• Girlfriend in a coma

Var är bäst att bo i Norrköping?

Vi är helt beroende av var vi/mest han får jobb och Norrköping ser ut som ett alternativ därför undrar jag lite om var det är bra att bo i Norrköping?

Vi har inga krav på att bo centralt egentligen, men jag känner väl att jag vill kunna ta mig in till centrum själv när han jobbar eftersom vi får vårt första barn i januari och det vore skönt att komma ut ibland :) Annars söker vi kanske helst en bostadsrätt.

• Svar på tråden Var är bäst att bo i Norrköping?
  • Anna  79

Hej!

Bodde i Norrköping i fem år, men har nu hamnat i Stockholm pga jobb.
    Det finns eller fanns åtminstone när jag bodde där en hel del fina lägenheter relativt centralt. Ring en hyresvärd som heter Mandamus, de har bra lägenheter i bra områden.
    Annars om man kan tänka sig att åka spårvagn eller bil så tycker jag personligen att Kneippen är ett jättevackert område. Där finns dock inte många hyresrätter vad jag vet, men bostadsrätter tror jag. Kolla norrkoping.se de har rätt bra överblick.

Det är en jättetrevlig stad, som jag verkligen längtar tillbaka till med jämna mellanrum!
    Lycka Till med allt!!

• Leaaa

kommer från Norrköping från början men bor tyvärr inte där nu. Kan tipsa dig om malmstaden. Dom ska ha bra lägeheter! www.malmstaden.se Vi har haft dom sen vi sålde vårt hus å mina föräldrar har dom fortfarande. Dom har både hyres- å bostadsrätter.

Längtar också tillbax till Norrköping ibland.

Oxelbergen är ganska fint område...

/Lea

• Emma mamman

Bor i norrköping o stormstrivs i vilbergen.
    Det finns många bra områden att bo i, det handlar lite om vad ni vill själva, om ni vill bo centralt eller lite utanför osv.
    Fråga gärna!

• JC71

Jag har bott i norrköping i 33 år, och det är verkligen en mysig stad.
    Oxelbergen rekomenderar jag, om du vill ha ett barnvänligt och lugnt område, och med gångavstånd till stan!
    Skulle jag bo en bit utanför stan skulle jag välja Eneby eller haga!!

Hoppas att ni hittar något som passar!!

• Whimsy

Jag har bott i Eneby/Haga/Vidablick i 11 år nu. Vi trivs bra där och det är toppen för barnen! Nära till affärer, apotek osv och med spårvagnen tar det ca en kvart in till centrum!

Jag brukar kolla lediga lägenheter på www.bovision.se
    Där hittar man i stort sett alla lediga lägenheter i stan! Ja, förutom Hyresbostäder då som har sin egen sida, den som Baby82 redan nämnt!

Lycka till!

• lolita

Jag bor i ektorp nu och det ligger lite utanför självaste city..Här är det lugnt o fint och det bor många barnfamiljer här..Hoppas ni hittar nått trevligt o bra ställe..

• Becka21

Jag är född o uppvuxen i norrköping(bor nu i linköping).
    Men jag måste säga att vilbergen är bäst att bo i,där har jag bott hela mitt liv o det är jättebra där..barnvänligt o ganska nära till stan(tar ca 20 min att gå),finns buss som går var 10 minut till stan o så.
    Så satsa på vilbergen tycker jag i alla fall =)

• Girlfriend in a coma

Tack tack alla som svarar :) Vi är väl lite inne på radhus med, vet inte riktigt vad vi söker. Får man plats med barnvagn (brio nova 04) på spårvagnen föresten?

• Becka21

Om ni vill ha radhus så är Ektorp eller Klockaretorpet bäst!
    Ja,man ska få plats med barnvagn på spårvagnen..i alla fall på de nya.

• Whimsy

Girlfriend in a coma:
    Häromdagen var vi fyra mammor med varsin barnvagn på spårvagnen, så det är inga problem!

Sen angående Klockaretorpet och radhus... Vi har varit på väg att skaffa radhus där eftersom det är ont om större lgh med minst 5 r o k på andra ställen. Men nu har vi tänkt om, för efter vad vi har fått höra är det väldigt "stökigt" där... Och det är synd om det verkligen är så, för de radhusen vi blivit erbjudna har varit jättefina inuti och så...

Någon som bor i Klockaretorpet nu som vill dela med sig av sina åsikter? Den info vi fått kan ju vara felaktig... eller?

• Sin

Jag är uppvuxen i Klockaretorpet (bor numera i Göteborg) och kan varmt rekommendera det. Skulle dock rekommendera "den gamla delen" (Gustav Classons gata, Frans Bloms gata, Carl Bergstens gata m.fl.)framför den nya, är något lugnare. Klockaretorpet är mycket barnvänligt med många lekplatser, grönområden och flera skolor (låg-, mellan- och högstadie) och dagis/fritids. Jag har bara bra erfarenheter av Klockaretorpet. Det tar ca. 15min med spårvagnen till centrala stan, ca. 45min att gå (beroende på VAR i Klockaretorpet man bor, bor man längst bort så tar det nog iaf 1 timme), och gångtiden är baserad på hur lång tid det tog för mig att ta mig hem när jag var tonåring, onykter och plockade blommor till mamma på vägen... (kallas muta för att mamma inte skulle bli arg för att jag varit full) ;)

Snacket om att det skulle vara stökigt gick redan när jag var barn. Många av de saker som står i tidningen är sånt som även jag gjorde när jag var barn och inte förstod bättre (lägga grenar och sten på spåret osv. var ju kul att se vad som skulle hända, om vagnen skulle platta till grejerna eller inte. Var ca. 8-9 år gammal då).

• Emma mamman

jag kan nog inte rekomendera klockaretorpet, trots att det är nästan det enda stället för att få hyresradhus. Jag har gått i samma skola som klockaretorpsbarnen o det var inget vidare.

Vi själva är på jakt efter radhus o våra områden som vi söker i är ektorp , smedby o rambodal. Det är lugna bra ställen!!

• lycra

vi ska flytta till ektorp i januari & har bara hört positivt om det området!

Svar på tråden Var är bäst att bo i Norrköping?