Glutenfri pizzabotten...
Någon som har ett bra tips på glutenfri pizzadeg?
Tänkte göra det när några kompisar kommer över i helgen, men en tjej är glutenintolerant, så måste fixa en god botten till henne...
Någon som har ett bra tips på glutenfri pizzadeg?
Tänkte göra det när några kompisar kommer över i helgen, men en tjej är glutenintolerant, så måste fixa en god botten till henne...
Det finns färdiga bottnar att köpa i det flesta matbutiker.
att göra deg glutenfritt är ganska svårt. Våran grabb gillar den färdiga pizza botten jag minns desvärre inte om vi brukar köpa på Coop eller hemköp.
Krams Mys
Köp vanlig glutenfri pizza/pajdeg från semper, finns i vanliga affärer. Smörj plåten med olivolja, då blir brödet knaprit som cebatta bröd
vill du ha ett recept på glutenfri pizza deg?jag är gluten o bakar med de väldigt mycket.
Tack för alla svar.
Juncia82: ja, om du har något recept skulle det vara kalas att få!
Gillar o baka, men kan ska också kolla i affären. Visste inte att det fanns färdiga glutenfria bottnar. Kan ju underlätta en del om det blir stressigt.
Tjingeling!
Pizza gluten
25g jäst
2dl vatten
1msk fiberhusk (finns att köpa i affären i gluten hyllan)
1/2dl olivolja (funkar utmärkt med matolja)
1/2tsk salt
3,1/2-4dl mjöl glutenfri
ungstem 250grader, grädda med fyllning på i 12-15min
smula ner jästen, värm vattnet till 37grader, häll vattnet över jästen rör försiktigt tills de löst upp, blanda ner fiberhusket rör om låt svälla i 10min, till den blir tjock,o geleaktigt, tillsätt oljan,salt, de mesta av mjölet o arbeta i hop till en deg, låt jäsa 30min, sen baka ut den, lägg på fyllning som önskas. lycka till =)
Tack juncia,
det skall jag prova!