• Maroschka

Att lära sig krypa

Är det något som liksom bara kommer på en dag hur man gör eller kan jag på något vis hjälpa till att klura ut det?

• Svar på tråden Att lära sig krypa
  • Multivitamin

alla bebisar kryper ju inte, dom hoppar över det o går i stället.. dom kommer på själva hur dom vill ha det..

• nina80

Oftast brukar de öva lite innan, typ stå och gunga på alla fyra och även krypa bakåt innan de kommer på hur man gör för att komma framåt. Man kan hjälpa till att öva på krypningen på flera sätt och ett av dem är att man lägger sina händer bakom bebisen fötter så att de kan få kraft att stöta ifrån och på så sätt lära sig att komma framåt.
    Krypning är ett viktigt steg i utvecklingen och det är synd om man skulle missa en så viktig del. I t ex Finland har de krypträning för alla bebisar som inte kryper innan 8 månader.

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • Multivitamin

nina80

vet många som inte har krupit, varför ska de va så viktigt??

• MARIA99

mina tjejer har börjat plötsligt bara.. de har ålat innan. Äldtsa tjejen hann bli 12 månader innan hon kröp men det var inget bvc här oroade sig för. Mellantjejen kröp vid 8 månader.
    Krypträning låter ju lite väl fanatiskt!

• nina80

Maria99, det låter väl värre än vad det är. Det är mycket enkla övningar som kan hjälpa barnet att komma på hur man gör.
    Krypning är viktigt just för att träna motoriken, balansen och massa annat. Det är en ganska komplicerad rörelse när man börjar tänka efter för att både ben och armar ska röra sig i ett visst mönster. Det är jätte bra träning för hjärnan och den utvecklas på ett positivt sätt av krypningen. Man har idag börjat forska mer och mer om just krypningen och andra reflexer som barnen har som kanske inte har vuxit bort och funnit samband mellan t ex koncentrationssvårigheter i skolan och krypning/magläge för bebisar.
    Ser man i dag i de skolor/klasser där "problembarnen" går så kan man gå tillbaka och se att få av dem har krypit när de var barn.
    Nu vill jag verkligen inte skrämma upp er men krypningen och magläget för bebisar har visat sig vara allt viktigare. Fördelen är att även om man skulle missa detta så kan man alltid gå tillbaka och göra de stegen senare, men bra om de blir gjorda.

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • MARIA99

Okay tyckte det bara lät lite tidigt att börja med träningen redan vid 8 mån =) men har oxå hört det där om att det är bra om de kryper.

• Multivitamin

jag gick när jag var 7-8mån gammal, min systerson ville absolut inte krypa,han går nu med lära gå vagn,

• smulan77

De forskare säger är att det är bra om de kryper någon gång.. Det måste inte nödvändigtvis vara innan de börjar gå, många barn börjar krypa i samband med att de går eller efter.

• nina80
    smulan77 skrev 2006-10-13 13:26:35 följande:
    De forskare säger är att det är bra om de kryper någon gång.. Det måste inte nödvändigtvis vara innan de börjar gå, många barn börjar krypa i samband med att de går eller efter.
    Precis vad jag sa med att man kan gå tillbaka och ta krypningen senare, då har man ju iallafall inte missat den.
  • Lilla Prussiluskan

Lilleman började krypa på alla fyra när han var 6 månader. Ingen som har lärt honom utan han lärde sig själv.

• Fru Stjärna

Sonen lärde sig krypa två veckor efter att han lärde sig gå

• Fru Stjärna

Det som hjälpte honom var en kompis med heltäckningsmatta. Vi hade så hala golv, så hemma fick han inte kläm på hur man skulle göra. Men hos kompisen fick han lite motstånd via mattan och vips så fattade han hur man skulle göra.

Svar på tråden Att lära sig krypa