• Anonym (Funderar)

Månadskostnad om man lånar 300 000 kr?

Ja vad har ni i månadskostnad som lånat ca 300 000 kr till hus?

Har hittat ett hus för 300 000 kr och tyckte det var billigt. Vi kommer även ha råd med topplånet då.

Så, vad betalar ni, och vilken bank har ni?

• Svar på tråden Månadskostnad om man lånar 300 000 kr?
  • Anonym

Att ha topplån när man lånar 300 000 kr, är väl kanske ett tecken på att man kan få det svårt med lånet. Topplån är ju bara 10% av lånet, dvs 30 000 kr. Kan man inte spara ihop till det så finns det risk att man får problem om man behöver reparera något på huset.

Själva lånet kostar inte mer än 600 kr netto i månaden (+amortering) om man väljer rörlig ränta idag. Så inga stora summor det rör sig om.

• Anonym (Funderar)

bull: Bara på amorteringen eller har ni topplån först?

• Anonym (Funderar)

Anonym: Jag menar självklart att vi kan betala topplånet, alltså vi behöver inget topplån!

• Anonym

Aah ok. Men kika då på www.sbab.se så kan ni räkna lite på kostnader och amorteringar etc.

• Anonym (Funderar)

Tack för tipset på sidan.

Är det smart att betala mer än 10% av lånesumman? kan man göra det om man vill? Ändrar det mycket på t.ex månadskostnaden?

• Öyvind

bottenlån bara....har ej topplån .....det är va jag själv har på mitt hus 328 000
    jag betala ca 1800 per månad eller 4700 per Kvartal

• Anonym (Funderar)

bull: Tack för ditt svar! Är ju inte stora summor i månaden, om man räknar på vad man betalar för lägenheten i månaden...
    Sedan tillkommer ju driftkostnad, men det blir ju nästan billigare ändå.

• Öyvind

Vi märker knappt att vi har hyra...gött
    ha..de bra

• Nilla2005

på vårt lån om ca 300 000 kr betalar vi 5000 kr i månaden.

• Anonym (Funderar)

nilla: Antar att ni amorterar en hel del?

• Nilla2005

ca 4000 kr är amoretring av det

Svar på tråden Månadskostnad om man lånar 300 000 kr?