• Carro W

Tips på billig mat till kalas? Många matglada gäster kommer...

Barnen fyller snart år och då ska det givetvis bli släktkalas. Men det står fullständigt stilla i mitt huvud vad jag ska bjuda på. Förra året bjöd vi på Janssons frestelse, veg. frestelse, köttbullar, korv, sallad, ägg och bröd och så tårta efteråt.

Vill bjuda på varm mat, som inte kostar så mycket, gärna lite höstig. Ska ha kalaset i ett församlingshem där finns vanlig spis och varmluftsugn.

Funderade först på att göra pizza men vi är alltså 28 vuxna och det blir många plåtar. Vilket jobb!

• Svar på tråden Tips på billig mat till kalas? Många matglada gäster kommer...
  • MaryJane

chili con carne med bröd till

• FaithHeavenly

En höstgryta med mycket kött o rotsaker!
    Potatis till o tillbehör som inlagd gurka (gärna hemgjord, sååå enkelt), gele' o syltlök.

Mycket höstigt o blir ju utmärkt att förbereda, det blir ju bara godare om den får stå o dra sig över natten!

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • FaithHeavenly

Dekorera med höstlöv, kottar o paradisäppelkvistar!

• prinsessa05

Tacolåda med sallad & nachos

• Carro W

Chili con carne är ju en god idé, likaså gryta och tacolåda *s*.

Behöver man ris till chili con carne eller räcker det med bröd och sallad (så som vi alltid äter det hemma, men jag vet att vissa vill ha ris till)?

Det värsta med gryta är all potatis som ska serveras till... Vem ska skala dem *s*? Portergryta är ju farligt gott. Och gelé och pressgurka. Mmmm jag blir lite hungrig nu faktiskt .

Hur gör man tacolåda?

• JsN

Kreolsk gryta! Gott, enkelt, höstigt, lätt att göra till många, lätt att göra vegetarisk variant. Servera med ris och bröd.

http://hem.passagen.se/gunde1/Recept/kregryta.htm är ett receptförslag med googla på.

Tacos är bra mat till många!

Annars är curry gott och enkelt att göra till många. Ju fler man är dessto lättare med många tillbehör. JAg fyller på med mitt favoritrecept på curry. Passar bra en höstdag.

Receptet är på kycklingfilé men det går nästan ännu bättre med lammgrytbitar och det funkar säkert utmärkt med nöt- eller fläskkött om man föredrar det. Tycker man att det är för dyrt med kycklingfilé så styckar man och benar ur en hel kyckling, så gjorde jag som student.

Vill man göra den vegetarisk så använder man antingen quornbitar eller modifierar receptet för valfria bönor eller linser. Oavsett vilken variant man gör så går det alltid att låta lite blötlagda röda linser koka med.

Eftersom det är en gryta så blir den bara ännu bättre om den får koka en stund till och den går utmärkt att göra en dag och äta nästa. Den blir också suveräna matlådor. Jag brukar koka min i gjutjärnsgryta, dels för att den är stor men också för att såsen är sur och det kokar länge så maten då blir lite extra järnberikad.

500 g kött (i tärningar ca 2*2 cm) 2 gula lökar (grovhackade) 2-3 morötter (något mindre än köttet) 3 potatisar (samma storlek som morötterna) 2 vitlöksklyftor 2 msk koriander 2 tsk ingefära 1 msk spiskummin 2 tsk stark paprika ½ tsk kryddnejlika ½ tsk kanel (kan uteslutas) 3 msk curry 1-2 tsk salt 1 tsk svartpeppar 3 msk mango chutney 3-4 dl yogurt olja till stekning buljong (fond eller tärning av lämplig sort bara för att få mer djup i såsen)

Värm olja i en gryta, fräs lök, vitlök och alla kryddor tills löken börjar bli mjuk. Lägg i kött och rotfrukter och vänd runt i kryddblandningen. Rör ned yogurten och smaka av med salt, peppar, fond och mango chutney.

Låt koka under lock på svag värme i minst 45 minuter. Den går att äta när potatis och morot har lagom ätkonsistens.

servera med några eller alla av följande tillbehör (de fyra översta är "obligatoriska")

basmatiris mango chutney turkisk yogurt chapati/vetetortillia gurka banan jordnötter Dhal Tomat

*hälsosamt lat*
  • Carro W

Curry lät jättegott men det är alldeles för många ingredienser som jag inte har hemma/använder. Blir för dyrt då. Ska kolla den kreolska grytan.

