Jag är uppvuxen i Klockaretorpet (bor numera i Göteborg) och kan varmt rekommendera det. Skulle dock rekommendera "den gamla delen" (Gustav Classons gata, Frans Bloms gata, Carl Bergstens gata m.fl.)framför den nya, är något lugnare. Klockaretorpet är mycket barnvänligt med många lekplatser, grönområden och flera skolor (låg-, mellan- och högstadie) och dagis/fritids. Jag har bara bra erfarenheter av Klockaretorpet. Det tar ca. 15min med spårvagnen till centrala stan, ca. 45min att gå (beroende på VAR i Klockaretorpet man bor, bor man längst bort så tar det nog iaf 1 timme), och gångtiden är baserad på hur lång tid det tog för mig att ta mig hem när jag var tonåring, onykter och plockade blommor till mamma på vägen... (kallas muta för att mamma inte skulle bli arg för att jag varit full) ;)
Snacket om att det skulle vara stökigt gick redan när jag var barn. Många av de saker som står i tidningen är sånt som även jag gjorde när jag var barn och inte förstod bättre (lägga grenar och sten på spåret osv. var ju kul att se vad som skulle hända, om vagnen skulle platta till grejerna eller inte. Var ca. 8-9 år gammal då).