• Anonym (Grinig!!)

Varför är jag så sur och grinig??

Jag har en dotter som är ett halvår gammalt och sömnsvårigheter. Killen klagar jämt på att jag är sur och grinig. men är det konstigt? Man får inte sova på nätterna så man är konstant trött och varje gång hon ska sova är det jätte jobbigt. Måste bara fråga är det någon annan som har det här problemet? Har vi alla småbarnsföräldrar detta? Eller är det bara jag. Nu ska vi antagligen gå till en psykolog pga mitt dåliga humör, grejen är att jag har ingen aning om varför jag har detta humöret.. Vad är det för fel på mig, skärper jag mig inte så kommer jag att få leva ensam

men vad kommer ifrån hjälp mig

• Svar på tråden Varför är jag så sur och grinig??
  • Violerna

Jag skulle nog också behöva gå i terapi, i så fall!!! (Jag menar inte att "skämta" bort ditt problem, bara lätta upp stämningen - och ditt humör!)

Usch, det kan verkligen vara SKITJOBBIGT med småbarn hemma, och inte f-n orkar man vara ytterligare någon (vuxen) människa till lags också!?!

"sur & grinig" = TRÖTT!!!!! /Viola.

• tjejens

Troligen behöver du få sova en eller två hela nätter i rad. Din kille måste ta sin del av ansvaret för att du får sova. Att ni gör slut är inte att ta sin del av ansvaret. Det finns en anledning till att detta med ingen sömn används som tortyrmetod.

• Maluzalo

Får man inte sova så blir man sur och grinig! Det vet alla föräldrar. Sömnen är så mycket viktigare än vad vi kanske tror. Om inte pappan kan ställa upp så kanske mormor eller farmor kan sova hos er en natt så du slipper bli väckt och kan sova ut på morgonen. Du mår säkert bättre efter bara två nätter.
    Lycka till och snarka på!!
    Er dotter sover säkert bättre sen när hon blir lite större och rutinerna sitter. Kanske en liten tröst!

• Anonym (Grinig!!)

hehe okej violerna det kändes skönt.
    Jag menar inte att han inte hjälper till på nätterna för det gör han varje helg och ibland på vardagar med.. men man hör ju ändå varje gång hon vaknar. och hon har sovit borta med men det räcker inte känns det som..

Han förstår inte varför jag tar ut det på honom för att han inte har gjort något.

Det här är verkligen ett stort problem här hemma och jag vet inte hur jag ska göra för att inte vara grinig mot honom, för det är ju inte någons fel, varför måste jag ta ut det på honom, han gör ju aldrig något elakt :(

• Violerna

Men han FINNS DÄR - och vem ska man annars "prata" med om inte med sin partner...

Som nybliven/småbarnsmamma kan man vara en riktig "kossa/buffel", men det går också över!!

Man behöver stöd, tröst och hjälp - och ibland hjälper/räcker inte ens DET!!?!! /Viola.

• tjejens

Kan du sova borta ett par nätter? Som du säger så hör du ju ändå att hon är vaken när du är där. Den man lever med är ju oftast den man står närmast och som man är som mest trygg med, därmed är det den personen som hamnar i skottlinjen när man har det tufft för på gott och ont så är det den personen som tar att man beter sig. Kan ni göra någon förändring i rutinerna så att hon sover mer hela nätter? Har du rådgjort med barnmorskan?

• Violerna

Be honom HÅLLA UT och ge dig tid, utrymme, stöd, tröst, kärlek och uppmärksamhet. /Viola.

• CW1980

Jag är också sur och grinig hela tiden vilket är ett allmänt känt fenomen hos ALLA vi känner och ALLA tycker att jag är en
    j-a bitch.

Men faktiskt, jag skiter i det,

för jag har ett heltidsjobb, hemma kl 18, jag skjutsar barnet till dagis, jag lagar mat, städar så ofta jag orkar, ska försöka hålla mig någorlunda trevlig hos svärmor som är som hon är, umgås med vänner och bekanta, bjuda folk på fika, umgås på tu man hand med mannen,boka verkstad till bilen,ta barnet till sjukan när det behövs, betala räkningar och planera ekonomin och hålla upp familjen. Därtill har jag en ledsjukdom som gör att jag går på naproxen vilket tröttar ytterligare, samtidigt som man har ont hela tiden året runt vilket inte heller hjälper till i humöret. Sedan har man ju PMS och mens också. Sedan sover man ju inte på natten får då håller lillen låda, man ska handla, man ska hinna med sig själv osv.

Så om någon undrar varför vi damer är griniga 90% av dagen, så kan dom ju tänka en gång till, för jag undrar mer hur vi orkar vara GLADA dom 10% som blir över, eller?

• Anonym (Grinig!!)

Bra sagt CW1980 :)

Jag vet inte nu blir honju snart 6 månader så då får vi ju börja med välling, hoppas det hjälper. Jag hade orkat en gång men hon vaknar inte bara en gång. En gång vill hon ha mat och så grinar hon när hon tappat nappen eller ligger på mage..

Jag tänkte faktiskt på det som du sa att sova borta några nätter, men i slutet på månaden så ska jag vara borta från henne en hel helg och jag ser faktiskt fram emot att få SOVA!! hehe låter elakt men hade det inte varit så jobbigt som det är att natta henne så tror jag inte att jag vari så här trött varje gång hon ska sova är det en hel procedur.. Idag var hon grinig i tre timmar innan hon tillslut somna :(

• tjejens

Det låter inte elakt. Det är bl a långvarig utmattning som kan bidra till att man gör saker man inte skulle gjort i vanliga fall och som man sedan aldrig riktigt förlåter sig själv för. Bättre att du tar det på allvar nu och sover ut ett par nätter. Att börja med välling hjälper säkert också, ska du se.

Svar på tråden Varför är jag så sur och grinig??