• Callina

Renskav-att servera till?

Morning

Jag ska ha tjejmiddag på lördag och ska ha lite norrländskt tema, renskavsgryta och rödvin till huvudrätt och glass med varma hjorton till efterrätt. När jag gör renskavsgryta hemma gör jag alltid eget potatismos till, vilket jag helst skulle vilja göra på lördag också. MEN vi är tio personer, känns svårt att göra så mycket och dessutom hålla det varmt.

Ris tex tycker jag känns lite trist :)

Någon som har något annat förslag på vad man kan servera till?

• Svar på tråden Renskav-att servera till?
  • missteddy

sist jag åt renskavfår någon veckan sedan stekte jag kötten la det i en form( i mitten av formen) sedan gjorde jag egen mos och la runt om i formen och över detta så gjorde jag egen svamt sås och in med detta i ugnen tills moset fått färg. vi var 6 pers som åt detta och det blev väldigt gott. ett tips är att göra moset i en mixer .

• Gul13

Fick en känsla av att det kan vara lättare att hålla kokt potatis varm och sedan pressa den precis före servering.
    Bara en tanke jag fick. Lycka till!

• Theorese

Gör eget potatismos men gör små spritsade kluttar som du gratinerar i ugnen.

• OhBabylove

Renskavskebab??? alla får plocka vad dom vill ha???

• Callina

Det där med att ha det i ugnen och spritsa lite lät ju bra
    Fast egentligen ska det ju vara väldigt luftigt mos till renskav, tycker jag, nästan som potatispuré.

Jag har alltid svamp i renskavsgrytan :)

• Lalune2

Vi brukar ha äggröra till men det kan ju vara lite svårt till så många personer. Jag tycker ändå potatismos är ett rätt bra förslag och relativt lätt att göra till många.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Resande

När mamma fylle år gjorde vi potatismos till 50 pers! Det var inga större problem. Koka dem en stund innan men behåll locket på så att de håller sig varma, gör moset strax innan ni ska äta. Lycka till! Låter fantastiskt gott i alla fall

• Callina

Det BLEV gott :) Gjorde mos och hade det på svag värme i ugnen, det blev perfekt :)

• angeleye82

jag brukar ha potatiskroketter till min renskavs gryta
    Machrill:

Man steker renskav och sen brukar jag ha i matlagningsgrädde, champinjoner, lite ketchup och senap..det finns massor av recept..

ett annat recept jag hittade..

Renskavsgryta
    Ingredienser
    Portioner: 2-3

1 pkt (240 g) djupfryst renskav
    smör till stekning
    1 hackad gul lök
    100 g ljusa kantareller (eller champinjoner i skivor)
    från kvarn
    5 krossade enbär
    1 msk svart vinbärsgelé
    2 dl vispgrädde
    hackad persilja till servering

Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    Bryn smöret i en stekpanna. Lägg i renskavet, halvt tinat, och sära på köttet så att det blir jämnt brynt. Lägg i löken och svampen, salta och peppra och fortsätt att steka en stund. Tillsätt enbär, gelé och grädde och låt småputtra cirka 5 minuter. Smaka av.

Strö över persilja och servera med kokt eller pressad potatis, gelé och sallad.
    Tips!
    Här går det förstås bra att använda annan svamp.

• jenny8941

Ska du ha norrländskt så ska de väl vara mandelpotatis till, det är ju jättegott om du har en "såsig" gryta.

Svar på tråden Renskav-att servera till?