• mickel

Vågar jag åka till Thailand som gravid?

Hejsan! Jag är i vecka 9 och när jag är i vecka 16 (om allt går som det ska) så ska vi åka till södra Thailand. Är det någon av er som varit i Thailand som gravid? Vågar jag åka? Vad händer om jag blir magsjuk? Är lite orolig även om jag hört att det inte ska vara någon större fara.

Tacksam för svar! Kram Mickel

• Svar på tråden Vågar jag åka till Thailand som gravid?
  • Snara79

Jag hade åkt, dock aldrig varit där men i indien. Hade ej tvekat. Finns mat o vtn på flaska. Tänka på hygienen (även som orgavid). Det går bra!!

• bubbelmaja

Jag ska till Thailand vid årsskiftet och är kanske gravid då, med lie tur nu! Frågade mig runt här och var och fick rådet att åka.

• mickel

Tack för svaren, någon mer som vet?

• Nettan T

Jag skulle inte våga åka. Tänk ifall det skulle hända något och du måste akut in till sjukhus. Jag skulle inte vilja vara i Thailand el Indien el liknande länder då.
    Annat med Europeiska länder el USA, det känns tryggare.

• Mums

Thailand har mycket bra vård. Ta reda på var de bästa sjukhusen finns (står i Lonely Planet bl.a.) eller fråga på svenska ambassaden/konsulatet.

Vi var där när jag var i v.13. Toppenskönt!

Se till att all varm mat är jättevarm och att frukt är nyskalad. Drick bara flaskvatten. Isbitar på restauranger etc. är okej, men krossad is ska du undvika.

Du kan ta med vätskeersättning, finns på apoteket, om du skulle bli väldigt magsjuk. Förbered dig genom att käka Treviskapslar med nyttiga magbakterier.

Ha det så härligt!

• SysterYsster

Thailand har en otroligt bra fungerande sjukvård. Förhoppningsvis behöver du inte besöka den! Min kompis var i Thailand i våras i 2 månader. Hon åkte i v 12 ca. Läkaren rådde henne att åka. Thailand har ofta inte så mycket problem med magsjuka heller. Och som doktorn sa till henne:
    Det finns ju gravida kvinnor som lever där, så du klarar dig nog två månader.
    Hon fick i alla fall ett ultraljud innan de åkte och ett när de kom hem. Allt gick kanon. Åk och njuuuut är så avundsjuk.....
    Kram Systerysster v.14

• Annika79

Hej!
    Jag var i vecka 20 när vi åkte till Phuket. Jag har lätt att bli magdålig, men vi var oerhört noga med vad vi åt och drack, så jag mådde toppen under hela resan. Min barnmorska såg inga problem alls med att vi åkte, ha det så skönt var det enda hon sa!
    Trevlig resa!

• AnnikaL

Hejsan

Jag upptäckte att jag var gravid dagen innan vi åkte till Thailand (Phi Phi Island och Krabi). Jag var i vecka 5-7 när vi var där. Mitt problem var att jag inte hann kolla upp allt man ska tänka på och ingen vill ge mig råd per telefon. Så jag åt nog en del saker som jag borde låtit bli.
    Jag skulle inte ha åkt på en backpacker tur men på stora hotell så är det nog helt ok.

• BlåBlomman

Jag skulle inte våga åka, jag var så nojjig över allt bl a maten då jag var gravid....!!!

• Minnas

Jag åkte till thailand i två v, när jag var i v 24, och det var det absolut bästa jag har gjort. Det var toppen. Var en vecka i krabi och en på Puket.

• CoolJen

Har du kollat så att de vaccin du måste ta funkar så är det ju bara att åka!

• Mamma J

Tycker jag absolut att du kan! Är resesäljare och svarar dagligen(i vanliga fall) på sådana frågor innan vecka 28 är det helt ok att åka, man ska ju alltid tänka på vad man äter, så även i Thailand.
    Trevlig Resa!

• Guld lilja

Hejsan!
    Som dom flesta andra har sagt, så är det ingen fara. Min pappa och hans familj har bott där nere i ca. fem år och för min styvmor hände det inget medans hon var gravid. Och skulle det mot förmodan hända något så har thailand väldigt bra sjukvård, men kom ihåg att behåll alla kvitton så att du får ut det på din försäkring när du kommer hem. Det som man ska tänka på när man åker (Alla som åker) är att man inte ska dricka kranvattnet, och tänka på vad man stoppar i munnen. Sen så ska du nog höra efter med din BM eller läkare om vaccinationerna. Jag har varit där själv tidigare och har alla vaccinaionerna redan men min sambo har tagit både Hepatit A & B plus att han har fått förebyggande mot turistdiarré. Sen beror det lite på vart i landet men ska vara, i djungeln eller på turistort. (Antar att du inte ska vara ute i djungeln och trekka).
    Jag och min sambo åker om en vecka precis idag. Ska bli så skönt. Ta chansen medans du har den... Och du har ju god tid på dig att plugga in försiktighets åtgärderna Jag tycker bara att du ska njuta av din semester så myyycket du bara kan... Har du några funderingar är detbara att du hör av dig!!!
    Kramisar

• Pysse

Jag som har en son som kom för tidigt är kanske extra hysterisk - men jag skulle aldrig våga åka utomlands efter vecka 20. Att resebyråer kan rekommendera att man kan åka till vecka 28 kan jag inte förstå. Hur bra neonatalvård finns det på en liten grekisk ö ?
    Åka till Thailand i vecka 16 skulle jag kanske göra - men aboslut inte efter vecka 20.

• CoolJen

men man ska inte ta twinrix( vaccin mot hepatit A+B) när man är gravid. Min BM kollade upp detta i FASS då jag har en gång kvar att ta egentligen, så om du bör ha detta och inte har tagit det så tänk efter.
    Malaria profylax finns det ett som är ok då man är gravid.

• smulan76

Hej!
    Jag var i Phuket när jag var i v.18-19. Det gick bra förutom att jag var mycket känsligare för värmen än vad jag brukar, kände mig yr och illamående ibland pga värmen men blev pigg när jag var i luftkonditionering. Bra att ta med vätskeersättning om du blir dålig i magen, tabl. typ Imodium får man inte äta när man är gravid.
    När det gäller mat ska man ju vara extra försiktig, inte ta isbitar i drickan, inte äta kall mat eller färdigskalad frukt. Min sambo åt en kall kycklingmacka i strandbaren och blev jättesjuk, det var campylobacter i den så han fick hög feber och blodiga diarreér och fick ta spruta med antibiotika. Jag var livrädd efter det att jag också skulle få det.
    Flygresan gick också bra men ett tips är att använda stödstrumpor för man svullnar ganska lätt!

• mar

Ska inte vara någon fara. Skulle ev vara gravid (IVF) när vi var i Egypten och det skulle inte vara något problem enligt barnmorskan. Egypten är nästan lika smutsigt som Indien.

Svar på tråden Vågar jag åka till Thailand som gravid?