• Ina X

När tar egentligen moderkakan över?

Undrar lite... När man läser i kalendern verkar det som att moderkakan tar över försörjningen först efter v.10. Stämmer det verkligen? I så fall borde man ju våga dricka något glas vin fram tills dess.... Inte att jag MÅSTE ha det, men jag vill helst hålla tyst om min graviditet tills jag vet att det inte blir ett nytt missfall, och jag ska på möhippa om ett par veckor....

• Svar på tråden När tar egentligen moderkakan över?
  • Themis

Tyvärr, några sådana frizoner finns inte. Alkoholen går över till fostret ändå, om jag får gissa så sker det genom livmoderslemhinnan.

Läs här om de senaste rönen kring alkohol och graviditet:

www.alkoholkommitten.se/pdfbin/pressmeddelande_11juni.pdf

Sammanfattning: Allt mamman dricker går över till fostret, och nervsystemet kan skadas under hela graviditeten. Många kvinnor fortsätter idag med sina alkoholvanor långt in i graviditeten och
    även under de känsliga första månaderna av fostrets utveckling.

Redan små mängder kan leda till för tidig födsel, lättare intellektuella svårigheter och bristande koncentration. Även missfall och dödfödda foster har samband med alkoholkonsumtion.

• Themis

Och om det nu ska vara så omöjligt att bara säga ifrån att jag dricker inte idag, skyll på att du har tagit nån värktablett med röd triangel och inte får dricka.

• klimpen

Varför inte beställa en massa alkohlfria drinka när ingen ser och bara dricka vatten till maten.......hoppas att det går bra. Ljug och säg att du ska göra något dagen efter och därför tar det lite lungt. Ha en tervlig kväll. Lycka till

• Maya

Moderkakan tar gradvis över försörjningen av näring till fostret i vecka 10-12 ungefär men fostret påverkas ändå av att du dricker alkohol. Fostret är ju inplanterat i livmoderslemhinnan som är väldigt rik på blodkärl och alkohol finns ju i blodet. I vecka 10-12 är fostret väldigt känsligt för påverkan just när gulekroppen ska skrumpna ihop och försvinna och moderkakan ska ta över så jag skulle inte rekomendera dig att dricka något då.

Svar på tråden När tar egentligen moderkakan över?