• Lalalong

Blanda välling och ersättning. Hur?

Jag vill låta Klara smaka på välling.
    Hon har tidigare inte varit så intresserad av mat, men nu har det blommat upp ordentligt.
    Hon får en portion gröt (smakportion står det på paketet... men det är ju rätt mycket det!) på morgonen och så smakar hon lite puree på eftermiddagen! Innan har allt åkt ut igen men nu smaskar hon med god aptit.
    Majs är godats!! Hon sitter och gapar och gapar innan jag henns hunnit ta nytt på skeden. Ser jättekul ut!

I alla fall så skulle jag vilja få henne att äta välling också. Hon går upp alldeles för lite så jag är väldigt mån om att hon får i sig ordentligt med näring och energi.

Har försökt att vi skulle ge henne smakportioner av det på kvällen, typ 10-20 ml... men hon vill inte alls ha! Bara låter det rinna ut igen
    Har hört att man kan blanda välling i ersättningen och på det viset vänja de lite.
    Men hur blandar man då? Det är ju olika mängd pulver till vatten när man gör ersättning än när man gör välling...?
    Nu tar jag 180 ml vatten och 6 skopor ersättning när jag gör en flaska. Kan jag ta typ 180 ml vatten, 5 skopor ersättning och en skopa välling?

En annan tanke jag fick nu... kanske ingen som kan svara på det men då kan jag testa ikväll. Kan det vara att hålet är för stort? Jag har (på mam ultivent) satt på nappen med X som ska vara till välling.. men det kanske rinner för fort då. Kommer det att funka med välling i nappen som det står 3 på?

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Svar på tråden Blanda välling och ersättning. Hur?
  • MaryJane

Jag har också mam ultivent och den med x på kommer det masor ur.. Även vanliga 3an kommer det nästan lite snabbt ur. Men 2an kommer det kanppt nått

• Lalalong

MaryJane
    Tack! Då kanske det är en enkel lösning på problemet.
    Kan ju testa i alla fall

• Doudoune

Ja, 3:an har i alla fall funkat för mig men då välling blandat med ersättning.

Jag har doserat minsta dosen ersättning+minsta dosen välling och blandat-har funkat jättebra.

• Lalalong

Doudonne
    Du menar att du blandat på olika ställen och sen hällt ihop det... ja det är ju klart! Varför tänkte jag inte på det?? Ibland är ju lösningen helt enkelt för enkel!!
    Tack!

• Amorella

Du kan t.ex. ha välling på tetra och bara hälla i ersättningen så blir det rätt!

Eller så blandar du: 190 ml vatten, 2 skopor välling och 3 skopor ersättning. (Visst borde det bli rätt?) Min tjej vägrade välling i början, men när vi blandade så med ersättningen gick det bra! Vi blandade i ca 2 veckor innan vi testade "ren" välling.

• nina80

200 ml vatten + 5 skopor ersättning och 1 msk välling.

Vällingen brukar vara 1 msk till 50 ml vatten och ersättningen du menar är nog 1 skopa till 30 ml vatten.

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • Lalalong

Amorella och nina80
    Ja det har ni rätt i.... svårare än så var det inte alltså!
    Gäller bara att hitta lasgom mängd... 200+5+1 känns lite mycket... , hon äter inte upp när jag gör 180+6... gör det bara i fall hon skulle få för sig att äta så mykcket. Men man kan ju ta 170+4+1... Ja det ska jag testa till kvällsmålet idag!

Tack så mycket!!
    Har en liten förhoppning att hon så småningom ska sova bättre på nätterna när hon får välling. Nu vaknar hon och småäter typ varannan timme. Vi är trötta!

• HelenaM

Alltså på Sempers Babyplus står det ju att man använder matskedsmått... Precis samma dosering som Sempers havrevälling. Så det blir ju jättelätt att blanda..
    Vi tar t ex till 200 ml vatten 3 matskedar välling och 1 matsked ersättning!

Svar på tråden Blanda välling och ersättning. Hur?