• Icapika

Jag har en mixer, men inga recept...

Har mixer, men vad ska jag göra för mat? Till vuxna alltså . Någon som har några bra och goda recept?

• Svar på tråden Jag har en mixer, men inga recept...
  • Jennie Brunflo

Det som är perfekt i mixer är köttbullar/biffar.

Ha i ägg, vitt bröd utan kanter, lök, vitlök, mjölk, salt och peppar. (+ ev andra kryddor)

Du behöver inte ens göra i småbitar. Mixa, låt vila 1 minut, i med köttfärsen, mixa till allt är blandat, vila i 5 minuter. Stek!

Mmmmm!

Eller varför inte soppor!
    Mmmm!
    Gör någon god soppa som du gillar, smidigt och bekvämt.

Annars är det perfekt för kakdegar.

• Jennie Brunflo

Glömde tillägga att sallad är perfekt att göra med mixer.

Pizzasallad, råkostsallad, riva morötter mm.

• lalala

Koka broccoli och blomkål, mixa och späd ut med buljong och creme fraiche plus kryddor!!

Min favvosoppa!

• Icapika

Kan man riva morötter i mixen?? Vi har en matberedare och till den har vi sånt rivjärn, men till mixern??

• Hushi

smoothie....vaniljyogourt, banan,frysta jordgubbar och lite mjölk....mixa...klart...mmmmm

• Jennie Brunflo

Milkshake!

Mmmm!

Det beror ju på vad du menar med mixer....och vilka delar du har till.

Har du en sån där med bara en kanna och knivar i botten....då går det nog bara att göra soppa och mjölkskak och liknande.

Har du fler tillbehör så kan du göra biff och sallad och liknande.

• Icapika

Jag har en mixer med skål och kniv i botten, men sen har vi en matberedare med skål och maskin där man kan göra flera olika saker.

• LAA

Majssoppa är en av mina favoriter. Koka några skivade potatisar i vatten med 1 tsk indisk currypasta (eller i brist på det, sambal oelek och buljontärning). När potatisen är mjuk tillsätter du en massa gul curry och några dl fryst majs. Låt puttra i 5 min, mixa sedan hela rasket. Runda av med creme fraiche och salta och peppra. Servera med bröd och ev. lite färsk koriander i soppan. Enkelt och värmer gott i höstrusket!

Svar på tråden Jag har en mixer, men inga recept...