• mammamary

Böjveckseksem....

Min dotter har fått eksem i knävecket på båda benen...o smörjer nu med Idominsalva vilket inte är så effektivt...
    Ska till apoteket när de öppnar imån o undrar därför:

VAD för slags salva är bra mot detta?? Hur har ni andra gjort?!

//Maria med Nova

• Svar på tråden Böjveckseksem....
  • Nett

Hej!

Idomin gynnar svamptillväxt..så använd inte den,,,råd från min BM... använd istället inotyol-finns på apoteket..eller Weledas zinksalva-jättebra den oxå!
    Min tjej hade oxå så när hon var nyfödd och fram till ca: 1 månad. jag behandlade med inotyol och weledas zinksalva.

Lycka till--nett

• mammamary

Tack för svaret Nett! Jag har Inotyol hemma....men tycker att den är såå kladdig så jag har inte använt den av den anledningen...men det får väl bli lite kladd om det ska försvinna då

Kram Maria

• Popflickan

Från en som har vuxit upp med böjveckseksem och gasbindor på *hela* armarna om nätterna för att inte kunna klia... jag hoppas att det nu finns bättre salvor än vad det fanns när jag var liten, det var INTE kul att ha eksem.....

Hydrokortisonsalva som finns på Apoteket är väldans bra, och att se till att huden inte blir torr. Inotyl känner jag inte till, så jag kan inte uttala mig om den. Lycka till, hoppas att din dotter snart blir fri från sina besvär!!

• Fido

Vi ska till barnläkare på tisdag och prata eksem. Har inte fått dem definierade som böjveckseksem, men det är där de sitter. Tilde har som torra småprickiga fläckar på huden vid fotveck, knäveck och armveck. (Fast även mitt på låret och knäets framsida.)
    Vi har använt Mildison några gånger (kortisonsalva). Efter tredje omgången försvann det stora eksemet på magen och det har inte kommit tillbaka på två veckor, vi håller tummarna... Morgon och kväll smörjer vi med Locobase Repair. Vi använder INGA andra produkter, inte ens barnolja i badet. Badar gör vi för övrigt endast på babysimmet en gång i veckan.

• Tabby

Miniderm ska vara bra för små barn. Man smörjer fler ggr per dag första veckan och sen trappar man ner. Det dumma med alla krämer är att de innehåller mineralolja. Detta kan störa hudens balans att hålla fukt själv :(. Det finns oxå en kräm på Apoteket som heter Galactobase som inte innehåller mineralolja. Tycker dock inte att den är lika effektiv som Miniderm men det kan ske beror på att det tar lite längre tid för huden att få upp fukten när det är "naturliga" ingredienser i, + att jag bara provade ett fåtal ggr (vilket jag inte skulle gjort utan hållt på längre). Fråga på Apoteket, de vet bättre.

• LitensMamma

Jag hade också böjveckseksem som barn, ser nu tendenser hos min son på snart 7 månader. Locobase Repair funkar väldigt bra för oss, morgon och kväll. Om det ser väldigt irriterat ut så smörjer jag med hydrokortison salva. Använder inte just något annat än vatten vid bad. Tvättcreme från apoteket vid blöjbyte, använder endast Grumme parfymfri tvättsåpa när jag tvättar hans kläder.

• Tuvas Pappa

Tänk på att inte använda någon salva som innehåller kortison utan att ha pratat med en läkare innan (även om den nu är receptfri) kortison är starkt även i sin mildaste form o kan ge hud förändringar.

• Mammatilltretroll

mammamary: Jag har haft eksem sen 1 års åldern.. Det började med böjveckseksem och övergick sen till eksem över HEla kroppen! Jag fick bada Kaliumbad 3 ggr/vecka på sjukhus och det hjälpte och sen fick jag givetvis kortisonsalvor..
    Vill bara råda att gå till en barnläkare och att ni får en bra kräm utskriven och inte exprimentera med idomin eller inotenyl för det finns så mycket bättre krämer - och det är såå jobbigt med eksem.. Jag har fortfarane eksem och nu under graviditeten så är de hemska!
    Hoppas att de går över på din dotter!

Svar på tråden Böjveckseksem....