• Splach

dum fråga ang koppel..

Jag har alltid haft riktiga koppel till mina föräldrars hundar, brukar ha en sadelmakare som gör dom till mej, men nu avled han för något år sedan, så förra veckan fick jag köpa mitt första koppel i djuraffär..

Men nu till min förvåning, och fundering, i handtaget sitter en metalring? vad är den till för?..

• Svar på tråden dum fråga ang koppel..
  • Tinulan

Det finns krokar man kan köpa och "borra" ner i marken i trädgården, och då kan man sätta fast hunden med ringen i kroken om jag har fattat det hela rätt..

• Splach

jo sådana borrar har jag sett förut, men vette sjuton om en sådan får plats i ringen?
    Ringen är inte stor direkt..

• cuteswegirl

for att kunna dra kopplet runt t.ex ett träd och fästa de i koppelspännet.... sen kan man förlänga t.ex dressyr koppel....

Det sista som överger en är hoppet
  • Splach

men koppel spännet som man sätter fast i halsbandet är för stort för att komma igenom ringen..

tänkte först på något sådant jag med, eftersom jag haft ett special gjort koppel med extra spännen på förut, för att kunna spänna runt träd, men med detta går det inte.. om man inte har hunden lös bredvid, och sätter i spännet i ringen istället för ringen på halsbandet

• Euphorbia

kan man inte fästa koppelspännet i både ringen och halsbandet när man dragit kopplet runt trädet?
    Eller jag vet inte, kanske ska fråga på djuraffären nästa gång....

• Toxxic

Ringen är till för att du ska kunna korta upp kopplet. Du drar kopplet genom ringen på halsbandet och sätter fast knäppet i ringen på handtaget.

• glad o go

jag har ett sånt koppel och jag brukar använda den när jag ska korta kopplet när man inte vill ha ett långt koppel... då sätter jag den ringen i koppelspännet så att det blir typ dubbelvikt!

Svar på tråden dum fråga ang koppel..