• Anonym

Utfrysning och mobbning på jobbet

Uups försöker igen!

Sitter med jätte ont i magen och ångest! Hade en fruktansvärd arbets sitution fram till 2 år sedan. blev utsatt för utfrysning och baktalning av värsta sorten på mitt jobb! Ingen ville tala med mig och jag kände att min personlighet som alltid tidigare hade varit sprudlande och glad försvann mer och mer. Det hela uppstod pga en av de kvinnliga cheferna som ville bli av med mig! Alla andra var så rädda för att hamna på hennes svarta lista att de bara undvek mig och såsmåningom gich chefen över till att sprida rena lögner om mig bakom min rygg. Eftersom jag aldrig fick veta riktigt vad som sades så kunde jag heller aldrig värja mig!
    Hon sa rent ut till mig att hon skulle göra mitt liv på företaget till ett helvete och bli av med mig! Fick i efterhand höra att den högsta chefen, hennes älskare, tyckt om mig (på ett yrkesmässigt plan!) och att detta var grogrunden för hennes hat!
    Blev så otroligt depprimerad och även fysiskt sjuk med magsår och huvudvärk. var tvungen att söka mig nån annan stans. Fick ett nytt jobb med bättre lön och underbara arbetskamrater! Trivs och har börjat bli mig själv igen! Eftersom jag är så omtyckt och har massa vänner nu så har jag inte talat om hur det var på förra jobbet för jag ville inte bli satt i ett offer-fack!
    PANG, i fredags kom bomben! Fick veta att vi ska slås samman med ett annat företag nu-jo visst mitt förra! Nu känns det som jag har fallit i ett svart hål. Kan inte sova och kan knappt andas! Jag är så rädd och helt förtvivlad, bara gråter! Nu kommer dessa personer som har gjort mig så illa att diktera mitt liv igen. Mina nya kollegor kommer kanske bli inndragna i deras lögner och skitsnack. Snart står jag här helt ensam igen!
    Detta händer inte. Jusat som allt var så bra! Hjälp!

Tack för att ni läser. Ser inte vad jag skriver för tårarna sprutar!

• Svar på tråden Utfrysning och mobbning på jobbet
  • beautiful mami

Håller tummarna för dig att dina nuvarande arbetskompisar inte faller för det där skitsnacket!!
    Lycka till!

• syrsan

Fy vad tråkigt.....jag lider med dig.
    Just när det nu känns så bra med din nya arbetsplats och så.
    Hoppas att dina nya nuvarande arbetskamrater har lärt känna dig tillräckligt för att inte dras med av de gamla (dvs inte gå på deras lögner och skitsnack).
    Jag tror ändå att det är bra om du pratar med någon på din arbetsplats (chefen och/eller någon/några andra) om hur du känner inför hopslagningen, så att du inte går och håller allt inom dig.
    Lycka till, jag håller mina tummar för dig!!!

• mamma30

Usch vad jobbigt.Förstår att du mår dåligt nu.
    Jag tycker också att du ska tala med din chef och dina arbetskamrater.
    Jag hoppas och tror att dina arbetskamrater kommer att stå bakom dig.
    Kram o lycka till.

• medow

fy fasiken så jobbigt för dig , förstår att du ligger sömnlös.

Skickar millijoner styrkekramar till dig.
    Skulle det värsta komma anmäll den galningen för trakaserier ......

• Teskedsmamman

Håller med ovanstående!!! Tala om hur din situation var på förra jobbet och vad som kan tänkas hända igen!!! och framför allt din chef ska veta hur det var, men alla är bättre!! En för alla, alla för en du vt

Lycka till!!!! Och stå emot din f.d chef!! Ta inte emot utan ge henne ett helvete om hon börjar igen, så får en chef inte uppföra sig och du kan gå vidare till facket!!

• Anonym

TS här,
    Tack för stöd. jo jag vet att det är bäst att tala om problemet. Men det är så jobbigt! Denna kvinna gör mig så skräckslagen och jag känner inte att jag kan försvara mig. Blir så liten. Har ju aldrig gjort henne något och ändå hatar hon mig så!
    Jag har inte ens använt min förra arbetsplats som referens eftersom hon har sagt att hon ska sabba hela min karriär!
    Konstigt med så elaka människor tycker jag. Har alltid haft ett stort socialt umgänge och var "poppis" hela skoltiden. Trodde inte att vuxna gjorde så här!
    Hon tog ifrån mig arbetsuppgifter och gav till folk under mig för att göra mig överflödig, kallade till möten men "glömde" ge mig besked, ändrade tider utan att meddela mig för att jag skulle komme för sent etc. Hånade mig innför andra.
    Tog även över ett projekt som jag gjort klart och lämnade in det på morgon mötet till vd:n med sitt namn på!
    Jag klarar inte att andas när hon är i samma rum. Jag tänker söka nytt jobb så fort det går!

• Salinn

Been there, done that... Du berättar nästan min historia!
    Jag känner så med dig - det är helt fruktansvärt det hon utsätter dig för. Det är så fult! Så behandlar man inte en annan människa - ALDRIG!

Jag tycker absolut att du ska ta mod till dig och prata med din chef - berätta hela historien, kanske börja med att berätta att det är jobbigt just att berätta och varför du inte velat berätta tidigare. Du behöver ju inte nämna namn, så verkar det ju inte som om du kör samma modell och baktalar kollegor. Så gjorde jag och det kändes jätteskönt när det väl var gjort. Även min chef tyckte att det var bra att jag berättade, att jag vågade prata om det. Hon frågade också om det kanske är dags att rensa luften en gång för alla (är kvar i samma företag, men i en annan del nu), men jag sa att det vågar jag inte. Känner att då skulle jag omedelbart hamna i underläge och bli sådär liten och inkompetent som min kollega vill se mig igen. Luften får vara orensad ett bra tag till!

Vet inte om det är en bra idé, men kanske kan det vara en tanke att prata med någon fackrepresentant om vad du varit med om tidigare? Då kan du förhoppningsvis förekomma, om/när det kommer till fackförhandlingar och liknande i samband med sammanslagningen, och de kan vara på sin vakt mot vad som eventuellt kan komma att sägas om dig.

Det tar tid att komma tillbaka, men du är tillbaka till ditt rätta jag nu på din nya arbetsplats. Häng kvar i det! Våga lita på dig själv. Våga lita på att du är den där glada, positiva, duktiga, omtyckta människan. Våga lita på att du kan. Våga tycka om dig själv - det är du värd (det är alla värda!).

Styrkekramar i massor! Lycka till!

• Junija

Kontakta genast ditt fackförbund! Så här får det inte gå till!!! Jag blir så förb*nnad när jag läser om så vidriga typer som har chefsposition och utövar maktmissbruk

Ditt fackombud kan arbetslagen och har även tystnadsplikt, så du behöver inte dra igång något jätteprojekt ännu, men det kan vara skönt att någon redan vet när det är dags för er att slås ihop.

Skriv ner vad som hänt, varför du sökte nytt jobb, hur din chef agerat och vad hon sagt, ange gärna datum. Det kommer ordna sig, men se till att ligga steget före.

Lycka till!
    *styrkekramar*

Svar på tråden Utfrysning och mobbning på jobbet