• cajo

Blödningar vid hormonspiral

Hej
    Jag har satt in en hormonspiral för 1 månad sen och blöder fortfarande varje dag. Hur länge blödde ni efter att ni satt in en hormonspiral? Lite trist att ha det så här.
    Informerade er mvc om att man kunde ha blödningar varje dag i början?
    cajo

• Svar på tråden Blödningar vid hormonspiral
  • Dundermamman

Jag blödde endast i 2 dagar efter att jag fått den insatt. Har varit helt blödningsfri sedan dess och det är 6 år sedan. Jag bytte spiralen till en ny efter 5 år och blödde ingenting efter bytet heller.
    Har du kontaktat din bm om läget? Vad säger hon?
    Jag fick den informationen att jag kunde blöda lite längre än en vanlig mens efter insättningen och att mensen troligtvis kommer att sluta helt inom 6 månader.

• whitetrash

Det tog ca 3 månader innan mina blödningar minskade och kom regelbundet!
    Ja, min mvc informerade ordentligt om blödningar och olika scenarion om hur det kunde se ut

Jag blödde dock inte varje dag i tre månader och nu blöder jag bara lite varje gång det är dags för mens(klarar mig med trosskydd) Ge det lite tid det ordnar sig nog, annars får du reklamera!
    Jag är helnöjd!

• Asil1

Jag blödde i 9 månader när jag hade satt in min hormonspiral... Jag var nog ett extrem fall... Men sedan dess har det varit underbart!

• Asil1

Jag blödde i 9 månader när jag hade satt in min hormonspiral... Jag var nog ett extrem fall... Men sedan dess har det varit underbart!

• marie28

hej hej !! jag har oxå haft hormonspiral, blödde 5 dagar efter insättning sen max 3 gånger på ett år sen, har precis tagit ut den igen, hoppas d blir bra med dig o att du slutar blöda....kram

• Nillaj71

Jag blödde konstant i 1 år,sedan stod jag inte ut längre, så jag plockade ur den.

• cajo

Hej
    Tack för era svar. Jag får väll ge det några veckor till men ett år tänker jag inte vänta....

• Fladdermusen

Jag blödde i ca 2,5 månader innan det upphörde. Upp tll 6 månader är normalt fick jag veta, fortsätter det blöda efter det bör man överväga att ta ut den.

• jagodu

Var och pratade med min bm idag om just det här, ska nog oxå sätta in en hormonspiral. Hon sa att det är helt normalt att man blöder c:a 3-4 månader efter insättningen och att det sedan ska justera sig lite och att de flesta då blöder kanske 2 ggr/halvår. Låter ju perfekt! Sen finns det ju såklart en del vars kroppar säger ifrån och det inte funkar för. Ska nog prova iaf, hoppas man inte är en av dom det inte funkar för. Skulle va så skönt att inte behöva bry sig om piller o krafs.

• sis02

Jag satte in min förra veckan och småblöder lite(Trosskydd räcker). Men jag hoppas verkligen att det slutar snart, känns så ofräscht med att gå och småblöda. Lång tid kvar om man ska vänta 6 månader på att det ska sluta.

Nina 32 mamma till Sandra 9, Isabelle 6 och Simon 4 år, sambo med Mats 31
  • Asil1

Det är värt att vänta på! tro mig! jag "blöder" i en halv dag var tredje månad typ... så vänta innan ni ger upp! Jag blödde ganska mycke i 9 månader men nu är det underbart!

• Nennis1

Jag blödde ca 2½ månad, varje dag. Nu efter 6 mån, blöder jag ingenting... Skönt att slippa!!!

• Reflex

Har haft min i snart 2 mån och blöder oxå mkt fortfarande. Enl min BM kunde det vara såhär i 6 mån, sen brukar blödningen sluta helt och man slipper oftast även mensen.
    Bara att stå ut ett tag till

• Anonym

Hej
    Kanske en liten privat fråga men om man blöder i typ 3-4 månader. Hade ni sex då under den tiden? Lite segt att vänta tills det har slutat om det skall ta så länge...

• Prinzess

Jag har haft blödningar och bruna flytningar i 6 månader nu!!! Börjar tröttna ganska rejält! Hur länge ska man behöva stå ut liksom? Man känner dig inte direkt fräsch...

• memphismamma

Jag haller med Prinzess.
    Jag trodde att det hade slutat, med sa kom blodningarna tillbaka. Jag funderar starkt pa att ta ut den igen. Det later ju lockande med ingen mens och allt sant, men nu ar det sjatte manaden med blodningar. Ofrasht helt klart, och dampar den lilla sexlust jag har efter forlossningen...
    Jag madde fint med ppiller,kanske skulle jag ga tillbaka till dem..
    min man besvaras ocksa av tradarna som de ar nu. Det satter ocksa en dampare pa sexlivet.

• Nennis1

Blödningarna kommer att gå över, i allafall för de flesta. Efter 1 år har 80% ingen mens, det finns alltså 20% risk för att du kommer att ha din mens kvar, men den minskar säkerligen. Lite bruna småblödningar är vanliga. Men tycker ni ändå inte att det är skönt att slippa ta tabletter som påverkar dig mycket mer än vad sprialen gör? Dessutom kan du ju ha din Levonova i 5 år.

• Anonym (123)

Anonym- Ang sex eller inte..
    Just nu blöder jag jättemycket ( har gjort det i drygt en vecka, men satte in den i september, förmodligen mens, )annars tycker jag det är ok med sex när det bara är lite flytningar.
    Jag blöder bara på dagen, duschar sen både på morgonen och på kvällen och då tycker jag det känns ok med sex på kvällen.

Annars är det ju som när man har mens, alla känner ju olika. Jag och min sambo brukar ha sex även under mensen ( dock inte i början ) medans andra föredrar att inte ha det.
    Gör det du känner är bäst !

För övrigt håller jag mer Prinzess- jag börjar oxå tröttna på dessa blödningar och flytningar. Ursssssssss

Hoppas vi alla slipper dom snart.

• Maya

Jag hade småblödningar första halvåret och sedan har det varit ganska lugnt. Emellanåt kommer kortare perioder typ 3-4 dagar med blodiga flytningar.

Jag har haft den i 10 månader nu.

• Prinzess

Nennis1 ---> Visst är det skönt att slippa tänka. MEN jag har verkligen inte haft en enda dag utan bruna flytningar eller mens på 6 månader. Ville ju ha spiral för att inte kunna bli gravid. Men meningen är väl att man ska kunna ha sex iaf? Visst KAN man, men inte spontant som det ska vara :(

Svar på tråden Blödningar vid hormonspiral