Kreolsk gryta! Gott, enkelt, höstigt, lätt att göra till många, lätt att göra vegetarisk variant. Servera med ris och bröd.
http://hem.passagen.se/gunde1/Recept/kregryta.htm är ett receptförslag med googla på.
Tacos är bra mat till många!
Annars är curry gott och enkelt att göra till många. Ju fler man är dessto lättare med många tillbehör. JAg fyller på med mitt favoritrecept på curry. Passar bra en höstdag.
Receptet är på kycklingfilé men det går nästan ännu bättre med lammgrytbitar och det funkar säkert utmärkt med nöt- eller fläskkött om man föredrar det. Tycker man att det är för dyrt med kycklingfilé så styckar man och benar ur en hel kyckling, så gjorde jag som student.
Vill man göra den vegetarisk så använder man antingen quornbitar eller modifierar receptet för valfria bönor eller linser. Oavsett vilken variant man gör så går det alltid att låta lite blötlagda röda linser koka med.
Eftersom det är en gryta så blir den bara ännu bättre om den får koka en stund till och den går utmärkt att göra en dag och äta nästa. Den blir också suveräna matlådor. Jag brukar koka min i gjutjärnsgryta, dels för att den är stor men också för att såsen är sur och det kokar länge så maten då blir lite extra järnberikad.
500 g kött (i tärningar ca 2*2 cm) 2 gula lökar (grovhackade) 2-3 morötter (något mindre än köttet) 3 potatisar (samma storlek som morötterna) 2 vitlöksklyftor 2 msk koriander 2 tsk ingefära 1 msk spiskummin 2 tsk stark paprika ½ tsk kryddnejlika ½ tsk kanel (kan uteslutas) 3 msk curry 1-2 tsk salt 1 tsk svartpeppar 3 msk mango chutney 3-4 dl yogurt olja till stekning buljong (fond eller tärning av lämplig sort bara för att få mer djup i såsen)
Värm olja i en gryta, fräs lök, vitlök och alla kryddor tills löken börjar bli mjuk. Lägg i kött och rotfrukter och vänd runt i kryddblandningen. Rör ned yogurten och smaka av med salt, peppar, fond och mango chutney.
Låt koka under lock på svag värme i minst 45 minuter. Den går att äta när potatis och morot har lagom ätkonsistens.
servera med några eller alla av följande tillbehör (de fyra översta är "obligatoriska")
basmatiris mango chutney turkisk yogurt chapati/vetetortillia gurka banan jordnötter Dhal Tomat