• kiwwi

Vill ni hjälpa mig med mitt CV?

Hej, jag håller på att söka nytt jobb, men får inte ihop det... Ska söka genom proffice som Kontorist/kundservice. Någon som vet hur jag skriver bäst? Gör en kopia av det jag har skrivit...

Ansökan

Jag är 27 år och för tillfället mammaledig med mina två barn, 2,5 år och 1 år.

Jag är en äventyrlig tjej som älskar nya utmaningar i livet. Jag är intresserad av resor, olika kulturer och språk, därav att jag har varit borta på olika ?arbetsäventyr? sedan över fyra år tillbaka. Jag har arbetat inom Hotell och Restaurant branschen här i Sverige och utomlands med både det ena och det andra, något som jag har trivts otroligt bra med. Jag har arbetat som ?allt-i-allo? på ett litet Bed and Breakfast hotell på Nya Zeeland, även arbetat som hytt och roomservice värdinna på kryssningsfartyg runt om i värden. År 2002 arbetade jag i London på ett förstklassigt hotell som konferens och restaurant receptionist, där jag hade många olika intressanta administrativa sysslor. Tiden borta har varit väldigt givande, jag har arbetat och levt mycket självständigt såväl som att vissa arbeten har krävt stort samarbete vilket aldrig har varit till några problem.

Sedan ett år tillbaka arbetar jag på Best Western Hotel ****** här i ***** som receptionist men söker nu tjänsten som *****hos er på*****. Jag är mycket service inriktad, noggrann och ambitiös med mitt arbete. Det skulle vara både roligt och intressant att få prova på något nytt, få arbeta med kirurgi samt att samtidigt få arbeta med kundmottagning i en reception vilket jag tycker mycket om. Som person är jag mycket serviceinriktad, flexibel, noggrann och ambitiös med mitt arbete. Jag är mycket glad, positiv och har lätt för att lära mig nya arbetsuppgifter. Jag talar och skriver flytande engelska samt har basic kunskaper i franska. Hanterar Office-paketet, Outlook Express samt hotell datasystemen Fidelio och Hotsoft.
    Mina tidigare arbetsgivare har varit mycket nöjda med mina insatser och mina vänner ser mig som en trevlig, humoristisk och uppfinningsrik tjej. Förutom resor och natur är några av mina intressen min familj och sport, då främst innebandy.

Jag skulle bli mycket glad om ni hörde av er och ser fram emot att få berätta mer om mig själv.

Tack på förhand!

Med Vänliga Hälsningar

• Svar på tråden Vill ni hjälpa mig med mitt CV?
  • kiwwi

Det där var alltså ett gammalt som jag använt någon gång...

• Kattmamma1

Jag har hört att man i avslutningsfrasen istället ska skriva så här:

När vi träffas för en intervju....

(istället för jag skulle bli glad /jag hoppas.)

• Mirren

Hejsan, du måste nog titta igenom gramatiken i språket. Det är flera felaktiga särskrivningar till exempel. Skulle aldrig ha påpekat det om du inte frågat efter råd...

• kiwwi

Kattmamma1: ja det har du rätt i, då låter man ju mer säker på att man är rätt för den tjänsten...

Men hur skriver jag då,
    När vi träffas för en intervju ska jag berätta mer om mig själv... Eller?

Åh vad svårt det är...

• kiwwi

Mirren:
    Hjälp gärna till.... Tack!

• Kattmamma1

Så här brukar jag skriva i mina ansökningar:

När vi träffas för en intervju kan ni få en bättre uppfattning om vem jag är.

• Kattmamma1

Man ska helst inte börja med att berätta hur gammal man är. Du skriver väl någon annanstans när du är född?

• Kattmamma1

Detta kanske du redan vet, men skriver det ändå...

I sidhuvudet skriver du följande:

Namn
    Adress
    Telefonnummer
    Mobilnummer
    E-mailadress
    Personnr

• Michas

Inled med en fras om var du hittade jobbannonsen, t.ex "Jag skriver till Er med anledning av annonsen i DN den bla bla bla".

Fortsätt med något i stil med varför du är intresserad av just det jobbet som erbjuds, t.ex det du skriver senare i ansökan : "Det skulle vara både roligt och intressant att få prova på något nytt, få arbeta med kirurgi samt att samtidigt få arbeta med kundmottagning i en reception vilket jag tycker mycket om".

Sedan kan du beskriva dig själv som person, och vidare varför det är just dig de behöver för jobbet

Avsluta något i stil med det som Kattmamma1 föreslår.

Det är vad jag tycker

Dina kunskaper (språk, informatik osv, kan du lägga i själva "CV"-delen där du skriver vilka jobb och vilken utbildning du haft.

• Mirren

Hejsan! Här kommer ett förslag på några ändringar. Säger inte att det är bättre men du kanske kan ta någon ändring. Jag skulle INTE börja CVt med att tala om att jag var småbarnsmamma, by the way. Det kan du ta när du sitter på intervjun, om någon frågar.

