• Anonym (asorolig)

hjälp! cellförändringar = cancer

Fick hem ett hemskt brev igår med posten. Så här stod det: Vi har fått svar på ditt cellprov och det visade tecken på cellförändring. Du behöver utredas genom kolposkopi som skall göras 31/10.
    Vad är kolposkopi? Har jag en svår form av cellförändring då eftersom kolposkopi redan är beställt. Har försökt att ringa gyn men som vanligt är det bara upptaget.
    Jag är jätte orolig för detta. Innebär det att jag har cancer nu då?
    Vad jag har förstått så står det lätt cellförändring på d som har lätt men på min stod det ingenting förutom cellförändring, och brukar man inte vänta några månader innan man kollar igen om man har cellförändringen kvar? I så fall måste min ju vara jätte svår Snälla svara ni som vet något.

• Svar på tråden hjälp! cellförändringar = cancer
  • lillagryn2

Nej, det innnebär att du får skrapa bort yttersta lagret celler på livmodertappen. Det brukar räcka. Ta det lugnt.

• Zabka

Var inte orolig. Koliskopi är bara en mer detaljerad undersökning.

• Zabka

"Uppföljningen vid cellförändringar beror på graden av förändringarna som man finner.
    Smärre förändringar följer man vanligen upp med ny provtagning.

Andra förändringar följer man oftast upp med en mer detaljerad undersökning av livmoderhalsen, kolposkopi. En kolposkopi undersökning liknar väldigt mycket undersökningen vid cellprovtagning, förutom att doktorn med hjälp av ett instrument som kallas kolposkop, kan få en uppförstorad bild av din livmoderhals. Kolposkopiundersökningen ger dig inga övriga obehag, då kolposkopet är placerat utanför slidan.

Om man i samband med kolposkopin finner någonting onormalt på din livmoderhals, tas en liten vävnadsprovbit (biopsi eller skrapning från livmoderhalskanalen). Vävnadsprovet skickas till laboratoriet där det undersöks i mikroskop efter onormala celler. Detta hjälper till att säkerställa diagnosen."

( taget från www.eccce-cervical-cancer.org/contents/C1_AbnormalPapSmearTest/index.asp )

• Hemliga 72an

Jag hade samma men på mig hade det gått lite för långt så dom tog 2 cm av livmoderhalsen( konisering ). Inget att oroa dig för. I och med täta kontroller går det inte så långt som till cancer. Lycka till!

• Hannah76

Du har blivit kallad på en undersökning där läkaren kommer att titta på din livmoderhals med ett instument som kan liknas vid ett mikroskop, det förstorar det område han vill undersöka. Han kommer att titta på det ställe där dina cellförändringar finns o avgöra vilken grad det är. Antingen låter man de sedan bara vara o du får gå på ett par kontroller o ser om de försvinner av sig själva (vilket är ganska vanligt) eller så får du en tid för operation, för att ta bort cellförändringarna. Att utveckla cervixcancer tar mellan 9-11 år, därför blir man kallad var tredje för cellprov, så att ingen cancer hinner utvecklas.

• Anonym (asorolig)

Tack för era svar! Känner mig lite lugnare nu men jag å killen försöker ju skaffa barn oxå, blir inget me d då eller? Ska man vänta?...

• Redbit

Var inte orolig, över hälften av alla kvinnor har någon gång en cellförändring på livmodertappen!

Jag hade det för några år sedan, eftersom den såg ngt mer allvarlig ut (men ändå inte farlig) fick jag göra en skrapning av livmodertappen plus en laserbehandling. Gick snabbt och enkelt, jag blödde litet efter skrapningen men annars var allt OK. Har inte haft några tecken på cellförändringar senare.

• Coursell

Här är en till som fått "gjort om" provet. Det är nog ganska vanligt. Det är ett noggrannare prov. Visade inget på mig andra gången.

• Alena och Alex mamma

Lugn, här är en till som haft cellförändringar, gjort en konisering och sedan fött två barn utan problem. Detta är mycket vanligt och det är tack vare nyare teknik man upptäcker förändringar tidigt och då är de lättbehandlade. Var glad att det upptäcks nu så det går lätt att åtgärda.
    Lycka till!

• AlvastraPetra

Jag har oxå haft cellförändringar.
    Jag gjorde en konisering förra sommaren där de tog bort en bit som var lika stor som en sockernit.

Fick göra ett nytt cellprov i dec o ska göra ett till nu i dec oxå.

Bra att de gör cellprov o det är viktigt att man går...

• Anonym (asorolig)

Fick tag i gyn och ska dit redan nästa torsdag för att jag var så orolig. Hon försäkrade att det INTE var cancer för då hade de sett det.
    Är så glad att familjeliv finns! Nu e jag mycket lugnare. TACK

• jummie

har oxå haft cellförändringar o genomgått konisering där man bränner bort en bit av livmodertappen...

Blev med barn 2 månader efter o har nu 2 barn så det är ingen fara för familjeplaneringen!

• Indianica

Har du nyss fått barn? Har du kondylom? Jag har fått samma besked. Det visade sig att jag hade kondylom och det kan ge cellförändringar. Men sedan försvann cellförändringarna och läkaren sa att vissa får cellförändringar efter att de fått barn, men sen försvinner de. Så det är absolut ingen dödsdom du fått. Ytterst sällan unga får någon cancer.

• Anonym (asorolig)

Nej, jag har inte fött barn och kondylom vet jag inte om jag har :-O
    Har haft samma kille i snart 4 år coh har varit honom trogen. Kan man ha kondylom utan att veta om det?

• SysterHedvig

Hej

jo man kan ha kondylom, platta vårtor kan vara svåra att se. Men cellförändringar orsakas oftast av ett virus, som hör till en familj virus dit även kondylom hör. Man har alltså inte vårtor av något slag men viruset kan orsaka cellförändringar. Det är lite knepigt att förklara, men det virus som orsakar cellförändringarna kan alltså smitta från person till person, och man vet inte om att man har viruset som kan ge cellförändringar.

Du frågade om det här med att skaffa barn, och jag kan svara från egen erfarenhet. Jag fick veta att jag hade lätta cellförändringar, vilka följdes under 1½ års tid tills det beslutades att jag skulle genomgå konisering - en mindre operation under lokalbedövning där man skär bort en hasselnötsstor bit av livmoderhalsen. Jag och sambon väntade med bebisförsöken tills cellförändringarna antingen försvunnit av sig själva, eller tills koniseringen var gjord och läkt.

Jag genomgick konisering i oktober 2005 och blev gravid i februari 2006, strax efter att jag fått veta att cellförändringarna var borta. Lycka till med allt

Svar på tråden hjälp! cellförändringar = cancer