycklig79a

Min lilla 5månaders har också problem med rinnande öga. Vi har fått ögondroppar men de blev inte bra av de. Så nu har vi gjort en odling för att se vad de är. Får svar på de på måndag. Ev så skulle dom spola tårkanalen om de va den som va för trång.

Stolt mamma till Kimi 060501.
Svar på tråden operation av tårkanaler?