• cocacarro

Snabbplanerat och enkelt bröllop?

Någon som bara planerat sitt bröllop i några månader och hade ett enkelt men ändå fint bröllop och sin vill dela med sig av lite råd och tankar?

• Svar på tråden Snabbplanerat och enkelt bröllop?
  • Skrinda

Snabbt och snabbt... Fick lite skrämselhicka när jag råkade surfa in på BT och insåg att man "ska" boka kyrka och lokal minst ett år i förväg Kan ju säga att jag skippade den sidan... Lite för hysterisk för min smak...

Vi gifte oss i början av augusti -05
    Bokade kyrka i mitten av maj
    Bokade festlokal i början av juni
    Skickade inbjudningar i mitten av juni
    Beställde klänningen i mitten av juni (fick uppsydd pga stor gravidmage)
    Bokade catering i början av juli
    Beställde bukett och hårblommor en vecka före
    Klart!

• cocacarro

skrinda: du ger mig ju hopp om att det går
    vi har inte bestämt något än, men om det ska bli så blir det troligen antingen rätt så snart eller inte förrän om några år, kan inte riktigt bestämam oss där
    var det svårt att få tid i kyrkan?

• Juno

Vi gifte oss i augusti

Bokade kyrka och fotograf i april
    Beställde klänning i april
    Bestämde blommor och frisyr i maj
    Skickade inbjudningarna i maj
    Bokade lokal i maj

Grejen är väl att om man har speciella önskemål så måste man vara ut i god tid, särskilt om det är mitt i sommaren med semster och många bröllop. Om du tex vill att den frissa du brukar gå till ska göra din frisyr får du boka henne i god tid. Men om vem som helst kan göra det så räcker det säkert med några veckor i förväg.

Så med rätt inställning kan man fixa ett fantastiskt bröllop på några månader. Tänk bara på att få ut inbjudningarna i god tid så att bortfallet inte blir för stort

• cocacarro

får man fråga hur mycket era bröllop gick på?

• Skrinda

Beror antagligen på hur populär kyrka man väljer, har ni flera olika alternativ ska det säkert gå bra!

Fotograf bokade vi i mitten av juli, glömde att skriva det.

Håller med Juno om att det är bra att vara lite tidigare med inbjudningarna än vad vi var. Flera familjer hade redan bokat resor som inte gick att ändra, det var synd!

• Skrinda

Vårt gick på 25 000 (inkl ring och fotograf som tillsammans gick loss på 8000). Svärisarna betalade 20 000 och det visste vi innan vi planerade.

Hade vi fått stått för rubbet själva hade vi antingen valt färre gäster (hade 75) eller försökt ordna med maten på annat sätt än catering för det var den som var dyr.

Vi hade ett sk lunch-bröllop, dvs vigsel vid 13-tiden och sedan lunchbuffé i festlokalen. Ingen sprit (jag tyckte att det var orättvist om alla utom jag skulle få dricka på mitt eget bröllop ) Det är dessutom en bra idé om man vet med sig att vissa vänner/släktingar blir rätt tråkiga att ha och göra med när de druckit lite

• Juno

Vi hade inga problem med att få tid i kyrkan. Om du vill ha DEN kyrkan som dessutom alla andra också vill ha måste du förmodligen boka ett år i förväg. Men om du anser at ni blir lika lyckliga oavsett vilken kyrka det är så finns det alltid en som är ledig
    Men det är det som är hela grejen med att ha ett lättplanerat bröllop: man får inte hänga upp sig på detaljer. Om ena kyrkan är upptagen tar man en annan, om den blomsterbutik man brukar handla i inte kan göra fler buketter den helgen så finns det fler som är lika bra.

Vårt kostade ca 25 000 då ingick:
    *kläder
    *ring
    *blommor
    *hår och make up
    *fotograf
    *inbjudningar och tackkort (gjorde själv)
    *solosång
    *lokalhyra
    *fest för 40 gäster (hemlagad mat - buffé, egen alkohol)
    *hotell för oss
    *bröllopsresa - en vecka i stuga i Sverige

Vi hade inte:
    *tjusig transport
    *dyra trycksaker från Caligrafen
    *band eller DJ
    *prof. filmfotograf
    *pluttiga detaljer som hjärt-tvålar och små presenter till gästerna

• Vombell

Vi planerade inte heller särskilt länge. Vi hade ett rätt stort bröllop dock med cirka 100 gäster. Till det hade vi en STOR buffé och rätt mycket alkohol. Jag köpte min klänning själv, sydde barnens klänningar, köpte skor på rea, hyrde mannens kläder, 2 fotografer i bekantskapen som gratis tog bilderna, pillade ihop en 4-sidig inbjudan själv i datorn, solosång, hotell, fick morfars förlovningsring, en av pappas vänner har en riktigt fin gammal bil som han körde oss gratis i, datorn var förprogrammerad med låtar och vi hade lånat en dunderutrustning till denna, hår + make-up + tärnans hår= 1800 kr och då ingick 4 timmar provning veckan innan.
    Det går att göra det billigt bara man vill.

Vårat bröllop gick på cirka 30 000 med ALLT.

• cocacarro

Tack för att ni berättar! Har fått en hel del tips nu

Svar på tråden Snabbplanerat och enkelt bröllop?