• Nalle Puh73

Recept på mat med kassler.

Vill ha recept på olika maträtter med kassler. Vill prova något nytt. Försöker få min sambo att gilla det, så jag behöver hjälp.

• Svar på tråden Recept på mat med kassler.
  • Mar1lyn

Vi brukar skära bort kanterna, steka centimetertjocka skivor lite lätt, lägga dem i en form, lägga på jordnötter o skivade bananer till o curry, in i ugnen tills det ser fint ut, kanske 15 minuter i 220grader. Sen ris till. Ibland har vi salsasås på sidan.
    Som en flygande jacob ungefär.

• morotsjos

Vi gör en kasslergryta ungefär så här.

Strimla kassler, fräs med curry i en gryta. Lägg i lök och svamp och låt fräsa med en stund, häll på krossade tomater och crème fraiche. Låt koka tills löken och svampen är färdig, lägg i paprika i olika färger och låt den bli varm. Servera med ris. Stor favorit hos sonen och maken, och jag som inte gillar kassler äter den också.

• Nalle Puh73

Låt gott alltihop.
    Missteddy: verkar som om man måste vara medlem för att kunna läsa receptet. Synd.
    Vill ha flera.

• jeli79

Jag brukar skiva kasslern, lägg den i en ugnsfast form. Varva kassler och annanas i ringar. Skiva lite banan och lägg över. Töm i lite av spaden från ánnanasen och tillsätt lite matlagnings grädde. Gratinera i ugnen tills den fått fin färg. Setvera med (gärna jesmine) ris. Jag brukar även ha i lite chasewnötter i formen. Blir kanon gott!!

• Alvi

Ta en kasslerbit, skär en skåra ner till lite mer än hälften på den, på längden.
    Gör en gegga av creme fraishe eller gräddfil, vitlök, riven ost och lite "goda kryddor" och lägg i skåran.
    Rulla in den i smördeg och in i ugnen. Vet inte hur länge, hur många grader, men det vet de flesta mammor och mormorar...

• Sofie1979
    Kassler med annanas och currysås

Kassler
    Annanas ringar
    paprika
    matlagningsgrädde
    curry, salt
    Riven ost

Skiva kassler i skivor, lägg i en ungsform. Skär tärningar av annanas ringarna och paprikan i bitar. Lägg det över kasslern.

Currysås

Koka upp matlagningsgrädde och spad från annanasen, tillsätt curry och salt. Red av såsen lite grann, men inte för tjockt. Häll såsen över kasslern och strö över riven ost.

Ställ in i ugnen 225 grader i 20 min ca

Servera med pasta eller ris.

Potatis-och kasslergratäng

Kassler
    Potatis
    salt, peppar
    riven ost
    grädde

Skiva potatis och lägg ett lager i en ungsform, salta och peppra, ha i strimlad kassler, lägg ett nytt lager med potatis, salta och peppra, häll över riven ost och grädde.

45 minuter 225 grader

Eller så brukar jag helsteka kasslern i ugn i 45 min 175 grader och göra potatisgratäng till och nån sås.

Eller skiva kassler i skivor, bryn i stekpanna och gör potatischips i ugn.

Eller ta ungsfolie, skiva potatis i skivor och kassler och lägg det i folien, salta och peppra och toppa med lite vitlök/vitlökssmör. Lägg in i ugn till potatisen mjuknat, servera med god sås.

• MariaK

skär kassler i bitar/strimlor, vispa grädde, bland ned chilisås och smaka av med salt och peppar. blanda ihop kassler med grädden lärr i ugnsfast form ha på lite ost, in i ugnen tills det är klart..
    servera med ris.
    Man kan åxå lägga riset i botten och sen kasslern och grädden ovan på.

• missteddy
    Till 4 personer behöver du:
    200 g tillagat kycklingkött
    200 g kassler
    2 väl mogna tomater
    2 dl crème fraiche
    1 dl vitt vin
    malen vitpeppar
    2 tsk torkad oregano
    1 ½ dl riven ost
    Till servering:
    sallad
    kokta grönsaker
    Så här gör du:
    1.
    Värm ugnen till 225°. Skär kyckling och kassler i strimlor. Lägg i en ugnssäker form. Tärna tomaterna och lägg på. Krydda med malen vitpeppar och oregano.
    2.
    Riv osten grovt. Blanda samman crème fraiche och vin. Häll blandningen över kött och tomater i formen. Strö över riven ost.
    3.
    Gratinera i 15-20 minuter eller tills rätten fått gyllenbrun färg.
    Nalle Puh73 skrev 2006-10-12 22:38:24 följande:
    Låt gott alltihop. Missteddy: verkar som om man måste vara medlem för att kunna läsa receptet. Synd.Vill ha flera.
    då gör jag såhör i stället
Svar på tråden Recept på mat med kassler.