Hur bemöta barn - tonåringar med Asperger syndrom?
Har en nära släkting i tidiga tonåren som uppfyller många av kriterierna gällande Asperger. Detta är dock under utredning än.
Hon bryr sig inte om någonting, saknar empati fullständigt. Hon stjäl från familjemedlemmar utan ånger, svaren blir alltid desamma :
-Oj, glömde jag lägga tillbaka den?
-Oj, jag trodde att jag fick den!
-Oj, den åkte med av bara farten!
-Va! Men jag har blivit lovad att få den! etc, etc
Hon hittar på förklarningar och har svar på allt!
Hon röker, dricker och har sex med äldre killar som utnyttjar henne (Hon är 13 år!!!) Hon har även använt droger!
Säger mamman att hon ska vara hemma en viss tid så kan det ta flera timmar innan hon dyker upp.
Skolan går dåligt, det kan t.o.m hända att hon blir avstängd inom snar framtid. Hon har inte heller några vänner. Ingen som vet när de riktiga vännerna försvann (antagligen flera år sedan)
Hon har hotat sina föräldrar med kniv, försökt (hotat?) ta livet av sig. Försöker de tala henne tillrätta hånler hon bara.
Det verkar som att allt man säger går in genom ena örat och ut genom andra!
Det finns massa mer exempel på vad som försegår i den lilla familjen och det tär på dem!
Visste inte var jag skulle lägga inlägget då problemet innefattar så många olika ämnen...
Finns det någon som känner igen sig i det som jag skrivit, eller kanske delar av det?
Hur bemöter man barn - tonåringar som inte verkar bry sig om någonting?
Finns det kanske någon som vill dela med sig av sin historia - alltså hur det upptäcktes, när diagnosen ställdes och kanske det viktigaste av allt: Hur bemöter man barnen/tonåringarna?
Väldigt tacksam för svar!