• kajsa27

graviditets-migrän??

Jag lider av huvudvärk, nästan varje dag. Det är jobbigt och hindrar mig i "arbetet" (pluggar på universitet).

Jag förstår inte var den kommer ifrån, men har hört talas om något som kallas graviditetsmigrän.

Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden graviditets-migrän??
  • AnLeNo

Skulle också vilja veta, har ofta huvudvärk nu de sista veckorna. Bltr o hB är bra. Mår inte så dåligt i övrigt, men rätt vad det är slår huvudvärken till! Måste då ta alvedon o lägga mej. Går ju bra nu så länge jag bara har mig själv att tänka på, men är orolig att det ska vara nåt som fortsätter även efter att bebis kommit ut!

• fru Wanqvist

hade sån huvudvärk som du beskriver ett bra tag i mitten av grav.!
    va hos läkaren för det och han sa att man lungt kan äta alvedon, så många du tycker behövs!
    min huvudvärk var värst mellan v17-24 ungefär.
    men det går över!
    håll ut och lycka till! Glad

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • innana

Jag fick förklaringen att cet troligen beror på den ökade blodmängden, alltså inte blodtryck. Det blir mer påfrestning på kärlen alltså, fast det är ofarligt, och man vänjer sig vid det. Av samma skäl brukar det inte heller vara kvar efter förlossningen när blodet blivit normalmängd igen.

• Toka2

Migrän under graviditeten kan också bero på den ökade hormonbelastningen i kroppen. Kvinnor som innan grav. har haft hormonrelaterad migrän (dvs runt mens) riskerar att få värre migrän under grav. Men för en del lyckliga blir det bättre. Sök hjälp hos MVC, be att få prata med en läkare som vet hur kvinnokroppen kan fungera under en graviditet. Det finns mediciner som är starkare än Alvedon som man får ta som gravid. Lid inte i onödan!!

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • 06mamma

Hej!
    Jag var hos läkaren igår efter att ha haft migränattacker ca 3 ggr per vecka de senaste 4 veckorna (är idag 14+2). Han konstaterade att det var "grav migrän" efter min berättelse med att det svartnar för ögonen, har svårt med ljus, kräks och sover utan problem 12-15 timmar. Sa också ngt att det hade att göra med hur långt gången man var.

Han sa att jag lugnt kunde äta 8 Alvedon om jag tyckte det hjälpte (har snålat hittills och inte tagit mer än 4). Han sa att det fanns andra mediciner men att de inte var tillräckligt provade ännu för att man skulle kunna säga att de inte hade ngn påverkan på fostret.
    (jag har en avbruten grav. i bagaget pga missbildningar så jag är lite extra nojig nu...)

Gör som Toka2 säger, ta kontakt med din BM.
    Kram

Jag blev sjukskriven så att jag när jag behöver gå hem från arbetet kan utnyttja den sjukskrivningen. Blev sjukskriven utan karensdag.

• yuzz

Jag med! Jag har ont i huvudet var och varannan dag, tycker att det är jätte jobbigt. Jag har läst i en bok så kan järnbrist kombinerat med hormonerna vara en orsak. Ska ta upp det med Bm nästa gång jag går dit.
    Tar dock inga alvedon för dem hjälper inte.

• Helsingborg

Haha känner igen mig i det där...Lider i vanliga fall av migrän med har så kallar normal huvudvärk som gör mig trött å sleten.Går också i skola men funderar på att hoppa av för huvudvärken verkar inte vliva gå över..

• TvåTrollsMamma

Jag hade också världens huvudvärk tidigare men nu när ni skrev om det så kom jag på att jag inte har haft den på någon vecka. Blev bättre efter jag började med vitaminer och järntabletter (var till bm och behövde det)

Bf 20 Feb
Svar på tråden graviditets-migrän??