• Pincushion86

Huvudlöss! Jag vill veta allt!

På dotterns dagis sprids nu huvudlöss.
    Jag tycker de verkar läskigt och är
    orolig över att dottern ska smittas!

Hur kan jag hindra henne från att få det? kan man göra något?

Ni som har barn som haft huvudlöss, berätta!
    Hur började de? hur länge varade de? Hur behandlade ni?
    Fick barnen hållas länge hemma?

De börjar ju klia överallt när man tänker på de små lössen. Blä! :(

• Svar på tråden Huvudlöss! Jag vill veta allt!
  • fialex

när jag hör att d e löss så håller ja dom hemma d e ända sättet!

• Snusan

Jag fick löss när jag jobbade på dagis för ca 10 år sedan. Det är en lösning som man tvättar med och därefter kammar man håret med en luskam. Finns också lusschampo som är ngt mindre effektivt än lösningen. Båda dessa var från två år.

Lössen kan inte överleva ngn längre tid om de ramlar av från håret, så man behöver inte sanera hemma och så.

Min dotters dagmammekompisar hade precis löss, men Tilde slapp så jag är faktiskt inte säker på hur lätt det sprids heller.

Lycka till!

• Pincushion86

Hålla barnen hemma tills lössen är borta. Handlar de då om flera veckor innan man kan säga att de är borta?

• Evve

Lössen kan finnas LÄNGE! Har man otur går det bara runt....

• Pincushion86

Men måste man inte hålla hemma de barn som har löss? Annars kan de ju som sagt aldrig försvinna, utan gå runt runt. Hur får man löss från första början förresten? Någon måste ju fått de först av alla tänker man ju.

• Tiiina86

usch ja känner skräck inför den dagen min dotter får huvudlöss " om hon får", hon har affro d e ju roligt att kamma det med den jätte tunna luskammen:S

nä men d ja kommer ihåg från när ja va liten å hade så fick dom som hade löss stanna hemma sen medelades föräldrar och lärare å d va jätte noga med att barnen skulle låna ut mössar å så. men d e bara fram me lus kammen´+ shampot å hppas att d försvinner fort

• Pincushion86

Tack för sidorna teja, men otäckt att läsa om de små krypen. Blä! :(

• Pincushion86

Min dotter ska då få vara hemma imon och så hoppas man de lugnat ner sig till på måndag.

• MotherOfTwo

På min dotters dagis så uppmanades alla föräldrar att köpa luskam och kamma våra barn. Även om vi inte sett sypmtom på att dom skulle ha löss. Detta för att komma till rätta med problemet.

• Pincushion86

Vi har också blivit uppmannade till att kamma våra barn och jag har kammat dottern. Hoppas lössen försvinner, jag tycker de är otäcka!

• anne h

Inget av mina barn har haft löss -än.. *peppar, peppar*
    Trots att de gått på dagis/skola och det varit stora lappar om att man måste kolla ungarna har de alltid klarat sig från detta, tack och lov.

Dock fanns det några föräldrar som sa att deras barn inte hade löss och vägrade luskamma.. Detta gick bara runt.. flera av barnen fick det om igen, smittade av någon.. så det slutade med att skolsköterskan gick runt och kollade _alla_ barn.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Speldosan

När vi på vår förskola fick löss så spred det sig rätt fort, tyvärr... De löss som var "Färdigutvecklade" var större än vad jag trodde - som en mindre bananfluga ungefär. Gnetterna såg ut som en liten liten droppe med en svart plutt i ena änden. De sätter sig längst in vid hår-roten, speciellt i nacken märkte vi.

Lössen sprider sig från hår till hår via kontakt, mössa osv. De dör om de blir för kalla, så det är bra att vara ute så mycket som möjligt.
    Får man löss får du ju köpa lus-schampo på Apoteket. Kamma med luskam varje dag flera gånger, gärna över hanfatet eller något vitt så man ser om det kommer löss eller gnetter. (Kamma även om barnet inte kliar sig - för att kolla.)
    Man bör inte komma tillbaka förrän man är behandlad och lusfri - men det kanske finns något bestämt på just din förskola, x antal dagar. Det beror ju lite på hur spridningen ser ut, om det aldrig försvinner.

• 1980 längtar

Är det inte så att lössen trivs i rent hår??? Ju renare desto mysigare tycker de att det är och det är därför lössen kommit tillbaka i större utsräckning???

Jag har försökt läsa i de länkar ni skickat med, för att se om det är så!! Jag har läst det någonstans!!

• Nichth

det gick löss på mn dotters förskola för några veckor sen men vi lät henne gå som vanligt och inte fick hon några löss. men jag kollade och kammade varje dag...
    vad jag förstår så trivs de bäst i rent hår... inte helt säker dock.

kram
    ~vildas mamma~

Svar på tråden Huvudlöss! Jag vill veta allt!