• Ljungan

Braskamin i hörn

Har en snabb fråga. Vi ska installera en täljstenskamin som inte är rund i ett hörn i vardagsrummet.
    Undrar om vi behöver sätta upp en sned vägg i hörnet innan eller om det funkar med kvadratisk kamin i ett hörn.
    Någon som har förslag eller erfarenhet av liknande?

• Svar på tråden Braskamin i hörn
  • Asrta1

Vi har vår kamin i hörnet....vi har ställt den på snedden så luckan är mot mitten i rummet. Vi har en Handöl 10 om det säger dig något.

Fick en underbar liten kille 060720 !
  • Ljungan

Asrta1: tack för svar. jag har varit inne och kollat hur handöl 10 ser ut, den liknar vår! Så ni får ett litet mellanrum i hörnet bakom kaminen då? För det är det som är alternativet för oss om vi inte väljer att sätta upp snedvägg och jag vet inte om det är opraktiskt? Kommer skorstenen ända in mot hörnet eller en bit ut?

• Asrta1

Både spisen och skorstenen är en bit från väggen...ca 2 dm. Ja det blir ett litet utrymme bakom spisen men det är inget som stör...förutom att det samlas damråttor där förstås

Vår kamin stjäl ungefär 1 m2 i golvyta så den tar inte mycket plats

Om ni funderar på att sätta upp en sk snevägg så tänk på avstånden till kaminens sidor...enl. brandföreskrifter så ska det vara visst avstånd i förhållande till vilket material väggen består av.

Fick en underbar liten kille 060720 !
  • Ljungan

Ja just det, vi köper kamin och installation via hussäljaren, så det ser dom till (hoppas jag!=). Men vi hade valet att sätta vägg eller ej och för oss är det egentligen vilket som, men dom tog rätt mycket för att sätta upp väggen, så vi lutar åt att ställa den i hörnet utan snedvägg bakom.
    Dammet är ju bara att städa bort, dessutom är det rätt skönt att få in den i hörnet mer, med en vägg hamnar den ganska långt ut i rummet. Tror inte vår blir större än 1 m2 heller och det är överkomligt.
    Elda lugnt i vinter =)!!

Svar på tråden Braskamin i hörn