Diabetes symptom?
Någon som vet syptomen och hur man får diagnosen?
Någon som vet syptomen och hur man får diagnosen?
Törstig törstig törstig törstig TÖRSTIG (utan att bli kissnödig)...brukar vara ett vanligt symptom.
En del känner av insulinfall- och stegringar också.
starkt luktande urin, gärna också missfärgat trots att man drukit mycket...
Huvudvärk o illamående.
Söt svettdoft
Ständigt trött, kan somna var som helst...Somna vid ratten brukar vara en varningssignal...
Man reagerar på det man äter... För mycket feta såser, bakverk, godis, snacks osv brukar ge enorm trötthet, illamående o huvudvärk..
För högt eller lågt socker kan ge darrningar, yrsel, illamående, synrubbningar, migrän, matthetssymtom, ständig törst... är sockret FÖR högt eller FÖR lågt kan man även svimma av i "sockerkoma"
Såhär har jag känt (innan jag blev gravid kanske ska tillläggas..):
TÖRSTIG konstant, då menar jag evrkligen hela tiden. jag dricker upptill 5 liter (!) om dagen. innan drack jag knappt 1.
Trött, går som i en dimma nästan, känner mig lam liksom. Huvudvärk varenda eviga dag. Mat som luktar mycket får jag kväljningar av ochj mår otroligt illa. har ingen aptit alls. Rasar i vikt för att aldrig är hungrig. Urinen luktar, är starkt gul och jag får typ synbortfall..
så det blir väll attge sig av mot vårdcentralen på måndag.
Kolla in på www.alltomdiabetes.se
Gå till vårdcentralen eller mvc och be att det tar ett HbA1c det tar några dagar ibland kan de kolla det med en gång.Då ser de hur ditt blodsocker legat i snitt de senaste 6 veckorna.
jag fick diabetes när jag var 7 .Var ständigt törstig och hungrig,åt som en häst men såg ut som om skinnet hängde på skelettet,orkeslös och trött.Tillslut kände min farmor som var gammal sköterska att andedräkten luktade aceton(pga syror i blodet) och fattade misstankar.
Håller tummarna för dig.
vixie