• brantan

Hur hålla handdukarna mjuka?

Jag har precis köpt nya handdukar till hemmet, men hur ska man nu tvätta dem för att hålla dem så mjuka och sköna som de är när de är nya?

Jag har läst nånstans att man inte ska använda sköljmedel. Stämmer det?

Är det någon som har några tips???

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur hålla handdukarna mjuka?
  • mrskensington

Jag tycker mina handdukar blir mjukare med sköljmedel än utan, och mjukare efter tumling än efter hängtork.

• Birgitta2

Aldrig hängtork. De blir stela och torra och läskiga. Och visst ska du ha mjukmedel. Och det beror också på kvaliteten till viss del. Glesare frotté blir ju mindre mjuk än tät frotté.

• Sefyria

Sköjlmedel och torktumling kör vi med, precis som mrskensington.

• anime

Torktumla dem så blir de galet mjuka. Se till att sträcka efter tvätt om det finns ett infällt band. Annars finns det en risk att bandet krymper och drar ihop handduken.

I ♥ poptarts
  • Lola Jämtland
    Sefyria skrev 2006-10-12 13:40:04 följande:
    Sköjlmedel och torktumling kör vi med, precis som mrskensington.
    Samma här!
    //Livet går inte i repris
  • skvimpen

Jag gillar raspiga handdukar, mjuka handdukar känns smutsiga för mig men som andra sagt att tumla gör dom mjuka!

• Chaia

Vi kör också sköljmedel och torktumling.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • SaT

Men jag har lärt mig att man inte ska ha sköljmedel för det försämrar uppsugningsförmågan. Torktummlare däremot är väl det bästa, tyvärr har jag inte någon .

• Sallisen

Torktumling och mangling gör underverk med badlakan och handdukar. Sköljmedel beror ju på vattnet i den kommun man bor. För oss gör det ingen skillnad om man har sköljmedel eller inte så vi har slutat med det!

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Duckan74

Bara att tumla så blir det mjuka och i mitt tycke, äckliga. Jag tillhör de som vill ha hårda handdukar, känns renare och jag blir torr när jag torkar mig.

• Birgitta2
    SaT skrev 2006-10-12 13:46:24 följande:
    Men jag har lärt mig att man inte ska ha sköljmedel för det försämrar uppsugningsförmågan. Torktummlare däremot är väl det bästa, tyvärr har jag inte någon .
    Där har du ju rätt! Nu minns jag också. Man behöver faktiskt inte sköljmedel till just frotté. Hur kunde jag glömma? Men torktumling är ett måste!
  • brantan

TACK för alla svar!!!

Torktumla! Men tvätta utan sköljmedel alltså. TACK!!!

Svar på tråden Hur hålla handdukarna mjuka?