• Jennie Brunflo

Vad ta betalt för att baka??

Min svärmor och min svärmors vänner/grannar hittar inte till köket. De tycker att jag bakar som en gudinna. Vilket jag naturligtvis gör också!

Vi snackar alltså bondkakor, drömmar och såna grejer...inget avancerat.

Nu har de frågat om jag kan baka på beställning inför julen. Men vad tar man betalt för det?

Någon som har något hum om detta?
    Eller kanske som VET vad jag ska ta?

Svärfar tyckte 3kr/kaka....men det tycker jag verkar dyrt.
    Min kompis tyckte 100kr/sats.

Eller hur gör man?

(Det handlar om så lite så det är ingen fara för skatteverket eller FK.)

• Svar på tråden Vad ta betalt för att baka??
  • LindaHelen

ta betalt för ingridienserna och avrunda till ett lagom jämt belopp

• mon

Räkna ut hur mycket råvarorna kostar och bedöm därefter vad som verkar rimligt, glöm inte elkostnaden!

• Zun

Hur många kakor blir av en sats ungefär? Kanske 3 kr/kaka är lite mycket för småkakor, men 100 kr/sats lät ok.

Har ju förstått av dina recept att du är en stjärna på att baka, så du kan säkert egentligen ta hur mycket som helst för jobbet

• Mamma Ia

Kolla på ett bageri/konditori vad det kostar att köpa småkakor. Sen kan du ju se vad du tycker är rimligt utifrån det. Självklart ska du ju ta betalt för ingredienserna, men man måste ju också tänka på att du lägger ner tid och arbete på bakandet (även om du tycker att det är roligt så ska du ju ha betalt för det).

• Jennie Brunflo

En sats kakor kostar ungefär 3-7kr att baka.
    Det blir ca 50-80kakor/sats.

Det tar ca 30minuter att grädda 1 sats kakor.

Är 100kr ok då?

Eller skulle man hellre uppskatta 30 kakor/sort och sedan kanske ha 3 olika sorter för sådär 100-120kr.....eller vill man ha en hel sats av samma kakor.

• pucken

jag tycker att du ska ta lika mycket betalt som ingredienserna kostar, plus något extra för besväret.

• Jennie Brunflo

Jamen...ingredienserna kostar ju sådär 5kr för bondkakor...för en hel sats....ska jag ta typ 20kr då eller?

• pucken

då kan du la ta lite mer för besväret =)

• JsN

30*3 tycker jag låter bra. 120 kr blir mindre än 1,50 styck. Vad kostar en sån där påse med småkakor på bageri? Du kan ta ca hälften av det omräknat till styckpris.

• mon

Ta en krona per kaka tycker jag.

• Zun

Tycker helt klart att 100:- för 80 kakor é ok om JAG skulle köpa av någon! Självklart måste du ta "mycket" betalt för arbetet även om ingredienserna inte kostar mycket. Alltid kul med olika sorters kakor, men det beror ju lite på hur mycket julfrämmande de har ibland räcker 30 kakor inte långt så då är det kanske bättre att sälja hela satser av varje sort, men det löser sig när du pratar med dem

• Jennie Brunflo

OK!

Då har jag lite humm om hur jag ska göra.

TACKAR!!!!

• Villebusen

Om inte jag missminner mig helt fel så brukar bagerierna ta betalt per hekto...

Står själv mitt i drömbaket idag och tänkte precis samma tanke om jag skulle sälja de hur mycket skulle jag kunna ta då?
    Tror jag skulle ta 50 öre drömmen iaf...

• plupptrollet

Vilken bra ide. Att hjälpa dom som inte kan baka så bra. Och samtidig tjäna en liten slant.
    Det är nästan så man skulle föra in det i "snåltråden".
    Du kanske kan utöka med lite bröd oxå ?
    Ta betalt för ingr. sen lägger du på vad du själv skulle tycka det var värt att få köpa goda hemgjorda kakor.

• Signatur

Jag skulle nog fråga vad de var beredda att betala eller vad de tyckte var rimligt.

• lata kocken Johanna

nån krona per kaka lät ju inte fel...

alltså den idén med 30kakor av 3 sorter för en hundring...

• Jennie Brunflo

Grejen är den att de troligtvis kommer fråga vad jag tar, och sedan måste jag nog ta samma av alla. (4 familjer)
    De kommer troligtvis inte välja samma sorter...och en del kommer säkert vilja ha mycket av 3 sorter medan andra vill ha lite av 10 sorter.

Då är det bra att ha en liten aning om vad fler tycker om det hela.

TACK för hjälpen!

Svar på tråden Vad ta betalt för att baka??