• Snova

Recept på pasta med tonfisk önskas!

Är så kass i köket men tänkte göra ngt gott till lunch. Hittade ett par burkar tonfisk i skafferiet, är det ngn som har ett gott recept på pastasås innehållande tonfisk? Gärna lite krämigt men inte med ost!

♥ Lovisa ♥
  • Svar på tråden Recept på pasta med tonfisk önskas!
  • Mor till solsken

Rödlök el purjo, går bra med gul också förresten.
    Tonfisk
    Oliver
    Matlagningsgrädde el creme fraiche

Bryn löken
    Lägg i tonfisken
    Häll över mjölkprodukten
    Koka ihop lite
    Lägg på oliver vid servering om du tycker om
    Salt och peppar efter smak, lite basilika också.
    Smaskens

• Mor till solsken

Oj, fransk senap i också, glömde det

• annca

1*
    Hacka en gul lök fint och bryn den i stekpanna tills den är mjuk. Tillsätt en burk tonfisk och en burk krossad tomat. Krydda med oregano, salt och presad vitlök. Låt puttra tills det blir genomvarmt.

2*
    Hacka och bryn en gul lök. Tillsätt en burk tonfisk och en msk tomatpuré. Krydda med oregano, vitlök, grovmalen svartpappar och lite salt. Häll i en burk creme fraish eller 1 1/2 dl matlagningsgrädde. Låt bli genomvarmt.

3*
    Hacka en purjolök grovt. Smält lite smör i en stekpanna. Lägg i purjolöken och tonfisken. Tillsätt en dl grädde och en rejäl bit ädelost. Låt puttra tills osten smält. Krydda med grovmalen svartpeppar.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • NyaDrömmar

Jag brukar göra en enkel tonfisksås ganska ofta. Den innehåller lök, paprika och champinjoner, som tärnas/skivas och steks i panna. Sen häller jag i krossade tomater och kryddor eller en burk färdig tomatpastasås, samt tonfisk, och rör ihop. På slutet strör jag i frusen majs som tinar.  Man kan säkert ha i en crème fraiche om man vill, tror jag och en kompis provade den varianten när vi gjorde "min" tonfisksås, och det var gott det med.

Osten brukar jag riva på efteråt, så gillar du inte ost behöver du ju inte äta den.

Kunde det vara nåt?

Johanna med ögonstenen Simon f. 041123 och syskon på väg, bf 070404
  • Hemma hos oss

Hej! Stek paprika och purjo/röd/gul lök.
    Man kan ju ha andra grönsaker i också, kanske svamp. Oliver är också gott.
    Krydda med salt, svartpeppar, paprikapulver och oregano. Lägg i tonfisk, en burk creme fraiche och chilisås/ketchup. Smaka av.
    Det här lagar jag ganska ofta. Det går snabbt och blir gott.

• annca

Hacka tre charlottenlökar fint. Bryn i smör i en stelkpanna. Hacka en paprika och en tomat (helst röd paprika). Häll i stekpannan. Häll i tonfisken. Låt puttra. Tillsätt en burk salladsräkor och ev en burk musslor. Häll i en burk creme fraish. Låt bli varmt. Krydda med hackad dill, cayennpeppar, salt och svartpeppar.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Shantih

Jag brukar göra en tonfisksås som är såååå god, barn gillar den också jättemycket.
    Hacka 1 gul lök och bryn den i en kastrull, slå på lite vatten och smula i en hönsbuljong. Låt det puttra tills buljongen är upplöst. Ha i en burk creme fraiche, 1 burk tonfisk och 1 liten burk majs. Salta och peppra efter smak. Blir super-gott!!!!

• hewa

Går det bra med typ creme bonjour (stavas det så, färskosten ni vet) för i så fall har jag ett superenkelt alternativ.
    En burk creme bonjour vitlök + en burk tonfisk, rör ihop och värm tills osten smält. I med matlagningsgrädde el. mjölk, salt och citronpeppar.

Svar på tråden Recept på pasta med tonfisk önskas!