Roliga recept med godis i .......
Jag skulle vilja ha roliga recept med godis både till bakning och mat kanske om det finns nåt
Har ni några förslag?
Jag skulle vilja ha roliga recept med godis både till bakning och mat kanske om det finns nåt
Har ni några förslag?
Japp - en lättlagad mousse
Buffé nr 1 2003, sid 18
Ingredienser
175 g mörk blockchoklad
2 Japp- eller Marsbitar à 55 g
4 äggulor
3 msk socker
1 krm salt
4 dl grädde
hackad choklad
Gör så här
Grovhacka blockchokladen och Japp eller Marsbitarna. Smält detta i en skål i vattenbad och rör till en jämn smet.
Vispa äggulorna, sockret och saltet fluffigt. Blanda med chokladsemeten och låt svalna något.
Vispa grädden styv. Rör ner 1 dl av grädden i smeten och vänd sedan ner resten.
Lägg upp i glas eller små skålar och ställ i kylskåp att stelna. Garnera med lite hackad choklad.
Sandwich med Polly-glass
Ingredienser
15 st
4 äggulor
1 1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
125 g Polly-godis
500 g KESELLA jordgubb&lime
30 tunna skivor sockerkaka
Gör så här
Vispa äggulor och florsocker poröst. Vispa grädden. Grovhacka Polly-godiset. Rör ner KESELLA, grädde och godis i äggsmeten. Klä insidan av en sockerkaksform, 1 1/2 liter, med plastfolie. Häll glassmeten i formen. Frys i minst 5 timmar eller över natten. Ställ i kyl i ca 30 min före servering. Stjälp upp och skär glassen i skivor. Lägg en skiva glass mellan två skivor sockerkaka till en glassandwich.
Muffins med Polly
2 ägg
2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75 g flytande margarin eller smält smör
1 dl mjölk
Lite kakaopulver att pudra över
En påse Polly (stor eller liten beroende på hur mycket man äter under tiden man bakar)
--------------------------------------------------------------------------------
Vispa ägg och socker pösigt, rör i de torra ingredienserna följt av smör och mjölk. Klicka ut hälften av smeten i formarna. Lägg 3-4 polly i varje form och täck sedan med resten av smeten. Grädda i mitten av ugnen på 200°C i 12 min. Gräddar man för länge finns risken att pollypralinerna smälter för mycket. När muffinsen svalnat, pudra över lite kakao.
Om man vill kan man även ha i 3-4 msk kakao i smeten, eller annan smaksättning, t ex kokosflinor, citronskal mm.
Mumsig chokladtårta
Ingredienser:
175 g mörk blockchoklad
175 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
1 påse polly (blå påse)
½ dl vetemjöl
2 tsk kaffe
Gör så här:
Smält blockchokladen och smöret tillsammans.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt mjöl och kaffe, rör ihop.
Tillsätt chokladsmöret och rör om.
Häll i pollyn och rör om.
Smöra och bröa en form, gärna en sockerkaksform med löstagbar botten och häll smeten i den.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader 30-35 minuter.
Kakan smakar bäst om man gör den dagen före man ska äta den, då blir den inte så "lös".
Dumlemuffins är en favorit här hemma. receptet finns på www.dagensmuffin.se de har även en massa andra godismuffin
Snabbkakor med dajm
Ingredienser:
2 dl cocosflingor
2 dl havregryn
0,5 dl socker
100 g smält margarin
150 g dajmkulor
Gör så här:
Blanda samman alla ingredienserna och se till att margarinet har svalnat.
Fördela smeten i små pappersformar.
Grädda i ca 10 minuter i 175 grader, eller tills kakorna är gyllenbruna.
Chokladmousse med dajm
Det här behövs till ca 6 port:
200 g mjölkchoklad
4 äggulor
4 dl vispgrädde
2-3 bitar dajm
Garnering:
dajmkross
jordgubbar
Gör så här:
1. Bryt chokladen i småbitar och smält den över vattenbad. Grovhacka dajmbitarna.
2. Ta chokladen från värmen och rör i gulorna. Rör kraftigt.
3. Vispa grädden till fast skum och blanda ner den och dajmhacket i chokladsmeten. Spara lite av hacket till garnering.
4. Häll smeten i portionsglas eller i en större skål. Ställ kallt ett par timmar. Garnera med jordgubbar och dajmsmulor. Servera.
Tips!
Chokladmousse kan frysas och serveras som chokladparfait. Äggvitorna som blir över går också bra att frysa i tät burk. Då går de att vispa upp när de är tinade.
Maffig Dajmtårta!
Botten:
1 dl sötmandel
3 st äggvitor
1 dl strösocker
Dajmkräm:
1 st dubbel dajm
3 st äggulor
3 msk socker (gärna florsocker)
3 dl vispgrädde
Gör så här:
1. Värm ugnen på 175 grader. Rita en cirkel ca 24 cm i diameter, på ett bakplåtspapper. Lägg bakplåtspappret på en bakplåt.
2. Hacka mandeln. Vispa vitorna till skum. Tillsätt hälften av sockret och vispa smeten riktigt styv. Vänd försiktigt ner resten av sockret och blanda ner mandeln. Bred ut smeten i cirkeln på pappret.
3. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Låt bottnen kallna på plåten innan den lossas.
Dajmkrämen:
4. Grovhacka dajmen. Blanda äggulor och socker. Vispa grädden. Rör ner gulorna och nästan all dajm i grädden, spara lite dajm till garnering. Bred ut krämen på bottnen och strö över resten av dajmen.
5. Frys tårtan.
6. Servera helst tårtan nätt och jämt tinad. Låt den stå i kylskåp ca 45 min eller i rumstemperatur ca 15 min. Frukt och bär är gott till.
Dajm-Brownies
150 gr mörk choklad
100 gr smör
1 dl strösocker
3 ägg
1 dl Kesella citrus
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl rostade hackade nötter
(hassel-, valnöt- eller pekannötter)
2-3 finhackade Daim
Smält choklad och smör i en tjockbottnad kastrull på svag värme. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Vänd ner den smälta chokladen och kesellan i äggblandningen.
Blanda mjöl och bakpulver med nötterna och rör ner i chokladsmeten. Häll smeten i smord form ca 24 cm i diameter (eller i långpanna med bakplåtspapper vid dubbel sats). Strö daimhacket ovanpå.
Grädda kakan i ca 200 grader ca 10 minuter. Den ska kännas lite kladdig. Låt stå kallt, gärna över natten.
Skär i rutor. Servera gärna med en klick Kesella citrus och dekorera med lite rivet apelsinskal.
Kexchokladpaj
3 st kexchoklad (mellanstorlek)
6 msk smält smör
150 gr blockchoklad
4 msk vispgrädde
3 st äggulor
1 tsk vaniljsocker
Krossa kexchokladen i matberedare.
Blanda ner det smälta smöret och rör ihop.
Häll smeten i smord pajform och grädda i 175 grader i ca 6 minuter.
Låt svalna.
Smält blockchokladen och blanda ner grädden.
Rör ner äggulor och vaniljsocker.
Låt svalna.
Bred över pajskalet.
Låt stå kallt minst 4 timmar innan servering.
Servera med glass eller vispgrädde