Har tragglat med sjukvård, mvc, apotek, vårdcentraler, sjukvårdsaffärer mm för att få ordning på var och hur man får tag i riktiga kompressionsstrumpor då man är gravid. Alla har skyllt på varandra skickat mig bort och fram och om igen. Till slut så satt jag Antenatalavdelningen där en duktig och trevlig läkare blev upprörd över hur man behandlar patienter i dag. Det står klart och tydligt i läkarnas PM på mvc att de ska hjälpa till med remiss till ortopedtekniska avdelningen för hjälp av utprovning av strumpor. Det är viktigt att så snart som möjligt få rätt sorts strumpor för har det väl börjat svullna så är det svårt att få bukt på. I v 32 fick jag reda på detta och jag har haft besvär sen v 14. Väntar mitt andra barn och det blev betdligt värre med åderbråcken denna graviditet. Så sprid denna information till de som undrar. Man kan även ringa ortopedtekniska där man bor utan remiss från läkare men då blir det dyrt. Jag har strumpor med öppen tå men som går ända upp i ljumskarna och fästs med kardborreband reunt magen. Ser hemska ut men hjälper bra. Önskar jag fått dessa tidigare istället för massa felaktiga, dyra strumpor med halvdan effekt.Ta hand om er tjejer!