• Ankiz

Era bästa recept på köttfärssås!

Tänkte gära spaghetti och köttfärssår ikväll, men jag är så trött på mitt gamla vanliga recept.
    Nu vill jag ha nya, gärna lite annorlunda recept på något av det godaste som finns!

• Svar på tråden Era bästa recept på köttfärssås!
  • WhiskeyRiver

Fräs köttfärsen som vanligt. Tillsätt grönsaker, ex lök, paprika champigioner och morotsringar. Häll över ca 2 dl kokande kött- eller grönsaksbuljong. Låt ånga bort. Tillsätt ca 2 dl vin (rött eller vitt spelar ingen roll) plus ytterligare någon dl kokande buljong. Låt även detta ånga bort.

Krydda med salt, peppar och muskot.

Tar lite extra tid att göra, men väl värt det då det ger en köttfärssås med vuxen smak

PS Har man inte så mycket tid kan man förkoka morotsringarna i några min så att dessa är mjuka redan vid tillsättningen.

Lycka till!

• abedissa

ja jag har i vitlök, rivna morötter, svamp som kantareller eller champinjoner. Gör alltid köttfärssås på tomatpure och har aldrig ketchup i.. paprika och dill är med också

• miie

Jag brukar ha i röd pesto i köttfärssåsen ibland. Det blir himla gott.

• blunda

Den godaste köttfärssåsen, är med keldas gröna ört-sås i(kommer inte ihåg exakt vad den heter)sedan har man över parmesanost,

det står på baksidan av keldasåsen hur man gör, prova den den är sååå god *slurp*

• annca

Blandfärs
    Gul lök
    Vitlök
    Krossad tomat
    Grovriven morot
    Buljongtärning
    Champinjoner
    Oregano
    Peppar
    Olivolja
    Salt
    Tomatpuré
    Socker
    Sambal oelek, chilipappar, cayennepeppar, eller tabasco.

Finhacka löken och bryn den i stekpannan.
    Häll tomatkrosset och champinjonerna i en stor kastrull. Lägg i buljongtärningen och morötterna. Krydda med en nypa socker. Låt puttra på svag värme.
    Häll i den brynat löken i tomatröran.
    Bryn köttfärsen i stekpannan och pressa i en klyfta vitlök.
    Häll över i kastrullen.
    Krydda med oregano, pepparsorterna och toamtpuré.
    Låt puttra en halvtimma ca.
    Smaka av med salt, olivolja och svartpappar. Strö vöer lite finklioppt persilja vid serveringen.
    Srvera med nykokt pasta, gärna färsk pasta, färskriven parmesanost, muskotnöt och svartpappar.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Ankiz

Oj, vad mycket gott! Nu blev ju problemet att välja vilken jag ska göra ikväll!

Tack så mycket!

• mermaid

Det här har blivit vår nya favoritköttfärssås! Den är SÅ god!
    (tänk bara på att köpa soltorkade tomater av bra kvalité! Det är avgörande för smaken på hela köttfärssåsen. Vi brukar göra med fullkornsspiraler. Inte tvunget dinkel.
    Positivt för oss är också att det är magert och lågt GI!

300 g pastaspiraler, av dinkel
    400 g köttfärs
    1 st lök
    2 st vitlöksklyfta(or)
    0,5 st köttbuljongtärning(ar)
    1 msk tomatpuré
    1 tsk dijonsenap
    5 st soltorkade tomater i olja
    6 st champinjoner
    röd chilifrukt, efter smak
    salt
    vatten

Stek köttfärsen, löken, vitlöken och champinjonerna. Tillsätt buljong, salt, chili, dijonsenap, soltorkade tomater skurna i bitar samt tomatpuré.

Späd med vatten till önskad konsistens. Servera med kokt dinkelpasta.

• Ankiz

Mmm...
    Fler som har mumsiga recept att dela med sig av?

• annca

Gör som mitt recept ovan, men byt ut krossade tomater mot wokgrönsaker, kastrullen mot en wok och oreganon mot spiskummin! Och lägg buljongen i köttfärsen i pannan istället för i woken.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • E l l a

Lök
    Köttfärs (vilken man nu har och vill ha)
    Vitlök
    Färska champinjoner
    Paprika, gul, röd, och grön (som förgrillas i ugnen för att bli söta)
    Svarta oliver
    2-3 tetra med Ica's passerade tomater

Ev en buljongtärning/fond och lite socker

Steker löken mjuk och tillsätter köttfärsen. Steker denna och kryddar med salt, peppar, paprikakrydda, pasta- och pizzakrydda. Tillsätter 1-3 hackade vitlöksklyftor. Klyftar champinjonerna och tillsätter dessa. Under tiden halveras paprikorna, stick hål på dem och grilla dem på hög värme i ugnen till skalet blir lätt bränt. Ta ut dem och dra av skalet och hacka dem i större bitar, tillsätt till köttfärsen. Tillsätt oliverna, halveras helts. Tillsätt en tetra med tomater, låt det putta ett tag, och häll på resten av tomaterna. Smaka av med mer kryddor - gärna mer pasta- och pizzakrydda eller torkade italienska örter. Tillsätt en buljongtärning eller fond (kött blir godast) för fylligare smak, och en nypa socker eller lite ketchup för att balansera med lite sötma.

• marina81

Köttfärs
    1 Lök
    Vitlök, 2 klyftor
    Buljong på flaska
    Passerad tomat 1 burk
    Morötter i slantar
    Potatis i små bitar
    Spiskummin efter smak

Chili efter smak

salt

vatten
    olja

bryn köttfärsen i olja och lägg sedan i löken, och stek till den är mjuk. Krydda med spiskummin, chili o salt, och häll o tomaten, morötterna, potatisen och vitlöken. Rör om, och tillsätt lite vatten och någon matsked buljong. Låt puttra tills morötterna och potatisen är mjuka. Servera med pasta av valfritt slag.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Jalapeno

dijonsenap var ett bra förslag

Mitt knep är chipotle, alltså rökt jalapenopeppar som finns på dom flesta större mataffärer och ser ut som skrynkliga, bruna platta pepparfrukter. Det ger lite rökig mild chilismak som höjer traditionella såser. Det smakar vuxet och restaurang utan ansträngning.

• TvåM

Färska tomater istället för krossade.
    Stark korv (t.ex. chorizo) i småbitar.

Svar på tråden Era bästa recept på köttfärssås!