• lindis66

Gör en stor paella, koka massa ris och lägg i lite grönsaker, stekt kyckling och räkor. skitgott, sen kan du ju ha lite gott bröd till och en klick aioli eller bara matlagningsyoughurt.
    Ris är ju billigt och kycklingfile kan man ju köpa till bra pris sen finns det ju ofta erbjudande på räkor.

• FaithHeavenly
    Carro W skrev 2006-10-12 08:59:54 följande:
    Chili con carne är ju en god idé, likaså gryta och tacolåda *s*.Behöver man ris till chili con carne eller räcker det med bröd och sallad (så som vi alltid äter det hemma, men jag vet att vissa vill ha ris till)?Det värsta med gryta är all potatis som ska serveras till... Vem ska skala dem *s*? Portergryta är ju farligt gott. Och gelé och pressgurka. Mmmm jag blir lite hungrig nu faktiskt .Hur gör man tacolåda?
    Ja!! Jag röstar för porter!!
    Skala potatis? Nä... inte på hösten! Då ska potatisen vara oskalad!
  • Mor till solsken

Fiskgryta med ris
    Soppa med bröd
    Grilla kycklingfiléer, servera med ris och sallad

• prinsessa05

Tacolåda: räcker till ca 6 pers

200 gr philadelpia ost
    2 dl creme fraiche
    400 gr köttfärs
    2 gula lökar
    1 påse tacokrydda
    1 burk taco sås (vitlök etc)
    1 burk krossade tomater
    riven ost

Blanda phil.ost & creme fraiche väl,bryn färs,lök och blanda i krydda,tacosås låt puttra i 10 min.Häll över färsröran över ostblandningen i en form.Häll sedan tomaterna över strö på den rivna osten 6 gratinera i ugn tills den fått fin färg.Valfri sallad & nachos till. Alla älskar det stora som små!

• Carro W

Vem säger att man måste skala potatisen? Va va va . Man kan ju sätta fram så skålar på borden till skal. Det lutar nog åt porter just nu, men kom gärna med fler förslag.

Tacolådan lät ju smaskig! Det får nog bli till helgen istället.

• Carro W

Portergryta
    4-5 portioner

Den här goda grytan kan man göra på benfria grytbitar av fransyska, rostbiff, högrev eller märgpipa. Köttet behöver inte brynas utan läggs direkt i grytan med porter, soja och svart vinbärssaft med lök, enbär och timjan.

Ca 1 kg grytbitar
    3 gula eller röda lökar
    1-2 stora morötter
    1 köttbuljongtärning
    ½ dl soja
    15 enbär
    ½ msk timjan
    ½ tsk svartpeppar
    3 lagerblad
    1 flaska porter
    ¾ dl outspädd svart vinbärssaft

Gör så här:
    Varva kött och klyftor av löken i en rymlig gryta. Tillsätt buljongtärning, soja och kryddor. Häll över porter och saft och koka upp. Låt småputtra under lock ca 40 minuter innan skivade morötter blandas i. Koka tills köttet är mört, ytterligare 20-30 minuter, ev något mer. Provsmaka och servera med pressad potatis eller potatismos.

Porterstek

6 portioner

Ingredienser:

1 kg nötkött benfritt
    3 dl porter
    1 dl outspädd svartvinbärsaft
    1 dl soja
    1 tsk timjam
    6 st enbär
    6 st svartpepparkorn
    2 st buljongtärningar kött
    2 st vitlöksklyftor
    1 stor gul lök
    Sås:
    2 dl grädde
    5 msk mjöl

Gör så här:

Välj en gryta så att köttermometern precis får plats, häll i porter, saft och soja.
    Lägg i kryddor, buljongtärning, ituskurna vitlöksklyftor och lök i stora bitar.
    Koka upp, stick i termometern och lägg i köttet.
    Låt allt sjuda under lock. Vänd på steken en gång under tillagningen.
    Tag av grytan när innertemp. är 75 grader, ca 1-1 1/2 tim. (Undantag med ytterlår, 85 grader ca 1 3/4 tim.)
    Låt steken ligga i skyn i 20 min innan den skärs upp.

Sås:
    Vispa ut mjölet i grädden, vispa ner i skyn. Koka i 3-5 min.

Tips:
    Porten kan bytas ut mot guinness med gott resultat.

• Carro W

Jaha har diskuterat med mannen nu och han ville att vi skulle ha Chili con carne. Så det får bli det, med hembakta pitabröd och sallad till.

Till efterrätt blir det två sorters tårtor, en riddarborgtårta till sonen och en barbietårta till dottern. De fyller år på samma dag och därför vill jag göra det lite extra för dem, därav två tårtor.

Svar på tråden Tips på billig mat till kalas? Många matglada gäster kommer...