• Lillflickan

Klä om bänkskiva

Jag vill "klä" om mina vita laminatbänkskivor i åt fräckt...  för ett par år sen fanns det självhäftande metervaror att köpa i olika mönster/nyanser. Någon som vet om dessa finns fortfarande och var i så fall.

Eller någon som har nåt annat tips ?

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • Svar på tråden Klä om bänkskiva
  • Nyfiken gul

ja såna klisterark finns fortfarande att köpa ... prata med någon bygghandel..

• E l l a

Ja det finns i massor av affärer, bla större stormarknader typ Ica Maxi, på Bauhaus, på Ekohallen osv. Har själv klätt om fönsterbrädor och köksbänk med detta och det blev bra och har hållt än så länge.

• Lillflickan

Kanoners... får ge mig ut på jakt i helgen...  

• meya

Jag har varit och tittat på sån "plast" och det verkar vara väldigt lätt att förstöra.. Om man skulle råka skära med en kniv eller sticka ett vasst föremål mot det så är det stor chans att det går sönder. Jag avstod, men är man väldigt försiktig så kanske man klarar av att ha det!

• Alise

Kan man klä om bänkskivan?! Låter spännande, har länge velat byta, men varit för snål så detta kanske är nåt för mig!

Har en liten fundering, hur blir kanten på skivan när man klätt om den?

• E l l a

Vad menar du med kanten? Man viker ju in det här "klistermärket" så att det ser ut som en riktigt skiva.

bänkskiva.JPG

• Lillflickan

meya: Man får nog vara rätt försiktig. Men  å andra sidan, om man inte är försiktig kan man variera sig och byta ofta

• Alise

E l l a: Så snyggt! Vet inte riktigt vad jag menade hur kanten skulle bli, tänkte nog lite fel!

Heter den här plasten något speciellt? Tänkte att om man inte hittade den själv i affären så är det lättare att göra sig förstådd när man frågar efter den!

• E l l a

Vet inte vad det heter, men de brukar fatta i affären när man förklarar. Just min köpte jag på Ekohallen.

• akw

Annars kan jag tipsa om att göra som oss - vi la mosaik på vår bänkskiva. Vart toppensnyggt!

• Godis råttan

akw:

Jag har oxå funderat på mosaik.
    Men frågan är ju hur praktiskt det är igentligen? Fastnar det inte en massa smuts i fogarna om man lägger mosaik?

*överläggning pågår* tankar på hög varv...
  • lill annica

men det blir lätt bubblor under.Om någon som kan sätta på det profsigt så blir det ok(sa inte att du inte kunde)*L* men ta lite valium *L*o ha lugn o ro så fixar du det nog.(jag kunde inte det)

• lill annica

ang moraik.det e noh lättare o i skarvarna fyller man ju upp ,så det blir en lämn yta.kolla runt o sök hur man gör.

• akw

Vi har svart mosaik med vita fogar och det fastnar inge smuts där - man torkar bara av så är det fint igen. Jättepraktiskt tycker jag, på vår bänkskiva satt det nämligen 2 lagar med klisterark och dom hade båda gått sönder.

• Godis råttan

akw: 
    Tack för svaret!
    Nu blev det svårt-
    Det lät ju behändigt med självhäftande plast men mosaik är ju hållbarare...

*överläggning pågår* tankar på hög varv...
  • Lillflickan

Mosaik är skitsnyggt, liksom kakel men här går det inte. Skivan är kant i kant med diskbänken så då kommer det bli höjdskillnad.

Är bra sugen på att klä om de vita bänkarna till nåt riktigt mörkt.

Svar på tråden Klä om bänkskiva