Jag är en äventyrlig tjej som älskar nya utmaningar i livet. Jag är intresserad av resor, olika kulturer och språk, och har därför sedan över fyra år tillbaka varit borta på många olika ”arbetsäventyr”. Jag har arbetat inom hotell och restaurangbranschen här i Sverige och utomlands med varierande uppgifter, något som jag har trivts mycket bra med. Exempel på arbetsuppgifter som jag haft är att jag har arbetat som ”allt-i-allo” på ett litet Bed and Breakfast- hotell på Nya Zeeland och som hytt- och roomservicevärdinna på kryssningsfartyg runt om i värden. År 2002 arbetade jag i London på ett förstklassigt hotell som konferens- och restaurangreceptionist, där jag hade många olika intressanta administrativa sysslor. Tiden borta har varit givande då jag arbetat och levt mycket självständigt. Många av mina arbeten har krävt ett stort mått av samarbete, vilket aldrig varit några problem.

Sedan ett år tillbaka arbetar jag på Best Western Hotel ****** här i ***** som receptionist men söker nu tjänsten som *****hos er på*****. Det skulle vara både roligt och intressant att få prova på något nytt genom att få arbeta med kirurgi och samtidigt med ansvara för kundmottagning i en reception; ett arbete som jag tycker mycket om och har erfarenhet av. Som person är jag mycket serviceinriktad, flexibel, noggrann och ambitiös i mitt arbete. Jag är mycket glad, positiv och har lätt för att lära mig nya arbetsuppgifter. Jag talar och skriver flytande engelska samt har grundläggande kunskaper i franska. Jag har stor datorvana och behärskar bland annat Office-paketet, Outlook Express samt hotelldatasystemen Fidelio och Hotsoft.
    Mina tidigare arbetsgivare har varit mycket nöjda med min personlighet och mina insatser. Av mina vänner ses jag som en trevlig, humoristisk och uppfinningsrik tjej. Förutom resor och natur är några av mina intressen min familj och sport, då främst innebandy.

Jag skulle bli mycket glad om ni hörde av er och så att jag får berätta mer om mig själv.

Tack på förhand!

Med Vänliga Hälsningar

• Mirren

Det där med kirurgi förstod jag inte så det måste du nog titta på. En viktig sak som du kanske skulle tänka på är att bara skriva en sak i taget, så att säga...  Tänk också på att stavningskontrollen ofta reagerar på sammansatta ord trots att de är rätt. Om du då delar på dem så blir det fel, även om inte stavningskontrollen säger det. Meningen"även arbetat som hytt och roomservice värdinna" är till exempel, om man ska vara strik, helt obegriplig.

Lycka till! Hoppas att du får jobbet!

• devusjka

Hej!

Det finns ju egentligen inget som är rätt och fel i ett personligt brev. Den som rekryterar är en människa som kanske tycker helt tvärtom än det jag tipsar om. Huvudsaken att du kan stå för det. Här kommer mina tips i alla fall:

* Tänk på att arbetsgivaren snabbt ska få en bild av vem du är, vad du kan och vad du vill. En regel brukar vara att ha en säljande inledning. Att du nu är mammaledig och har två barn är säkert en av dina viktigaste roller just nu men är det det bästa att ta upp allra först? Lockar det till mer läsning för arbetsgivaren?

* Varför vill du ha jobbet hos just den här arbetsgivaren? Den frågan svarar du mkt bra på men kanske är värt att flytta upp i brevet.

*Knyt an dina personliga egenskaper till något du har lärt dig i ditt nuvarande arbete eller som du vet att du haft nytta av. På vilket sätt är just du glad och positiv? (Många som skriver det).

* Glöm inte att adressera brevet till en mottagare längst upp, att skriva dina egna kontaktuppgifter både i meritförteckningen och brevet och glöm inte att snickra ihop en meritförteckning. Och glöm inte att ändra i brevet för varje annons du svarar på. Massbrev uppskattas aldrig.

* Ditt brev är väldigt trevligt och rakt på sak, lagom långt, det finns några småsaker jag skulle ändra på men du kommer säker att komma på intervju.
    // En gammal rekryterare

• Mirren

Missade en särskrivning: ska vara hotell- och restaurangbranschen.

Devusjka - bra information!

• kiwwi

Tackar så mycket för all era tips!! Sitter här nu och fixar....

• Theorese

Ett sätt att göra är att först skriva varför du söker det jobbet du gör, och vilka egenskaper som du besitter. Dessa egenskaper kan du exemplifiera med dina erfarenheter. Ex så skriver du att du tycker om kundmottagning och är service inriktad. Det kan du exemplifiera med att detta var en av de arbetsuppgifter du själv trivdes mest med samt ditt jobb som hyttvärdinna ställde stora krav på.

Du skriver att du är noggrann och har erfarenhet med administrativa sysslor. Knyt samman det med ditt jobb på hotellet i london och lyft fram att det ställde stora krav på noggrannhet och kankse även exemplifiera någon administrativ syssla du fann extra intressant.

På detta sätt kopplar du samman dina tidigare erfarenheter med just det jobb du söker samtidigt som du ger en bild av dig själv.

Svar på tråden Vill ni hjälpa mig med mitt CV?