• sessi76

antibiotika vid amning!!??

Blev akutsnittad för snart 3 veckor sedan och har nu fått en infektion i såret mindre roligt ...Har fått två olika sorters penicillin flagyl och cefamox samt dexofen mot värken och jag ammar!!!Stark dos oxå..känns jäkligt olustigt då jag ammar..nån mer som ätit antibiotika och ammat??känns inge kul men vad ska jag göra?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-13 20:30:06:
    OK TACK!
    MM tanken har slagit mig att inte amma men det känns inte kul!

• Svar på tråden antibiotika vid amning!!??
  • krakel

Jag åt selexid när jag amma då jag åkte på urinvägsinfektion efter

• linda 1976

Oroa dig inte, om läkaren har skrivit ut det så är det ok.
    Jag fick själv en infektion i kroppen under min förlossning (1 månad sen) som slutade i akutsnitt. Och efteråt fick jag först antibiotika intravenöst i 4 dagar sedan en 10 dagars kur med flagyl och cefamox. Och utöver allt detta åt jag voltaren för smärtan efter snittet.
    Jag var jättenojig och grät för att jag kände mig så skyldig då alla dessa mediciner står att de går över i modersmjölken.
    Jag vet att det inte känns kul, men samtidigt så måste du ju få bukt med din infektion!

• Neko

Jag fick en infektion i stygnen efter förlossningen och fick en kur med flagyl och en annan antibiotika som jag inte minns namnet på. Fick också starka receptbelagda värktabletter. Jag valde att inte amma.

• rultan79

jag fick Flagyl +cefamox..... mot infektion när min son va 7 dagar , jag åt oxo citodon, men det va ingen fara sa min läkare(överläkare)... dom skriver ju inte ut eller råder att inte amma om det skulle vara nåt!....... jag ellar min son hade inga besvär av detta ,så du ska inte va orolig!

du kan ju alltid ringa till sjukvårdsupplysningen eller barnrådgivningen som har öppet dygnet runt!

lycka till!

• FLouise

Det är ingen fara. Jag låg på BB i sex dagar med intravenös antibiotika i tre dagar mot en ganska allvarlig infektion. Jag ammade under hela tiden, något som barnmorskorna på BB uppmuntrade. Det var ingen som sa att det skulle vara farligt på något sätt.

När jag kom hem hade jag ytterligare en veckas kur med tabletter och det påverkade Lillans mage till viss del. Hon blev lös och gasig, något som jag tog upp med BVC och de rekommenderade Sempers magdroppar.

Det är alltså ingen fara men de små har redan känsliga magar som kan bli lite känsligare. Det försvinner när kuren är över.

• elion

Jag vet att den här tråden är jättegammal. Men om någon ser kan ni väl svara?

Jag fick själv starkaste antibiotikan intravenöst i över en vecka när mitt äldsta barn föddes, sedan fortsatte med tabletter i två veckor. Hon påverkades under tiden med magont osv. Men, jag tror att detta påverkade och slog ut hennes egna tarmflora enormt! Hon utvecklade allergi mot mjölkprotein (som inte syns i blodet utan bara ligger i tarmarna) och har allmänt känslig mage. Finns inte i släkten.

Jag vet att man på vissa sjukhus avråder från amning vid så pass mycket antibiotika, men det var ingen som gjorde för mig. 

Så jag undrar om någon av era barn har fått allergier eller annat efter att ha fått antibiotika genom amning?

Svar på tråden antibiotika vid amning!!??