• Glass

Ett mycket lätt och snabbt recept till en festmiddag

Vi har bjudit hem folk på lördag, men detta hade vi helt glömt av.
    Nu behöver vi något gott recept som är lättlagat och snabbt.
    Inte för mycket krångliga saker i, så att man slipper ha en massa ahalvfulla burkar ståendes i kylskåpet sen...

Kan ni hjälpa oss?

• Svar på tråden Ett mycket lätt och snabbt recept till en festmiddag
  • MELIM

Ett lättlagat tips från mig:

Gör en köttfärssmet "som vanligt" men ha i nån god "het" krydda. Santa maria har någon de kallar "cevapcici-nånting" på påse som är jättegod & hot. Forma till "korvar" , lägg på bakplåtspapper och kör i ugnen tills de är klara.( Kan förberedas dan innan).

Kör i trägrillspett och pensla mangochutney på när du värmer på dem i ugnen sen.

Till detta har du sallad på favvogrönsakerna + couscous eller nån trevlig bönsallad med strimlad rödlök +olivolja +dragon+ salt o peppar.
    (kanske båda?)

Häll gräddfil eller créme fraiche i en skål och häll resten av mangochutneyn ovanpå. (Detta är såsen, den blandas när man tar av den sen).

Servera bröd och smör till.

Småplock som fetaosttärningar och oliver i små skålar är ju alltid poppis...

• Helena77

Kycklingenchiladas!!!Jag har bjudit många på det...och alla älskar dom.
    Går snabbt att göra och inte ett dugg svårt.

• Pyan

Grekisk Pyttipanna

Fläsk eller kycklingfilé som marineras, steks och läggs i ugnsfast form, paprika, purjolök, tomat, färdig klyftpotatis, fetaost, oliver uppepå. Till det en yoghurtsås med mycket vitlök.

Lättlagat, gott och smidigt med "alltiett"!

Tycker du det låter intressant så ska jag leta på receptet åt dig.

• siamesen

som vanligt föreslar jag ankbröstfiléer...

salta och peppra, släng in i ugnen med hasselbackspotatis. Servera nagon grönsak till kanske

• Glass

Pyan, tyvärr så är varken jag eller maken något större fan av varma grönsaker, men tack ändå!

De andra förslagen låter rätt bra, men inget jag fastnade för sådär jätte mycket...
    Kycklingenchiladas är i och för sig gott, men vi äter det så ofta till vardags...

• Glass

siamesen, vad konstig mat du äter
    Är inte hjortstek jäkligt dyrt, förresten?
    Och varför just ankbröst? Är det skillnad på det  och kyckling?

• siamesen

jupp, anka är mörkt kött och smakar inte ens fagel

• Tess76

Som så många gånger förr så slår jag ett slag för detta, som går bra att förbereda dagen innan:
    www.arla.se/Default____17653.aspx

Servera t ex ugnspotatis eller potatisgratäng till.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Glass
    siamesen skrev 2006-10-12 22:18:18 följande:
    jupp, anka är mörkt kött och smakar inte ens fagel
    Vad smakar det då?
Svar på tråden Ett mycket lätt och snabbt recept till en festmiddag