• elims

fuktskada i köket -vad göra???!

Vi bor i en bostadsrätt sedan några år tillbaka och har ett kök som inte har renoverats sedan eldkvarn byggdes!
    Allt är gammalt och jätteslitet. Vi kommer dock inte bo kvar här mer än 1-2 år till så någon totalrenovering är det inte tal om.

Nu är det så att det har läckt vatten ner i utrymmet under diskhon, det är lite svårt att se exakt var och hur mycket, men det är förmodligen lagom fuktskadat och ruttet där nere. Tills vidare har jag ställt en hink som samlar upp vattnet som droppar och jag tömmer den med jämna mellanrum.

Både jag och min man har tummen mitt i handen när det gäller sånthär så vi vet inte riktigt hur vi ska gå till väga nu. Vem ska man ringa för att få detta kontrollerat? försäkringsbolaget? Vad ska den som kommer göra? Vad måste vi göra?

Någon som vet?!

• Svar på tråden fuktskada i köket -vad göra???!
  • susanna82

Ni ringer ert försäkrings bolag som kommer och utreder läckan!

• versan

Ring både försäkringsbolaget och Bostadsrättsföreningen för om det skulle vara så att det är deras gamla kopplingar så är det dom som får stå för saneringen och renoveringen.
    Och ring omgående.efetrsom fukt sprider sig som löpeld. =)

• elims

Åh, tack för era svar!

Men, kan bostadsrättsföreningen verkligen behöva betala - är det inte vårt fel att skadan uppstått?! alltså att det är vårt ansvar att vi inte haft uppsikt och låtit det gå så pass långt

suck, vi studerar båda två för tillfället och har ingen lust att behöva lägga ner tid och pengar på det här just nu, särskilt som vi inte kommer bo kvar så länge...

• narie24

Ytskikt och tätskikt står du för och rören står de för. har jag för mig....

• SVejsan

Om bostadsrättslagen:

www.hotpot.se/hsb-ansvar-brf-brh.htm

"Bostadsrättshavaren svarar sålunda för lägenhetens
    väggar, golv och tak samt underliggande fuktisolerande skikt,
    inredning och utrustning; såsom ledningar och övriga installationer för vatten, avlopp, värme, gas, ventilation och el till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten och inte är stamledningar, svagströmsledningar; i fråga om vattenfyllda radiatorer och stamledningar svarar bostadsrättshavaren dock endast för målning; i fråga om stamledningar för el svarar bostadsrättshavaren endast fr. o. m. Lägenhetens undercentral (proppskåp),
    golvbrunnar, eldstäder, rökgångar, inner- och ytterdörrar samt glas och bågar i inner- och ytterfönster; bostadsrättshavaren svarar dock inte för målning av yttersidorna av ytterdörrar och ytterfönster.
    Bostadsrättshavaren svarar för reparation i anledning av brand eller vattenskada i lägenheten endast om skadan uppkommit genom bostadsrättshavarens eget förvållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som tillhör hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som utför arbete där för hans räkning."

"Föreningen svarar dock för alla stamledningar för avlopp, el, vatten och värme fram till anslutningspunkt i lägenheten. Exakt vilken punkt framgår av stadgar, ordningsregler och praxis i föreningen."

Svar på tråden fuktskada i köket -vad göra???!